Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi

Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7.-luokkalaisten koetun autonomian tuntemuksia oppilasjohtoisilla menetelmillä toteutetuilla liikuntatunneilla. Tähän liittyen tarkoituksena oli myös suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetuskokeilujakso. Tutkimus oli laadullinen toimintatutkimus, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lundberg, Kalle
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68479
_version_ 1826225732784750592
author Lundberg, Kalle
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lundberg, Kalle Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lundberg, Kalle Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lundberg, Kalle
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7.-luokkalaisten koetun autonomian tuntemuksia oppilasjohtoisilla menetelmillä toteutetuilla liikuntatunneilla. Tähän liittyen tarkoituksena oli myös suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetuskokeilujakso. Tutkimus oli laadullinen toimintatutkimus, joka toteutettiin pienessä keskisuomalaisessa yläkoulussa, liikunnanopetuksen sekaryhmässä, 7.-luokkalaisille tytöille (n=12) ja pojille (n=14). Oppilaat pääsivät vaikuttamaan opetuskokeilujakson liikuntatuntien sisältöihin, joiden pohjalta tutkijaopettaja suunnitteli jakson. Liikuntatunteja oli yhteensä kuusi kappaletta. Jokaisen tunnin jälkeen oppilailta kerättiin palautetta. Yhdessä palautteen ja tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöjen pohjalta toimintaa pyrittiin kehittämään seuraavalle kerralle. Opetuskokeilujakson arviointi perustui pääosin oppilailta kerättyyn loppukyselyyn, tuntien jälkeisiin palautteisiin ja tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöihin. Tutkimus osoitti ensinäkin sen, että oppilailla tapahtui koetun autonomian kohdalla muutosta positiivisempaan suuntaan vertailtaessa ennen ja jälkeen opetuskokeilujakson kerättyjä tuloksia. Loppukyselyn perusteella voidaan todeta, että opetuskokeilujaksosta pidettiin paljon. Tähän vaikutti mieluisat liikuntalajit sekä liikunnanopettajan olemus ja työtavat. Monen mielestä kaikki jakson aikainen toiminta oli kiinnostavaa. Lisäksi monet oppilaat kokivat erilaiset tuntien aikaiset harjoitukset liittyen oppilasjohtoisiin opetustyyleihin positiivisiksi tai edes neutraaleiksi seikoiksi. Joidenkin oppilaiden mielestä tunneilla ei edelleenkään opetettu niin kuin he halusivat, esimerkiksi erilaiset liikuntalajien taitoharjoitukset eivät heitä kiinnostaneet. Tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöjen mukaan oman toiminnan arviointi oli oppilaille vaikeaa ja sekaryhmässä toimiminen oli haastavaa. Tutkimus osoitti sen, että oppilaat kannattaa ottaa mukaan liikuntatuntien suunnitteluun ja toteutukseen oman kehitystasonsa mukaisesti. Todennäköistä on, että oppilaiden osallisuudella on iso merkitys koettuun autonomiaan. Suuri merkitys oppilaiden viihtymiselle on myös liikunnanopettajalla, hänen olemuksellaan sekä hänen valitsemillaan työtavoilla.
