7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 7.-luokkalaisten oppilaiden omaa kokemusta motivaatiosta, viihtymisestä ja ahdistuneisuudesta koululiikunnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten liikunnanopettajat uskovat heidän 7.-luokkalaisten oppilaiden kokevan motivaation, viih...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Alanen, Sakari
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68387
_version_ 1826225778865471488
author Alanen, Sakari
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Alanen, Sakari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Alanen, Sakari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Alanen, Sakari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 7.-luokkalaisten oppilaiden omaa kokemusta motivaatiosta, viihtymisestä ja ahdistuneisuudesta koululiikunnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten liikunnanopettajat uskovat heidän 7.-luokkalaisten oppilaiden kokevan motivaation, viihtymisen ja ahdistuneisuuden liikuntatunneilla. Lopuksi tutkittiin eroja oppilaiden ja liikunnanopettajien sekä poika- ja tyttöoppilaiden vastausten välillä liittyen oppilaiden motivaatioon, viihtymiseen ja ahdistuneisuuteen. Tutkimukseen osallistui oppilaita (N=459) ja liikunnanopettajia (N=18) Etelä-, Keski- ja Itä-Suomesta. Oppilaiden ja opettajien aineistot kerättiin sähköisesti kyselylomakkeilla. Lomakkeet käsittelivät motivaatiota, viihtymistä ja ahdistuneisuutta. Motivaatiota selvitettiin psykologisten perustarpeiden BPN-PE -mittarilla (BPN-PE; Vlachopoulos ym. 2011) sekä motivaatioilmastomittarilla (Soini ym. 2004). Viihtymistä mitattiin Sport Commitment Questionnaire-2:n (SCQ2) Enjoyment ulottuvuudella (SCQ2; Scanlan ym. 2016) ja ahdistuneisuutta koululiikunnan tilanneahdistuneisuusmittarilla (PESAS; Yli-Piipari ym. 2009). Psykologisten perustarpeiden ja motivaatioilmaston yhteyksiä viihtymiseen ja ahdistuneisuuteen tutkittiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimella. Oppilaiden ja opettajien sekä poika- ja tyttöoppilaiden keskiarvoeroja mitatuissa muuttujissa analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä. Tulokset osoittivat oppilaiden aineistossa psykologisten perustarpeiden korreloivan positiivisesti viihtymisen ja negatiivisesti ahdistuneisuuden kanssa. Opettajien aineistossa autonomia korreloi positiivisesti viihtymisen kanssa ja koettu pätevyys sekä sosiaalinen yhteenkuuluvuus negatiivisesti ahdistuneisuuden kanssa. Koettu motivaatioilmasto korreloi molemmissa aineistoissa niin, että sekä tehtäväsuuntautuneisuus että kilpailusuuntautuneisuus olivat positiivisesti yhteydessä viihtymiseen. Oppilaiden aineistossa tehtäväsuuntautuneisuus korreloi negatiivisesti ja kilpailusuuntautuneisuus positiivisesti ahdistuneisuuden kanssa. Oppilaiden ja opettajien aineistojen välisistä eroista selvisi, että opettajat uskoivat oppilaiden kokevan autonomiaa ja kilpailusuuntautuneisuutta enemmän, kuin oppilaat. Oppilaat sen sijaan kokivat liikuntatuntien motivaatioilmaston enemmän tehtäväsuuntautuneeksi, kuin mitä opettajat uskoivat oppilaiden kokevan. Poika- ja tyttöoppilaiden aineistoja vertailtaessa selvisi, että pojat viihtyvät liikuntatunneilla paremmin kuin tytöt ja pojat kokevat liikuntatunnit tyttöjä enemmän sekä tehtävä- että kilpailusuuntautuneiksi. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista voidaan todeta, että psykologisten perustarpeiden täyttyminen sekä tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto lisäävät oppilaiden viihtymistä liikuntatunneilla. Kilpailusuuntautuneisuus vaikuttaa aiheuttavan oppilaissa sekä positiivisia että negatiivisia tuntemuksia. Opettajat vaikuttavat tuntevan oppilasryhmänsä motivaatiokokemukset kohtuullisen hyvin. Aikaisempien tutkimusten perusteella voidaan pitää hyvänä asiana, että oppilaat kokivat liikuntatunnit tehtäväsuuntautuneempana kuin mitä opettajat uskoivat heidän kokevan. The aim of this study was to investigate Finnish 7th-grade students` motivation, enjoyment and anxiety in physical education. Additionally, it was studied how physical education teachers believe their students experience motivation, enjoyment and anxiety during physical education classes. Subsequently, it was investigated if there were differences between students and teachers and girls and boys in measured variables. Total of 459 students and 18 teachers participated the study. Participants were from Southern, Central and Eastern part of Finland. Both students` and teachers` data was collected by electrical questionnaires. Motivation was investigated by using the Basic Psychological Needs in Physical Education Scale (BPN-PE; Vlachopoulos ym. 2011) and Motivational Climate in Physical Education Scale (Soini ym. 2004). Enjoyment was examined by using Enjoyment subscale of the Sport Commitment Questionnaire 2 (SCQ2; Scanlan ym. 2016) and anxiety by using Physical Education State Anxiety scale (PESAS; Yli-Piipari ym. 2009). Correlations between basic psychological needs, motivational climate, enjoyment and anxiety were analyzed by using Pearson`s correlation coefficient. Differences between students and teachers as well as boys and girls were analyzed by using Independent-Samples t-test. The results of this study