Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen

Koulu-uupumus on vakava ongelma, josta kärsii noin 10 prosenttia nuorista. Tässä tutkimuksessa selvitin lukiolaisten tavoiteorientaatioiden yhteyttä koulu-uupumukseen sekä sitä, suojaako hyvä itsetunto mahdollisesti koulu-uupumukselta. Tutkimus on osa pitkittäistutkimusta Finnish Educational Transit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kortela, Laura
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68493
Kuvaus
Yhteenveto:Koulu-uupumus on vakava ongelma, josta kärsii noin 10 prosenttia nuorista. Tässä tutkimuksessa selvitin lukiolaisten tavoiteorientaatioiden yhteyttä koulu-uupumukseen sekä sitä, suojaako hyvä itsetunto mahdollisesti koulu-uupumukselta. Tutkimus on osa pitkittäistutkimusta Finnish Educational Transitions Studies (FinEdu), jossa oppilaita tutkittiin yläasteen 9. luokalta lukion 3. luokalle asti. Tutkimukseni otokseen kuului 614 lukion toisen vuoden oppilasta. Tutkimus toteutettiin vuoden 2004 tammikuussa. Tutkimusmenetelminä käytin korrelaatiokertoimia ja hierarkkista regressioanalyysia. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman versiolla 24. Tässä tutkimuksessa oppilaiden tavoiteorientaatiot jaettiin neljään luokkaan: tehtäväorientaatio, suorituslähestymisorientaatio, suoritus-välttämisorientaatio ja tehtävien välttämisorientaatio. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että huoli omasta menestymisestä ja arvostelun kohteeksi joutumisesta (suoritus-välttämisorientaatio) olivat yhteydessä koulu-uupumukseen. Myös opiskelutehtävien välttely oli yhteydessä koulu-uupumukseen. Oppilaat, jotka ovat orientoituneet välttämään tehtäviä, eivät pitäneet opiskelua mielekkäänä, mikä on huolestuttavaa heidän tulevaisuuttaan ajatellen. Heikko itsetunto oli yhteydessä koulu-uupumukseen, mutta tutkimuksessa ei löydetty hyvän itsetunnon koulu-uupumukselta suojaavaa vaikutusta. Sisäinen motivaatio ja opiskeluun sitoutuminen (tehtäväorientaatio) olivat yhteydessä vähäiseen koulu-uupumukseen. Tutkimuksen tulosten perusteella olisi tärkeää innostaa oppilaita oppimisesta sinänsä eikä kannustaa vain hyvään suoriutumiseen, ja oppilaiden itsetuntoa tulisi vahvistaa keskittymällä heidän vahvuuksiinsa arvostelun sijaan.