Laulunopettajien kokemuksia metaforien käytöstä klassisen laulun opetuksessa

Tässä tutkielmassa tarkastelen metaforia, joita käytetään klassisen laulun opetuksessa. Metaforilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kielellisiä välineitä, joilla pyritään luomaan mielikuvia. Tarkoituksena on selvittää mitä ovat laulun metaforat opettajien kokemuksina, sekä miten metaforat ilmenevät...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kalmbach, Marissa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68491
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tarkastelen metaforia, joita käytetään klassisen laulun opetuksessa. Metaforilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kielellisiä välineitä, joilla pyritään luomaan mielikuvia. Tarkoituksena on selvittää mitä ovat laulun metaforat opettajien kokemuksina, sekä miten metaforat ilmenevät opetuksessa. Erityisen tarkastelun kohteena ovat opettajien kokemukset metaforien käytöstä. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa tutkimuksen informantteinatoimivat kaksi laulunopettajaa, joista molemmilla oli yli kymmen vuoden kokemus laulunopettamisesta. Analyysi toteutui koodaamalla aineistoa, josta syntyivät lopulliset teemat, jotka johtivat tutkimustuloksiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat metaforien ja laulunopetuksen tiiviin yhteen kuulumisen. Tutkimuksessa selvisi opettajien kokevan mielekkääksi metaforien käytön sekä opettajien käyttävät niitä myös omassa laulamisessaan, mutta saatiin myös tietoa siitä, että erilaisia näkökulmia metaforien käyttöön saattaa löytyä eri opettajien keskuudesta, niin opetuksen kuin opettajan oman instrumentin käsittelyssä. Opettajat uskoivat myös metaforien käytön jatkumiseen tulevaisuudessa.