Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen

Vuosittain lapsen esiopetusvuoden lopussa esiopettajat siirtävät lapsista tietoja alkuopetuksen puolelle mahdollistaakseen jatkumon lapsen oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esi- ja alkuopettajien näkemyksiä esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä toteutuvasta lasta koskevien tietojen siirrost...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bedretdin, Filiz
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68407
_version_ 1826225682376556544
author Bedretdin, Filiz
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Bedretdin, Filiz Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Bedretdin, Filiz Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Bedretdin, Filiz
datasource_str_mv jyx
description Vuosittain lapsen esiopetusvuoden lopussa esiopettajat siirtävät lapsista tietoja alkuopetuksen puolelle mahdollistaakseen jatkumon lapsen oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esi- ja alkuopettajien näkemyksiä esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä toteutuvasta lasta koskevien tietojen siirrosta, tiedon siirron toteutumisesta sekä tiedon siirron haasteista ja kehittämisideoista. Tutkimuksen teoreettinen osuus esittelee esi- ja alkuopetuksen rakenteita ja opetussuunnitelmia, yhteistyön merkitystä esi- ja alkuopetuksessa, tiedon siirtymisen toteutumista sekä lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmaa. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina pääkaupunkiseudun kahdeksalle esi- ja alkuopettajalle ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Haastattelukysymykset liittyivät lasten tietojen siirron toteutumiseen, lapsen esiopetussuunnitelma lomakkeen tarkasteluun sekä oleellisten siirrettävien tietojen kartoittamiseen. Tulosten mukaan esi- ja alkuopettajat kokivat tietojen siirron olevan tärkeä tekijä, jolla mahdollistetaan lapsen oppimisen jatkumo esiopetuksesta alkuopetukseen. Esi- ja alkuopettajat mielsivät palaverin, jossa lapsia koskevia tietoja siirretään, toteutuvan liian aikaisin keväällä. Myöhemmin keväällä toteutuva tiedonsiirto mahdollistaisi sen, että koulu saisi esioppilaista ajankohtaisemman näkemyksen. Tulosten mukaan lasta koskevien tietojen siirtämisessä hyödynnettävät lomakkeet eroavat kaupunkien välillä. Opettajat kokivat lomakkeiden toistoisuuden työläänä paikkakunnasta riippumatta. Lapsen ja huoltajien osallisuus nähtiin vähäisenä tai lähes olemattomana, mutta moniammatillinen yhteistyö koettiin tärkeäksi osaksi tietojen siirtoa.
first_indexed 2020-04-01T20:01:58Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Bedretdin, Filiz", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-01T06:03:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-01T06:03:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuosittain lapsen esiopetusvuoden lopussa esiopettajat siirt\u00e4v\u00e4t lapsista tietoja alkuopetuksen puolelle mahdollistaakseen jatkumon lapsen oppimiseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan esi- ja alkuopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 esi- ja alkuopetuksen yhteisty\u00f6ss\u00e4 toteutuvasta lasta koskevien tietojen siirrosta, tiedon siirron toteutumisesta sek\u00e4 tiedon siirron haasteista ja kehitt\u00e4misideoista. Tutkimuksen teoreettinen osuus esittelee esi- ja alkuopetuksen rakenteita ja opetussuunnitelmia, yhteisty\u00f6n merkityst\u00e4 esi- ja alkuopetuksessa, tiedon siirtymisen toteutumista sek\u00e4 lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmaa. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituina yksil\u00f6haastatteluina p\u00e4\u00e4kaupunkiseudun kahdeksalle esi- ja alkuopettajalle ja aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en. Haastattelukysymykset liittyiv\u00e4t lasten tietojen siirron toteutumiseen, lapsen esiopetussuunnitelma lomakkeen tarkasteluun sek\u00e4 oleellisten siirrett\u00e4vien tietojen kartoittamiseen. Tulosten mukaan esi- ja alkuopettajat kokivat tietojen siirron olevan t\u00e4rke\u00e4 tekij\u00e4, jolla mahdollistetaan lapsen oppimisen jatkumo esiopetuksesta alkuopetukseen. Esi- ja alkuopettajat mielsiv\u00e4t palaverin, jossa lapsia koskevia tietoja siirret\u00e4\u00e4n, toteutuvan liian aikaisin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. My\u00f6hemmin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 toteutuva tiedonsiirto mahdollistaisi sen, ett\u00e4 koulu saisi esioppilaista ajankohtaisemman n\u00e4kemyksen. Tulosten mukaan lasta koskevien tietojen siirt\u00e4misess\u00e4 hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4t lomakkeet eroavat kaupunkien v\u00e4lill\u00e4. Opettajat kokivat lomakkeiden toistoisuuden ty\u00f6l\u00e4\u00e4n\u00e4 paikkakunnasta riippumatta. Lapsen ja huoltajien osallisuus n\u00e4htiin v\u00e4h\u00e4isen\u00e4 tai l\u00e4hes olemattomana, mutta moniammatillinen yhteisty\u00f6 koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi tietojen siirtoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-01T06:03:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-01T06:03:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esi- ja alkuopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004012618", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68407
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:10Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Bedretdin, Filiz Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen siirtymä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus alkuopetus opettajat oppiminen esikouluikäiset koulut
title Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen
title_full Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen
title_fullStr Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen
title_full_unstemmed Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen
title_short Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen
title_sort esi ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen
title_txtP Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen
topic siirtymä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus alkuopetus opettajat oppiminen esikouluikäiset koulut
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus alkuopetus esikouluikäiset esiopetus koulut opettajat oppiminen siirtymä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68407 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004012618
work_keys_str_mv AT bedretdinfiliz esijaalkuopettajiennäkemyksiälastakoskevientietojensiirrostaesiopetuksestaalkuope