"Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu" elämyksen rakentaminen prosessina

Elämyksiä tuotetaan lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemiseksi. Elämykset ovat mieleenpainuvia kokemuksia, joista yksilön on mahdollista oppia. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää elämystä ilmiönä ja selvittää, miten elämykset rakentuvat erilaisissa elämysympäristöissä. Tu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Autio, Tiina
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68385
_version_ 1826225754314113024
author Autio, Tiina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Autio, Tiina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Autio, Tiina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Autio, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Elämyksiä tuotetaan lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemiseksi. Elämykset ovat mieleenpainuvia kokemuksia, joista yksilön on mahdollista oppia. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää elämystä ilmiönä ja selvittää, miten elämykset rakentuvat erilaisissa elämysympäristöissä. Tutkimuksessa oli tavoitteena lisätä ymmärrystä elämykseen vaikuttavista tekijöistä ja näiden tekijöiden tärkeydestä elämyksen aikaansaamisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla marraskuun 2019 ja tammikuun 2020 aikana. Tutkimusta varten haastateltiin viittä elämysasiantuntijaa, jotka työssään tai vapaaehtoisena toteuttavat elämyksiä lapsille tai nuorille. Haastateltavat olivat joko suoraan tai välillisesti kasvatuksellisessa vuorovaikutuksessa lasten tai nuorten kanssa. Haastateltavat toimivat kolmella eri sektorilla, eli kunnissa, järjestöissä tai yksityisissä yrityksissä. Haastattelut kestivät keskimäärin 40 minuuttia. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä teorialähtöisellä että aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että aikaisempi teoria ja kirjallisuus elämyksen elementeistä ja kokonaisvaltaisen elämyksen hallinnan elämysosista toteutui myös tämän tutkimuksen haastateltavien elämysten rakentamisessa. Niitä olivat ohjaajan asemointi, aistihavainnot, teema, aitous, osallistujan aktiivinen rooli, yksilöllisyys ja vuorovaikutus. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että turvallisuudella ja tavoitteiden asettamisella on suuri merkitys elämystä rakennettaessa. Elämyksen onnistumisen varmistamisen kannalta olennaisina teemoina pidettiin järjestelmällistä suunnittelua, etukäteisviestintää ja reflektiota. Elämysasiantuntijat kokivat, että suunnittelulla voidaan ottaa huomioon yksilön tarpeita ja turvallisuuteen liittyviä asioita. Onnistuneella etukäteisviestinnällä voidaan haastateltavien mukaan motivoida lapsia ja nuoria osallistumaan. Etukäteisviestinnän avulla tulevaa elämystä voidaan kuvata realistisesti. Reflektiolla taas voidaan vahvistaa elämystä ja käsitellä tapahtumia. Tämän tutkimuksen haastattelujen pohjalta tässä tutkimuksessa rakennettiin elämyksen rakentamisen malli. Tutkimus osoitti, että elämyksiä voidaan rakentaa, mutta elämyksen syntymistä on vaikea varmistaa, sillä elämys on hyvin subjektiivinen kokemus. Tutkimus on ajankohtainen sen vuoksi, että elämyksiä pyritään rakentamaan entistä enemmän eri ympäristöissä. Useat eri toimijat voivat hyödyntää työn tuloksia, kuten kouluttajat, palveluntuottajat ja opettajat. Tämän työn tuloksia hyödyntämällä, elämysten rakentamisen aloittaminen voi olla helpompaa tulevaisuudessa.
