Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä jammailua koulussa ja firman palaverissa.

Tämä kandidaatintutkielma on kartoittava tutkimus, jossa pohdin ja selvitän yhteismusisointitilanteiden myötä avautuvia mahdollisuuksia tuoda tarkastelun alaiseksi ihmistenvälisiä vuorovaikutustapoja, sekä mahdollisia keinoja vaikuttaa niihin. Minua kiehtoo ajatus siitä, kuinka yhteismusisointitilan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Matias
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68488
_version_ 1826225803832066048
author Hämäläinen, Matias
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hämäläinen, Matias Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hämäläinen, Matias Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hämäläinen, Matias
datasource_str_mv jyx
description Tämä kandidaatintutkielma on kartoittava tutkimus, jossa pohdin ja selvitän yhteismusisointitilanteiden myötä avautuvia mahdollisuuksia tuoda tarkastelun alaiseksi ihmistenvälisiä vuorovaikutustapoja, sekä mahdollisia keinoja vaikuttaa niihin. Minua kiehtoo ajatus siitä, kuinka yhteismusisointitilanne voitaisiin viedä täysin ulos kontekstistaan ja järjestää symboliset jamit ilman soittimia – keskustellen. Jos arkipäiväiseen vuorovaikutuksen piiriin osallistuvat henkilöt noudattelisivat hyvän jamisession piirteitä, niin olisiko tämänkaltaisella vuorovaikutustilanteella samanlainen vaikutus osallistujiin, kuin hyvin onnistuneella yhteismusisointitilanteella? Voisiko musiikin avulla auttaa ihmisiä asettumaan paremmin toisen ihmisten asemaan, lisätä ryhmän jäsenten empatiakykyä, parantaa yhteistyötaitoja, tukea ryhmää ja auttaa sen jäseniä tavoittamaan yhdessä parempia tuloksia? Olen koonnut tutkielmaani sosiologian, kasvatustieteen, johtamisopin sekä musiikkikasvatuksen alan tutkimustietoa, sillä mainittujen tieteenalojen kautta pyritään ymmärtämään niin ihmisryhmien vuorovaikutusta, yhteistyötaitojen kehittämistä ja luotsaamista, kuin musiikin ja taiteen keinoja vaikuttaa ihmisten toimintaan. Olen pyrkinyt kokoamaan tutkielmaani tutkimustietoa näistä aiheista niin suomalaisista kuin ulkomaisistakin lähteistä. Löysin katsaukseni pohjalta monenlaisia mielenkiintoisia jatkotutkimusideoita sekä erilaisia tutkimusteknisiä seikkoja, kuten erilaisia tiedonkeruun menetelmiä, joita työstämällä voidaan tulevaisuudessa kehittää ja parantaa musiikin ja vuorovaikutuksen tutkimuksen luotettavuutta ja tehokkuutta.
first_indexed 2024-09-11T08:50:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Matias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-08T07:08:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-08T07:08:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68488", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma on kartoittava tutkimus, jossa pohdin ja selvit\u00e4n yhteismusisointitilanteiden my\u00f6t\u00e4 avautuvia mahdollisuuksia tuoda tarkastelun alaiseksi ihmistenv\u00e4lisi\u00e4 vuorovaikutustapoja, sek\u00e4 mahdollisia keinoja vaikuttaa niihin. Minua kiehtoo ajatus siit\u00e4, kuinka yhteismusisointitilanne voitaisiin vied\u00e4 t\u00e4ysin ulos kontekstistaan ja j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 symboliset jamit ilman soittimia \u2013 keskustellen. Jos arkip\u00e4iv\u00e4iseen vuorovaikutuksen piiriin osallistuvat henkil\u00f6t noudattelisivat hyv\u00e4n jamisession piirteit\u00e4, niin olisiko t\u00e4m\u00e4nkaltaisella vuorovaikutustilanteella samanlainen vaikutus osallistujiin, kuin hyvin onnistuneella yhteismusisointitilanteella? Voisiko musiikin avulla auttaa ihmisi\u00e4 asettumaan paremmin toisen ihmisten asemaan, lis\u00e4t\u00e4 ryhm\u00e4n j\u00e4senten empatiakyky\u00e4, parantaa yhteisty\u00f6taitoja, tukea ryhm\u00e4\u00e4 ja auttaa sen j\u00e4seni\u00e4 tavoittamaan yhdess\u00e4 parempia tuloksia?\nOlen koonnut tutkielmaani sosiologian, kasvatustieteen, johtamisopin sek\u00e4 musiikkikasvatuksen alan tutkimustietoa, sill\u00e4 mainittujen tieteenalojen kautta pyrit\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n niin ihmisryhmien vuorovaikutusta, yhteisty\u00f6taitojen kehitt\u00e4mist\u00e4 ja luotsaamista, kuin musiikin ja taiteen keinoja vaikuttaa ihmisten toimintaan. Olen pyrkinyt kokoamaan tutkielmaani tutkimustietoa n\u00e4ist\u00e4 aiheista niin suomalaisista kuin ulkomaisistakin l\u00e4hteist\u00e4.\nL\u00f6ysin katsaukseni pohjalta monenlaisia mielenkiintoisia jatkotutkimusideoita sek\u00e4 erilaisia tutkimusteknisi\u00e4 seikkoja, kuten erilaisia tiedonkeruun menetelmi\u00e4, joita ty\u00f6st\u00e4m\u00e4ll\u00e4 voidaan tulevaisuudessa kehitt\u00e4\u00e4 ja parantaa musiikin ja vuorovaikutuksen tutkimuksen luotettavuutta ja tehokkuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-08T07:08:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-08T07:08:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jammailu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 : jammailua koulussa ja firman palaverissa.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004082703", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6kyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteismusisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68488
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d7560c06-0c7f-46bc-8458-f5d1865ca193\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004082703.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Matias Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa. jammailu Musiikkikasvatus Music Education 3052 johtajuus roolit yhteistyökyky yhteistoiminnallisuus musiikkiluokat sosiaaliset taidot musiikki vuorovaikutus musiikkikasvatus ryhmät luovuus ryhmätoiminta musiikkipedagogiikka yhteismusisointi ilmaisu
title Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
title_full Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
title_fullStr Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa. Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
title_full_unstemmed Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa. Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
title_short Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä
title_sort yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä jammailua koulussa ja firman palaverissa
title_sub jammailua koulussa ja firman palaverissa.
title_txtP Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
topic jammailu Musiikkikasvatus Music Education 3052 johtajuus roolit yhteistyökyky yhteistoiminnallisuus musiikkiluokat sosiaaliset taidot musiikki vuorovaikutus musiikkikasvatus ryhmät luovuus ryhmätoiminta musiikkipedagogiikka yhteismusisointi ilmaisu
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus ilmaisu jammailu johtajuus luovuus musiikki musiikkikasvatus musiikkiluokat musiikkipedagogiikka roolit ryhmät ryhmätoiminta sosiaaliset taidot vuorovaikutus yhteismusisointi yhteistoiminnallisuus yhteistyökyky
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68488 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004082703
work_keys_str_mv AT hämäläinenmatias yhteismusisointivuorovaikutustapojakehittämässäjammailuakoulussajafirmanpalaver