first_indexed 2020-04-07T20:57:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lundberg, Kalle", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-07T07:59:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-07T07:59:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68479", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 7.-luokkalaisten koetun autonomian tuntemuksia oppilasjohtoisilla menetelmill\u00e4 toteutetuilla liikuntatunneilla. T\u00e4h\u00e4n liittyen tarkoituksena oli my\u00f6s suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetuskokeilujakso. Tutkimus oli laadullinen toimintatutkimus, joka toteutettiin pieness\u00e4 keskisuomalaisessa yl\u00e4koulussa, liikunnanopetuksen sekaryhm\u00e4ss\u00e4, 7.-luokkalaisille tyt\u00f6ille (n=12) ja pojille (n=14). Oppilaat p\u00e4\u00e4siv\u00e4t vaikuttamaan opetuskokeilujakson liikuntatuntien sis\u00e4lt\u00f6ihin, joiden pohjalta tutkijaopettaja suunnitteli jakson. Liikuntatunteja oli yhteens\u00e4 kuusi kappaletta. Jokaisen tunnin j\u00e4lkeen oppilailta ker\u00e4ttiin palautetta. Yhdess\u00e4 palautteen ja tutkijaopettajan p\u00e4iv\u00e4kirjamerkint\u00f6jen pohjalta toimintaa pyrittiin kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n seuraavalle kerralle. Opetuskokeilujakson arviointi perustui p\u00e4\u00e4osin oppilailta ker\u00e4ttyyn loppukyselyyn, tuntien j\u00e4lkeisiin palautteisiin ja tutkijaopettajan p\u00e4iv\u00e4kirjamerkint\u00f6ihin. Tutkimus osoitti ensin\u00e4kin sen, ett\u00e4 oppilailla tapahtui koetun autonomian kohdalla muutosta positiivisempaan suuntaan vertailtaessa ennen ja j\u00e4lkeen opetuskokeilujakson ker\u00e4ttyj\u00e4 tuloksia. Loppukyselyn perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opetuskokeilujaksosta pidettiin paljon. T\u00e4h\u00e4n vaikutti mieluisat liikuntalajit sek\u00e4 liikunnanopettajan olemus ja ty\u00f6tavat. Monen mielest\u00e4 kaikki jakson aikainen toiminta oli kiinnostavaa. Lis\u00e4ksi monet oppilaat kokivat erilaiset tuntien aikaiset harjoitukset liittyen oppilasjohtoisiin opetustyyleihin positiivisiksi tai edes neutraaleiksi seikoiksi. Joidenkin oppilaiden mielest\u00e4 tunneilla ei edelleenk\u00e4\u00e4n opetettu niin kuin he halusivat, esimerkiksi erilaiset liikuntalajien taitoharjoitukset eiv\u00e4t heit\u00e4 kiinnostaneet. Tutkijaopettajan p\u00e4iv\u00e4kirjamerkint\u00f6jen mukaan oman toiminnan arviointi oli oppilaille vaikeaa ja sekaryhm\u00e4ss\u00e4 toimiminen oli haastavaa. Tutkimus osoitti sen, ett\u00e4 oppilaat kannattaa ottaa mukaan liikuntatuntien suunnitteluun ja toteutukseen oman kehitystasonsa mukaisesti. Todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4 on, ett\u00e4 oppilaiden osallisuudella on iso merkitys koettuun autonomiaan. Suuri merkitys oppilaiden viihtymiselle on my\u00f6s liikunnanopettajalla, h\u00e4nen olemuksellaan sek\u00e4 h\u00e4nen valitsemillaan ty\u00f6tavoilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-07T07:59:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-07T07:59:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "114", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasjohtoiset opetustyylit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallisuuden lis\u00e4\u00e4minen 7.-luokkalaisten tytt\u00f6jen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004072694", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autonomia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68479
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/16472c26-0182-4e82-ae7b-29c257825548\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004072694.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lundberg, Kalle Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi itsemääräämisteoria oppilasjohtoiset opetustyylit Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 osallisuus autonomia toimintatutkimus koululiikunta liikuntakasvatus motivaatio
title Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi
title_full Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi
title_fullStr Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi
title_full_unstemmed Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi
title_short Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla
title_sort osallisuuden lisääminen 7 luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla opetuskokeilujakson suunnittelu toteutus ja arviointi
title_sub opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi
title_txtP Osallisuuden lisääminen 7.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien liikuntatunneilla : opetuskokeilujakson suunnittelu, toteutus ja arviointi
topic itsemääräämisteoria oppilasjohtoiset opetustyylit Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 osallisuus autonomia toimintatutkimus koululiikunta liikuntakasvatus motivaatio
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education autonomia itsemääräämisteoria koululiikunta liikuntakasvatus motivaatio oppilasjohtoiset opetustyylit osallisuus toimintatutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68479 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004072694
work_keys_str_mv AT lundbergkalle osallisuudenlisääminen7luokkalaistentyttöjenjapoikienliikuntatunneillaopetuskokeil