first_indexed 2020-03-31T20:05:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Autio, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-31T05:35:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-31T05:35:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68385", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "El\u00e4myksi\u00e4 tuotetaan lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemiseksi. El\u00e4mykset ovat mieleenpainuvia kokemuksia, joista yksil\u00f6n on mahdollista oppia. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 el\u00e4myst\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4 ja selvitt\u00e4\u00e4, miten el\u00e4mykset rakentuvat erilaisissa el\u00e4mysymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Tutkimuksessa oli tavoitteena lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 el\u00e4mykseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 ja n\u00e4iden tekij\u00f6iden t\u00e4rkeydest\u00e4 el\u00e4myksen aikaansaamisessa. \nTutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmill\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelulla marraskuun 2019 ja tammikuun 2020 aikana. Tutkimusta varten haastateltiin viitt\u00e4 el\u00e4mysasiantuntijaa, jotka ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tai vapaaehtoisena toteuttavat el\u00e4myksi\u00e4 lapsille tai nuorille. Haastateltavat olivat joko suoraan tai v\u00e4lillisesti kasvatuksellisessa vuorovaikutuksessa lasten tai nuorten kanssa. Haastateltavat toimivat kolmella eri sektorilla, eli kunnissa, j\u00e4rjest\u00f6iss\u00e4 tai yksityisiss\u00e4 yrityksiss\u00e4. Haastattelut kestiv\u00e4t keskim\u00e4\u00e4rin 40 minuuttia. Tutkimusaineisto analysoitiin sek\u00e4 teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 aikaisempi teoria ja kirjallisuus el\u00e4myksen elementeist\u00e4 ja kokonaisvaltaisen el\u00e4myksen hallinnan el\u00e4mysosista toteutui my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen haastateltavien el\u00e4mysten rakentamisessa. Niit\u00e4 olivat ohjaajan asemointi, aistihavainnot, teema, aitous, osallistujan aktiivinen rooli, yksil\u00f6llisyys ja vuorovaikutus. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 turvallisuudella ja tavoitteiden asettamisella on suuri merkitys el\u00e4myst\u00e4 rakennettaessa. El\u00e4myksen onnistumisen varmistamisen kannalta olennaisina teemoina pidettiin j\u00e4rjestelm\u00e4llist\u00e4 suunnittelua, etuk\u00e4teisviestint\u00e4\u00e4 ja reflektiota. El\u00e4mysasiantuntijat kokivat, ett\u00e4 suunnittelulla voidaan ottaa huomioon yksil\u00f6n tarpeita ja turvallisuuteen liittyvi\u00e4 asioita. Onnistuneella etuk\u00e4teisviestinn\u00e4ll\u00e4 voidaan haastateltavien mukaan motivoida lapsia ja nuoria osallistumaan. Etuk\u00e4teisviestinn\u00e4n avulla tulevaa el\u00e4myst\u00e4 voidaan kuvata realistisesti. Reflektiolla taas voidaan vahvistaa el\u00e4myst\u00e4 ja k\u00e4sitell\u00e4 tapahtumia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen haastattelujen pohjalta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa rakennettiin el\u00e4myksen rakentamisen malli. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 el\u00e4myksi\u00e4 voidaan rakentaa, mutta el\u00e4myksen syntymist\u00e4 on vaikea varmistaa, sill\u00e4 el\u00e4mys on hyvin subjektiivinen kokemus.\nTutkimus on ajankohtainen sen vuoksi, ett\u00e4 el\u00e4myksi\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n rakentamaan entist\u00e4 enemm\u00e4n eri ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Useat eri toimijat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ty\u00f6n tuloksia, kuten kouluttajat, palveluntuottajat ja opettajat. T\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n tuloksia hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, el\u00e4mysten rakentamisen aloittaminen voi olla helpompaa tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-03-31T05:35:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-31T05:35:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "El\u00e4myskolmio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokonaisvaltainen el\u00e4myksen hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"El\u00e4mys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehk\u00e4 ollaan t\u00e4s vuoskymmeniss\u00e4 unohettu\" : el\u00e4myksen rakentaminen prosessina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003312599", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4mys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68385
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0ed09257-2752-4dc1-96f3-d04f0db85a77\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003312599.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Autio, Tiina "Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu" : elämyksen rakentaminen prosessina Elämyskolmio kokonaisvaltainen elämyksen hallinta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kokemukset elämys
title "Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu" : elämyksen rakentaminen prosessina
title_full "Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu" : elämyksen rakentaminen prosessina
title_fullStr "Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu" : elämyksen rakentaminen prosessina "Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu" : elämyksen rakentaminen prosessina
title_full_unstemmed "Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu" : elämyksen rakentaminen prosessina "Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu" : elämyksen rakentaminen prosessina
title_short "Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu"
title_sort elämys on niit pienii arjen asioit jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu elämyksen rakentaminen prosessina
title_sub elämyksen rakentaminen prosessina
title_txtP "Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu" : elämyksen rakentaminen prosessina
topic Elämyskolmio kokonaisvaltainen elämyksen hallinta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kokemukset elämys
topic_facet 502 Elämyskolmio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education elämys kokemukset kokonaisvaltainen elämyksen hallinta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68385 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003312599
work_keys_str_mv AT autiotiina elämysonniitpieniiarjenasioitjotkameehkäollaantäsvuoskymmenissäunohettuelämyksenraken