Yhteenveto: | Tässä tutkielmassa tarkastelen metaforia, joita käytetään klassisen laulun opetuksessa. Metaforilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kielellisiä välineitä, joilla pyritään luomaan mielikuvia. Tarkoituksena on selvittää mitä ovat laulun metaforat opettajien kokemuksina, sekä miten metaforat ilmenevät opetuksessa. Erityisen tarkastelun kohteena ovat opettajien kokemukset metaforien käytöstä.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa tutkimuksen informantteinatoimivat kaksi laulunopettajaa, joista molemmilla oli yli kymmen vuoden kokemus laulunopettamisesta. Analyysi toteutui koodaamalla aineistoa, josta syntyivät lopulliset teemat, jotka johtivat tutkimustuloksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat metaforien ja laulunopetuksen tiiviin yhteen kuulumisen. Tutkimuksessa selvisi opettajien kokevan mielekkääksi metaforien käytön sekä opettajien käyttävät niitä myös omassa laulamisessaan, mutta saatiin myös tietoa siitä, että erilaisia näkökulmia metaforien käyttöön saattaa löytyä eri opettajien keskuudesta, niin opetuksen kuin opettajan oman instrumentin käsittelyssä. Opettajat uskoivat myös metaforien käytön jatkumiseen tulevaisuudessa.
|