Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa

Suomessa yksi merkittävä musiikkikasvatusta toteuttava ja monenlaista musiikkitoimintaa järjestävä taho on evankelis-luterilainen kirkko, sen seurakunnat ja työntekijät. Tämä tutkimus syntyi niin epätietoisuudesta kuin mielenkiinnosta selvittää, miten kanttorit kokevat arvioinnin osana musiikkikasva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuopala, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68456
_version_ 1828193069367820288
author Vuopala, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuopala, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuopala, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuopala, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Suomessa yksi merkittävä musiikkikasvatusta toteuttava ja monenlaista musiikkitoimintaa järjestävä taho on evankelis-luterilainen kirkko, sen seurakunnat ja työntekijät. Tämä tutkimus syntyi niin epätietoisuudesta kuin mielenkiinnosta selvittää, miten kanttorit kokevat arvioinnin osana musiikkikasvatuksellista työtään. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa kanttoreiden koulutuksestaan saamia valmiuksia arviointiosaamiseen, arvioinnille laaditun ohjeistuksen merkitystä, arvioinnin näkymistä käytännön työssä sekä seurakunnassa vallitsevaa arviointi- ilmapiiriä. Vähän tutkitun ja monitulkintaisen aiheen vuoksi toteutin tutkimuksen laadullisena haastattelututkimuksena ja menetelmänä käytin teemahaastattelua. Aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta kanttoria, joista kaksi on valmistunut kirkkomusiikin koulutuksen lisäksi myös musiikkikasvatuksen koulutuksesta. Teoriapohjasta nousseet teemat hioutuivat ja täydentyivät haastattelussa nousseiden teemojen myötä. Olen jatkanut maisterintutkielmaan suoraan kandidaatintutkielmani (Vuopala 2015) pohjalta, ja loogisen etenemisen vuoksi tutkielmiin limittyy osittain samaa sisältöä. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisemmissa tutkimuksissa esiin nostetun havainnon kanttorin koulutuksen pedagogisesta ohuudesta ja ulottavat sen koskemaan myös arviointiosaamista. Haastateltavien kokemusten mukaan koulutus ei anna juuri minkäänlaisia taitoja arvioinnin käyttämiseen pedagogisena työvälineenä. Haastateltavat kanttorit ovat rakentaneet käsityksensä arvioinnista ja keinot sen toteuttamiseksi työssä vastaan tulleiden tilanteiden kautta. Arviointi koettiin merkittäväksi esimerkiksi tavoitteiden saavuttamisen, positiivisen ryhmähengen syntymisen ja haastavien tilanteiden ratkomisen kannalta. Arvioinnin tiedostaminen koettiin olennaisena esimerkiksi kuormittavuuden hallitsemisen, oman jaksamisen ja työn hengellisyyden näkökulmaan liittyvien kysymysten kohdalla.
first_indexed 2020-04-03T20:00:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuopala, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-03T11:10:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-03T11:10:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68456", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa yksi merkitt\u00e4v\u00e4 musiikkikasvatusta toteuttava ja monenlaista musiikkitoimintaa j\u00e4rjest\u00e4v\u00e4 taho on evankelis-luterilainen kirkko, sen seurakunnat ja ty\u00f6ntekij\u00e4t. T\u00e4m\u00e4 tutkimus syntyi niin ep\u00e4tietoisuudesta kuin mielenkiinnosta selvitt\u00e4\u00e4, miten kanttorit kokevat arvioinnin osana musiikkikasvatuksellista ty\u00f6t\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa kanttoreiden koulutuksestaan saamia valmiuksia arviointiosaamiseen, arvioinnille laaditun ohjeistuksen merkityst\u00e4, arvioinnin n\u00e4kymist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 seurakunnassa vallitsevaa arviointi- ilmapiiri\u00e4.\n\nV\u00e4h\u00e4n tutkitun ja monitulkintaisen aiheen vuoksi toteutin tutkimuksen laadullisena haastattelututkimuksena ja menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin teemahaastattelua. Aineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla kuutta kanttoria, joista kaksi on valmistunut kirkkomusiikin koulutuksen lis\u00e4ksi my\u00f6s musiikkikasvatuksen koulutuksesta. Teoriapohjasta nousseet teemat hioutuivat ja t\u00e4ydentyiv\u00e4t haastattelussa nousseiden teemojen my\u00f6t\u00e4. Olen jatkanut maisterintutkielmaan suoraan kandidaatintutkielmani (Vuopala 2015) pohjalta, ja loogisen etenemisen vuoksi tutkielmiin limittyy osittain samaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisemmissa tutkimuksissa esiin nostetun havainnon kanttorin koulutuksen pedagogisesta ohuudesta ja ulottavat sen koskemaan my\u00f6s arviointiosaamista. Haastateltavien kokemusten mukaan koulutus ei anna juuri mink\u00e4\u00e4nlaisia taitoja arvioinnin k\u00e4ytt\u00e4miseen pedagogisena ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4. Haastateltavat kanttorit ovat rakentaneet k\u00e4sityksens\u00e4 arvioinnista ja keinot sen toteuttamiseksi ty\u00f6ss\u00e4 vastaan tulleiden tilanteiden kautta. Arviointi koettiin merkitt\u00e4v\u00e4ksi esimerkiksi tavoitteiden saavuttamisen, positiivisen ryhm\u00e4hengen syntymisen ja haastavien tilanteiden ratkomisen kannalta. Arvioinnin tiedostaminen koettiin olennaisena esimerkiksi kuormittavuuden hallitsemisen, oman jaksamisen ja ty\u00f6n hengellisyyden n\u00e4k\u00f6kulmaan liittyvien kysymysten kohdalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-04-03T11:10:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-03T11:10:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "111", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa ty\u00f6nkuvassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004032667", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kanttorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirkkomusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68456
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:45Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/65416444-61ef-4efe-9115-d627095ce5a0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004032667.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuopala, Roosa Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus kanttorit arviointi kirkkomusiikki
title Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa
title_full Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa
title_fullStr Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa
title_full_unstemmed Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa
title_short Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa
title_sort arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa
title_txtP Arvioinnin rooli kanttorin musiikkikasvatuksellisessa työnkuvassa
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus kanttorit arviointi kirkkomusiikki
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus arviointi kanttorit kirkkomusiikki musiikkikasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68456 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004032667
work_keys_str_mv AT vuopalaroosa arvioinninroolikanttorinmusiikkikasvatuksellisessatyönkuvassa