Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen

Koulu-uupumus on vakava ongelma, josta kärsii noin 10 prosenttia nuorista. Tässä tutkimuksessa selvitin lukiolaisten tavoiteorientaatioiden yhteyttä koulu-uupumukseen sekä sitä, suojaako hyvä itsetunto mahdollisesti koulu-uupumukselta. Tutkimus on osa pitkittäistutkimusta Finnish Educational Transit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kortela, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68493
_version_ 1826225711085518848
author Kortela, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kortela, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kortela, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kortela, Laura
datasource_str_mv jyx
description Koulu-uupumus on vakava ongelma, josta kärsii noin 10 prosenttia nuorista. Tässä tutkimuksessa selvitin lukiolaisten tavoiteorientaatioiden yhteyttä koulu-uupumukseen sekä sitä, suojaako hyvä itsetunto mahdollisesti koulu-uupumukselta. Tutkimus on osa pitkittäistutkimusta Finnish Educational Transitions Studies (FinEdu), jossa oppilaita tutkittiin yläasteen 9. luokalta lukion 3. luokalle asti. Tutkimukseni otokseen kuului 614 lukion toisen vuoden oppilasta. Tutkimus toteutettiin vuoden 2004 tammikuussa. Tutkimusmenetelminä käytin korrelaatiokertoimia ja hierarkkista regressioanalyysia. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman versiolla 24. Tässä tutkimuksessa oppilaiden tavoiteorientaatiot jaettiin neljään luokkaan: tehtäväorientaatio, suorituslähestymisorientaatio, suoritus-välttämisorientaatio ja tehtävien välttämisorientaatio. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että huoli omasta menestymisestä ja arvostelun kohteeksi joutumisesta (suoritus-välttämisorientaatio) olivat yhteydessä koulu-uupumukseen. Myös opiskelutehtävien välttely oli yhteydessä koulu-uupumukseen. Oppilaat, jotka ovat orientoituneet välttämään tehtäviä, eivät pitäneet opiskelua mielekkäänä, mikä on huolestuttavaa heidän tulevaisuuttaan ajatellen. Heikko itsetunto oli yhteydessä koulu-uupumukseen, mutta tutkimuksessa ei löydetty hyvän itsetunnon koulu-uupumukselta suojaavaa vaikutusta. Sisäinen motivaatio ja opiskeluun sitoutuminen (tehtäväorientaatio) olivat yhteydessä vähäiseen koulu-uupumukseen. Tutkimuksen tulosten perusteella olisi tärkeää innostaa oppilaita oppimisesta sinänsä eikä kannustaa vain hyvään suoriutumiseen, ja oppilaiden itsetuntoa tulisi vahvistaa keskittymällä heidän vahvuuksiinsa arvostelun sijaan.
first_indexed 2020-04-09T20:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nurmi, Jari-Erik", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kortela, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-09T05:24:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-09T05:24:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68493", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulu-uupumus on vakava ongelma, josta k\u00e4rsii noin 10 prosenttia nuorista. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa\nselvitin lukiolaisten tavoiteorientaatioiden yhteytt\u00e4 koulu-uupumukseen sek\u00e4 sit\u00e4, suojaako hyv\u00e4\nitsetunto mahdollisesti koulu-uupumukselta. Tutkimus on osa pitkitt\u00e4istutkimusta Finnish\nEducational Transitions Studies (FinEdu), jossa oppilaita tutkittiin yl\u00e4asteen 9. luokalta lukion 3.\nluokalle asti. Tutkimukseni otokseen kuului 614 lukion toisen vuoden oppilasta. Tutkimus\ntoteutettiin vuoden 2004 tammikuussa. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytin korrelaatiokertoimia ja\nhierarkkista regressioanalyysia. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman versiolla 24. T\u00e4ss\u00e4\ntutkimuksessa oppilaiden tavoiteorientaatiot jaettiin nelj\u00e4\u00e4n luokkaan: teht\u00e4v\u00e4orientaatio, suoritusl\u00e4hestymisorientaatio,\nsuoritus-v\u00e4ltt\u00e4misorientaatio ja teht\u00e4vien v\u00e4ltt\u00e4misorientaatio. Tutkimuksen\nperusteella voidaan todeta, ett\u00e4 huoli omasta menestymisest\u00e4 ja arvostelun kohteeksi joutumisesta\n(suoritus-v\u00e4ltt\u00e4misorientaatio) olivat yhteydess\u00e4 koulu-uupumukseen. My\u00f6s opiskeluteht\u00e4vien\nv\u00e4lttely oli yhteydess\u00e4 koulu-uupumukseen. Oppilaat, jotka ovat orientoituneet v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n teht\u00e4vi\u00e4,\neiv\u00e4t pit\u00e4neet opiskelua mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4, mik\u00e4 on huolestuttavaa heid\u00e4n tulevaisuuttaan ajatellen.\nHeikko itsetunto oli yhteydess\u00e4 koulu-uupumukseen, mutta tutkimuksessa ei l\u00f6ydetty hyv\u00e4n\nitsetunnon koulu-uupumukselta suojaavaa vaikutusta. Sis\u00e4inen motivaatio ja opiskeluun\nsitoutuminen (teht\u00e4v\u00e4orientaatio) olivat yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4iseen koulu-uupumukseen. Tutkimuksen\ntulosten perusteella olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 innostaa oppilaita oppimisesta sin\u00e4ns\u00e4 eik\u00e4 kannustaa vain hyv\u00e4\u00e4n\nsuoriutumiseen, ja oppilaiden itsetuntoa tulisi vahvistaa keskittym\u00e4ll\u00e4 heid\u00e4n vahvuuksiinsa arvostelun sijaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-09T05:24:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-09T05:24:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teht\u00e4v\u00e4orientaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritus-l\u00e4hestymisorientaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritus-v\u00e4ltt\u00e4misorientaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teht\u00e4vien v\u00e4ltt\u00e4misorientaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004092710", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoiteorientaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68493
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/163ac62e-b83d-4ab3-a6ca-69b10f5e84a3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004092710.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kortela, Laura Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen koulu-uupumus tehtäväorientaatio suoritus-lähestymisorientaatio suoritus-välttämisorientaatio tehtävien välttämisorientaatio Psykologia Psychology 202 nuoruus uupumus itsetunto tavoiteorientaatio
title Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen
title_full Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen
title_fullStr Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen
title_full_unstemmed Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen
title_short Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen
title_sort lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu uupumukseen
title_txtP Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen
topic koulu-uupumus tehtäväorientaatio suoritus-lähestymisorientaatio suoritus-välttämisorientaatio tehtävien välttämisorientaatio Psykologia Psychology 202 nuoruus uupumus itsetunto tavoiteorientaatio
topic_facet 202 Psychology Psykologia itsetunto koulu-uupumus nuoruus suoritus-lähestymisorientaatio suoritus-välttämisorientaatio tavoiteorientaatio tehtävien välttämisorientaatio tehtäväorientaatio uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68493 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004092710
work_keys_str_mv AT kortelalaura lukiolaistentavoiteorientaatioidenjaitsetunnonyhteyskouluuupumukseen