"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla

Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, miten esiopetusikäiset lapset tunnistavat ja käsittelevät tunteita Papil...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Poikonen, Heidi, Pohjo, Pauliina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68410
_version_ 1826225709966688256
author Poikonen, Heidi Pohjo, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Poikonen, Heidi Pohjo, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Poikonen, Heidi Pohjo, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Poikonen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, miten esiopetusikäiset lapset tunnistavat ja käsittelevät tunteita Papilio-ohjelman ohjatuilla Paula ja tunnepeikot –tuokioilla. Tutkimuksessa myös tarkasteltiin, millä tavoin opettajan toiminta tukee lasten tunteiden tunnistamista ja käsittelemistä kyseisillä tuokioilla. Tutkimuksen aineistona ovat keskisuomalaisessa päiväkodissa kuvatut videomateriaalit Paula ja tunnepeikot -tuokioilta. Videomateriaalit koostuvat useammasta tuokioista, joista kullakin keskitytään yhden perustunteen käsittelyyn. Tutkimuksemme on tapaustutkimus, jossa hyödynnettiin fenomenografista lähestymistapaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että esiopetusikäiset lapset tunnistivat tunteita kasvoista, äänensävystä, kehon reaktioista ja toiminnasta. Lapset käsittelivät tunteitaan kertomalla tunnekokemuksistaan ja tavoistaan säädellä tunteita toiminnallisin keinoin. Lapset myös samaistuivat vertaisten tunnekokemuksiin. Tulokset osoittavat myös, että opettaja voi toiminnallaan tukea lasten tapaa tunnistaa ja käsitellä tunteitaan sekä lapsia rohkaisemalla että tunnetaitoja mallintamalla. Tämän tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä lasten kyvyistä tunnistaa ja käsitellä tunteita sekä opettajan tavoista tukea lapsen sosioemotionaalista kehitystä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poikonen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pohjo, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-01T06:26:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-01T06:26:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68410", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, miten esiopetusik\u00e4iset lapset tunnistavat ja k\u00e4sittelev\u00e4t tunteita Papilio-ohjelman ohjatuilla Paula ja tunnepeikot \u2013tuokioilla. Tutkimuksessa my\u00f6s tarkasteltiin, mill\u00e4 tavoin opettajan toiminta tukee lasten tunteiden tunnistamista ja k\u00e4sittelemist\u00e4 kyseisill\u00e4 tuokioilla.\n\nTutkimuksen aineistona ovat keskisuomalaisessa p\u00e4iv\u00e4kodissa kuvatut videomateriaalit Paula ja tunnepeikot -tuokioilta. Videomateriaalit koostuvat useammasta tuokioista, joista kullakin keskityt\u00e4\u00e4n yhden perustunteen k\u00e4sittelyyn. Tutkimuksemme on tapaustutkimus, jossa hy\u00f6dynnettiin fenomenografista l\u00e4hestymistapaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 esiopetusik\u00e4iset lapset tunnistivat tunteita kasvoista, \u00e4\u00e4nens\u00e4vyst\u00e4, kehon reaktioista ja toiminnasta. Lapset k\u00e4sitteliv\u00e4t tunteitaan kertomalla tunnekokemuksistaan ja tavoistaan s\u00e4\u00e4dell\u00e4 tunteita toiminnallisin keinoin. Lapset my\u00f6s samaistuivat vertaisten tunnekokemuksiin. Tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 opettaja voi toiminnallaan tukea lasten tapaa tunnistaa ja k\u00e4sitell\u00e4 tunteitaan sek\u00e4 lapsia rohkaisemalla ett\u00e4 tunnetaitoja mallintamalla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4 lasten kyvyist\u00e4 tunnistaa ja k\u00e4sitell\u00e4 tunteita sek\u00e4 opettajan tavoista tukea lapsen sosioemotionaalista kehityst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-01T06:26:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-01T06:26:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Papilio-ohjelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Paula ja tunnepeikot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perustunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Millonka sulle tulee semmonen olo ett\u00e4 itkett\u00e4\u00e4?\" : esiopetusik\u00e4isten lasten tapoja tunnistaa ja k\u00e4sitell\u00e4 tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004012621", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68410
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5b371868-a214-4eb9-988c-f99d8a0e701d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004012621.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poikonen, Heidi Pohjo, Pauliina "Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla emotionaalinen kompetenssi Papilio-ohjelma Paula ja tunnepeikot perustunteet Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tunteet tunnetaidot päiväkodit lapset (ikäryhmät) sosioemotionaaliset taidot varhaiskasvatus opettajat esikouluikäiset tukeminen
title "Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
title_full "Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
title_fullStr "Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla "Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
title_full_unstemmed "Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla "Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
title_short "Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?"
title_sort millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana paula ja tunnepeikot tuokioilla
title_sub esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
title_txtP "Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
topic emotionaalinen kompetenssi Papilio-ohjelma Paula ja tunnepeikot perustunteet Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tunteet tunnetaidot päiväkodit lapset (ikäryhmät) sosioemotionaaliset taidot varhaiskasvatus opettajat esikouluikäiset tukeminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Papilio-ohjelma Paula ja tunnepeikot Varhaiskasvatus emotionaalinen kompetenssi esikouluikäiset lapset (ikäryhmät) opettajat perustunteet päiväkodit sosioemotionaaliset taidot tukeminen tunnetaidot tunteet varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68410 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004012621
work_keys_str_mv AT poikonenheidi millonkasulletuleesemmonenoloettäitkettääesiopetusikäistenlastentapojatunnistaajak