revealed that basic psychological needs correlated positively with enjoyment and negatively with anxiety in students` data. In teachers` data autonomy correlated positively with enjoyment and competence and social relatedness correlated negatively with anxiety. Task-oriented motivational climate and ego-oriented motivational climate correlated positively with enjoyment in students’ and teachers’ data. In students` data task-oriented motivatonal climate correlated negatively with anxiety and ego-oriented motivational climate positively with anxiety. Teachers believed that their students experienced more autonomy and ego-oriented motivational climate than their students experienced themselves. On the other hand, students experienced physical education classes more task-oriented than teachers believed their students did. The results between boys and girls showed that boys experienced more enjoyment than girls during classes. Boys also experienced physical education more task and ego-oriented than girls. To sum up the study it can be said that when basic psychological needs have been filled and motivational climate is task-oriented, students experience more enjoyment. It seems like ego-oriented climate causes both positive and negative motivational experiences among students. To conclude, teachers seem to know their students` motivational experiences decently well and based on former research it can be found as a good matter that students experienced physical education classes more task-oriented than teachers believed they did.
first_indexed 2020-03-31T20:05:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola , Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alanen, Sakari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-31T05:43:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-31T05:43:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68387", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten 7.-luokkalaisten oppilaiden omaa kokemusta motivaatiosta, viihtymisest\u00e4 ja ahdistuneisuudesta koululiikunnassa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, miten liikunnanopettajat uskovat heid\u00e4n 7.-luokkalaisten oppilaiden kokevan motivaation, viihtymisen ja ahdistuneisuuden liikuntatunneilla. Lopuksi tutkittiin eroja oppilaiden ja liikunnanopettajien sek\u00e4 poika- ja tytt\u00f6oppilaiden vastausten v\u00e4lill\u00e4 liittyen oppilaiden motivaatioon, viihtymiseen ja ahdistuneisuuteen. \n\nTutkimukseen osallistui oppilaita (N=459) ja liikunnanopettajia (N=18) Etel\u00e4-, Keski- ja It\u00e4-Suomesta. Oppilaiden ja opettajien aineistot ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isesti kyselylomakkeilla. Lomakkeet k\u00e4sitteliv\u00e4t motivaatiota, viihtymist\u00e4 ja ahdistuneisuutta. Motivaatiota selvitettiin psykologisten perustarpeiden BPN-PE -mittarilla (BPN-PE; Vlachopoulos ym. 2011) sek\u00e4 motivaatioilmastomittarilla (Soini ym. 2004). Viihtymist\u00e4 mitattiin Sport Commitment Questionnaire-2:n (SCQ2) Enjoyment ulottuvuudella (SCQ2; Scanlan ym. 2016) ja ahdistuneisuutta koululiikunnan tilanneahdistuneisuusmittarilla (PESAS; Yli-Piipari ym. 2009). Psykologisten perustarpeiden ja motivaatioilmaston yhteyksi\u00e4 viihtymiseen ja ahdistuneisuuteen tutkittiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimella. Oppilaiden ja opettajien sek\u00e4 poika- ja tytt\u00f6oppilaiden keskiarvoeroja mitatuissa muuttujissa analysoitiin riippumattomien otosten t-testill\u00e4. \n\nTulokset osoittivat oppilaiden aineistossa psykologisten perustarpeiden korreloivan positiivisesti viihtymisen ja negatiivisesti ahdistuneisuuden kanssa. Opettajien aineistossa autonomia korreloi positiivisesti viihtymisen kanssa ja koettu p\u00e4tevyys sek\u00e4 sosiaalinen yhteenkuuluvuus negatiivisesti ahdistuneisuuden kanssa. Koettu motivaatioilmasto korreloi molemmissa aineistoissa niin, ett\u00e4 sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4suuntautuneisuus ett\u00e4 kilpailusuuntautuneisuus olivat positiivisesti yhteydess\u00e4 viihtymiseen. Oppilaiden aineistossa teht\u00e4v\u00e4suuntautuneisuus korreloi negatiivisesti ja kilpailusuuntautuneisuus positiivisesti ahdistuneisuuden kanssa. Oppilaiden ja opettajien aineistojen v\u00e4lisist\u00e4 eroista selvisi, ett\u00e4 opettajat uskoivat oppilaiden kokevan autonomiaa ja kilpailusuuntautuneisuutta enemm\u00e4n, kuin oppilaat. Oppilaat sen sijaan kokivat liikuntatuntien motivaatioilmaston enemm\u00e4n teht\u00e4v\u00e4suuntautuneeksi, kuin mit\u00e4 opettajat uskoivat oppilaiden kokevan. Poika- ja tytt\u00f6oppilaiden aineistoja vertailtaessa selvisi, ett\u00e4 pojat viihtyv\u00e4t liikuntatunneilla paremmin kuin tyt\u00f6t ja pojat kokevat liikuntatunnit tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4- ett\u00e4 kilpailusuuntautuneiksi. \n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 tutkimustuloksista voidaan todeta, ett\u00e4 psykologisten perustarpeiden t\u00e4yttyminen sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4suuntautunut motivaatioilmasto lis\u00e4\u00e4v\u00e4t oppilaiden viihtymist\u00e4 liikuntatunneilla. Kilpailusuuntautuneisuus vaikuttaa aiheuttavan oppilaissa sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia tuntemuksia. Opettajat