Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen

Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia aineenopettajien koulutuksen antamia valmiuksista inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen, sekä aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä siitä, mitkä asiat ovat keskeisiä inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa. Tutkimusaineisto on kerätty suomalaisessa ylio...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Linnanmäki, Tuomas
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68442
_version_ 1826225699712663552
author Linnanmäki, Tuomas
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Linnanmäki, Tuomas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Linnanmäki, Tuomas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Linnanmäki, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia aineenopettajien koulutuksen antamia valmiuksista inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen, sekä aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä siitä, mitkä asiat ovat keskeisiä inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa. Tutkimusaineisto on kerätty suomalaisessa yliopistossa puolistrukturoituina teemahaastatteluina syksyllä 2019. Tutkimukseen osallistui seitsemän aineenopettajien kouluttajaa. Aineiston analyysi on tehty laadullista sisällönanalyysi-menetelmää käyttäen. Tutkimustuloksien mukaan enemmistö aineenopettajien kouluttajista kokee koulutuksen valmistavan aineenopettajia heikosti inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen, minkä katsottiin lisäävän aineenopettajien negatiivista suhtautumista sitä kohtaan. Inklusiiviseen opetukseen liittyvää sisältöä koettiin olevan koulutuksessa liian vähän. Inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa oppilaslähtöisyys oli kaikkien kouluttajien mielestä tärkein asia. Erityisopettajan rooli inklusiivisessa opetuksessa jakoi puolestaan mielipiteitä. Lisäksi resurssien merkitystä inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa korostettiin. Tulosten perusteella voidaan todeta, että aineenopettajien kouluttajien tietoja ja taitoja inklusiivisesta opetuksesta tulisi lisätä. Myös ainelaitosten ja opettajankoulutuslaitoksen yhteistyötä tulisi lisätä, jotta inklusiivisten sisältöjen esillä pitäminen ei olisi pelkästään opettajankoulutuslaitoksen vastuulla. Opettajien valmiuksia inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen tulisi parantaa, jotta suhtautuminen sitä kohtaan muuttuisi positiivisemmaksi.
first_indexed 2020-04-02T20:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linnanm\u00e4ki, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-02T11:06:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-02T11:06:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia aineenopettajien koulutuksen antamia valmiuksista inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen, seka\u0308 aineenopettajien kouluttajien na\u0308kemyksia\u0308 siita\u0308, mitka\u0308 asiat ovat keskeisia\u0308 inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa.\nTutkimusaineisto on kera\u0308tty suomalaisessa yliopistossa puolistrukturoituina teemahaastatteluina syksylla\u0308 2019. Tutkimukseen osallistui seitsema\u0308n aineenopettajien kouluttajaa. Aineiston analyysi on tehty laadullista sisa\u0308llo\u0308nanalyysi-menetelma\u0308a\u0308 ka\u0308ytta\u0308en.\nTutkimustuloksien mukaan enemmisto\u0308 aineenopettajien kouluttajista kokee koulutuksen valmistavan aineenopettajia heikosti inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen, minka\u0308 katsottiin lisa\u0308a\u0308va\u0308n aineenopettajien negatiivista suhtautumista sita\u0308 kohtaan. Inklusiiviseen opetukseen liittyva\u0308a\u0308 sisa\u0308lto\u0308a\u0308 koettiin olevan koulutuksessa liian va\u0308ha\u0308n. Inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa oppilasla\u0308hto\u0308isyys oli kaikkien kouluttajien mielesta\u0308 ta\u0308rkein asia. Erityisopettajan rooli inklusiivisessa opetuksessa jakoi puolestaan mielipiteita\u0308. Lisa\u0308ksi resurssien merkitysta\u0308 inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa korostettiin.\nTulosten perusteella voidaan todeta, etta\u0308 aineenopettajien kouluttajien tietoja ja taitoja inklusiivisesta opetuksesta tulisi lisa\u0308ta\u0308. Myo\u0308s ainelaitosten ja opettajankoulutuslaitoksen yhteistyo\u0308ta\u0308 tulisi lisa\u0308ta\u0308, jotta inklusiivisten sisa\u0308lto\u0308jen esilla\u0308 pita\u0308minen ei olisi pelka\u0308sta\u0308a\u0308n opettajankoulutuslaitoksen vastuulla. Opettajien valmiuksia inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen tulisi parantaa, jotta suhtautuminen sita\u0308 kohtaan muuttuisi positiivisemmaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-04-02T11:06:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-02T11:06:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aineenopettajien kouluttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valmiudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aineenopettajien kouluttajien na\u0308kemyksia\u0308 koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004022655", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68442
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3a890c3-e30e-4ff2-9715-bfea1227fb8e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004022655.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Linnanmäki, Tuomas Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen aineenopettajien kouluttaja valmiudet inklusiivinen opetus Erityispedagogiikka Special Education 101 koulutus inkluusio opetus aineenopettajat opettajankoulutus
title Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen
title_full Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen
title_fullStr Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen
title_full_unstemmed Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen
title_short Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen
title_sort aineenopettajien kouluttajien na kemyksia koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen
title_txtP Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen
topic aineenopettajien kouluttaja valmiudet inklusiivinen opetus Erityispedagogiikka Special Education 101 koulutus inkluusio opetus aineenopettajat opettajankoulutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education aineenopettajat aineenopettajien kouluttaja inklusiivinen opetus inkluusio koulutus opettajankoulutus opetus valmiudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68442 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004022655
work_keys_str_mv AT linnanmäkituomas aineenopettajienkouluttajiennakemyksiakoulutuksenantamistavalmiuksistainklusiiv AT linnanmäkituomas aineenopettajienkouluttajiennäkemyksiäkoulutuksenantamistavalmiuksistainklusiiv