Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa

Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi keskityn kuvailemaan, millaisia työskentelytapoja oppiaineintegraation toteutum...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pöntinen, Iina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68408
_version_ 1826225802433265664
author Pöntinen, Iina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pöntinen, Iina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pöntinen, Iina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pöntinen, Iina
datasource_str_mv jyx
description Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi keskityn kuvailemaan, millaisia työskentelytapoja oppiaineintegraation toteutuminen vaatii opettajalta. Tutkin aihetta, koska olen kiinnostunut oppiaineiden yhdistämisen tuomista mahdollisuuksista jokapäiväisessä koulutyöskentelyssä. Selvitän myös, miksi oppiaineintegraation käyttö on tärkeä aihe uusien tutkimuksien valossa. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jonka tuloksina löysin useita eri tapoja toteuttaa musiikin integraatiota alakoulussa käytännön tasolla. Musiikin oppiaineintegraatiolla on useita eri hyötyjä oppilaan motivaation, oppimisen mielekkyyden ja spontaanin ilon kokemisen kannalta. Lisäksi integraatio toistuu läpi opetussuunnitelman ja siihen on useita viittauksia musiikin sisällöissä ja laaja-alaisissa tavoitteissa. Kuitenkin integraation toteutuminen edellyttää opettajalta joustavuutta, luovuutta ja pitkäjänteisyyttä. Jatkotutkimuksen tekeminen aiheesta on tärkeää, sillä oppiaineintegraatio on saanut yhä enemmän huomiota 2014 vuonna tulleen opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Tutkimuksen voisi toteuttaa haastattelututkimuksena, jossa selvitetään opettajan tai oppilaiden kokemuksia käytännön oppiaineintegraation toteutumisesta ja sen mielekkyydestä koulumaailmassa.
first_indexed 2020-04-01T20:01:58Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6ntinen, Iina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-01T06:21:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-01T06:21:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Selvit\u00e4n tutkielmassani, millaisia oppiainesis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 voi integroida musiikkiin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kouluty\u00f6skentelyss\u00e4 ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio n\u00e4kyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lis\u00e4ksi keskityn kuvailemaan, millaisia ty\u00f6skentelytapoja oppiaineintegraation toteutuminen vaatii opettajalta. Tutkin aihetta, koska olen kiinnostunut oppiaineiden yhdist\u00e4misen tuomista mahdollisuuksista jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 kouluty\u00f6skentelyss\u00e4. Selvit\u00e4n my\u00f6s, miksi oppiaineintegraation k\u00e4ytt\u00f6 on t\u00e4rke\u00e4 aihe uusien tutkimuksien valossa. \n\nTutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jonka tuloksina l\u00f6ysin useita eri tapoja toteuttaa musiikin integraatiota alakoulussa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolla. Musiikin oppiaineintegraatiolla on useita eri hy\u00f6tyj\u00e4 oppilaan motivaation, oppimisen mielekkyyden ja spontaanin ilon kokemisen kannalta. Lis\u00e4ksi integraatio toistuu l\u00e4pi opetussuunnitelman ja siihen on useita viittauksia musiikin sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 ja laaja-alaisissa tavoitteissa. Kuitenkin integraation toteutuminen edellytt\u00e4\u00e4 opettajalta joustavuutta, luovuutta ja pitk\u00e4j\u00e4nteisyytt\u00e4. \n\nJatkotutkimuksen tekeminen aiheesta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 oppiaineintegraatio on saanut yh\u00e4 enemm\u00e4n huomiota 2014 vuonna tulleen opetussuunnitelmauudistuksen my\u00f6t\u00e4. Tutkimuksen voisi toteuttaa haastattelututkimuksena, jossa selvitet\u00e4\u00e4n opettajan tai oppilaiden kokemuksia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n oppiaineintegraation toteutumisesta ja sen mielekkyydest\u00e4 koulumaailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-01T06:21:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-01T06:21:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiaineintegraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004012619", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eheytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integroitu opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68408
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d1e6eaae-4367-4c71-8133-aa80095166c2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004012619.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pöntinen, Iina Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa oppiaineintegraatio Musiikkikasvatus Music Education 3052 eheyttäminen opetussuunnitelmat integroitu opetus musiikki musiikkikasvatus oppiaineet peruskoulu perusopetus
title Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
title_full Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
title_fullStr Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
title_full_unstemmed Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
title_short Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä
title_sort spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
title_sub musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
title_txtP Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
topic oppiaineintegraatio Musiikkikasvatus Music Education 3052 eheyttäminen opetussuunnitelmat integroitu opetus musiikki musiikkikasvatus oppiaineet peruskoulu perusopetus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus eheyttäminen integroitu opetus musiikki musiikkikasvatus opetussuunnitelmat oppiaineet oppiaineintegraatio peruskoulu perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68408 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004012619
work_keys_str_mv AT pöntineniina spontaaniailoajakokonaisvaltaistaymmärtämistämusiikinjamuidenoppiaineidenintegraati