vaikuttavat tuntevan oppilasryhm\u00e4ns\u00e4 motivaatiokokemukset kohtuullisen hyvin. Aikaisempien tutkimusten perusteella voidaan pit\u00e4\u00e4 hyv\u00e4n\u00e4 asiana, ett\u00e4 oppilaat kokivat liikuntatunnit teht\u00e4v\u00e4suuntautuneempana kuin mit\u00e4 opettajat uskoivat heid\u00e4n kokevan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to investigate Finnish 7th-grade students` motivation, enjoyment and anxiety in physical education. Additionally, it was studied how physical education teachers believe their students experience motivation, enjoyment and anxiety during physical education classes. Subsequently, it was investigated if there were differences between students and teachers and girls and boys in measured variables. \n\nTotal of 459 students and 18 teachers participated the study. Participants were from Southern, Central and Eastern part of Finland. Both students` and teachers` data was collected by electrical questionnaires. Motivation was investigated by using the Basic Psychological Needs in Physical Education Scale (BPN-PE; Vlachopoulos ym. 2011) and Motivational Climate in Physical Education Scale (Soini ym. 2004). Enjoyment was examined by using Enjoyment subscale of the Sport Commitment Questionnaire 2 (SCQ2; Scanlan ym. 2016) and anxiety by using Physical Education State Anxiety scale (PESAS; Yli-Piipari ym. 2009). Correlations between basic psychological needs, motivational climate, enjoyment and anxiety were analyzed by using Pearson`s correlation coefficient. Differences between students and teachers as well as boys and girls were analyzed by using Independent-Samples t-test. \n\nThe results of this study revealed that basic psychological needs correlated positively with enjoyment and negatively with anxiety in students` data. In teachers` data autonomy correlated positively with enjoyment and competence and social relatedness correlated negatively with anxiety. Task-oriented motivational climate and ego-oriented motivational climate correlated positively with enjoyment in students\u2019 and teachers\u2019 data. In students` data task-oriented motivatonal climate correlated negatively with anxiety and ego-oriented motivational climate positively with anxiety. Teachers believed that their students experienced more autonomy and ego-oriented motivational climate than their students experienced themselves. On the other hand, students experienced physical education classes more task-oriented than teachers believed their students did. The results between boys and girls showed that boys experienced more enjoyment than girls during classes. Boys also experienced physical education more task and ego-oriented than girls. \n\nTo sum up the study it can be said that when basic psychological needs have been filled and motivational climate is task-oriented, students experience more enjoyment. It seems like ego-oriented climate causes both positive and negative motivational experiences among students. To conclude, teachers seem to know their students` motivational experiences decently well and based on former research it can be found as a good matter that students experienced physical education classes more task-oriented than teachers believed they did.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-03-31T05:43:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-31T05:43:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologiset perustarpeet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003312601", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68387
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59a68e89-6bf3-41c4-9ffa-1d6cbb343db6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003312601.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alanen, Sakari 7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana psykologiset perustarpeet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio koululiikunta liikunta oppilaat motivaatioilmasto liikunnanopettajat viihtyvyys ahdistus
title 7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana
title_full 7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana
title_fullStr 7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana 7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana
title_full_unstemmed 7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana 7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana
title_short 7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana
title_sort 7 luokkalaisten oppilaiden motivaatio viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana
title_txtP 7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana
topic psykologiset perustarpeet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio koululiikunta liikunta oppilaat motivaatioilmasto liikunnanopettajat viihtyvyys ahdistus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ahdistus koululiikunta liikunnanopettajat liikunta motivaatio motivaatioilmasto oppilaat psykologiset perustarpeet viihtyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68387 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003312601
work_keys_str_mv AT alanensakari 7luokkalaistenoppilaidenmotivaatioviihtyminenjaahdistuneisuusoppilaidenjaliikunnano