Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä

Tämän tutkielman tarkoituksena on ollut analysoida toiminnan teoriaan pohjaavan Yrjö Engeströmin toimintajärjestelmän mallin ja sen pohjalta kehittämäni sosiaalityön toimintajärjestelmän avulla sitä, millaisia merkityksiä sosiaalityöntekijät antavat yliopisto-opinnoilleen suhteessa nykyiseen työhöns...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Junttila, Elli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68341
_version_ 1826225732783702016
author Junttila, Elli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Junttila, Elli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Junttila, Elli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Junttila, Elli
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on ollut analysoida toiminnan teoriaan pohjaavan Yrjö Engeströmin toimintajärjestelmän mallin ja sen pohjalta kehittämäni sosiaalityön toimintajärjestelmän avulla sitä, millaisia merkityksiä sosiaalityöntekijät antavat yliopisto-opinnoilleen suhteessa nykyiseen työhönsä ja toimintajärjestelmäänsä. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksan sosiaalityöntekijän yksilöhaastattelusta, jotka olen analysoinut sisällönanalyysillä nojautuen käyttämääni teoreettiseen viitekehykseen. Tarkastelin sosiaalityöntekijöiden yliopistokoulutukselleen antamia merkityksiä heidän toimintajärjestelmänsä eri osissa, joita ovat sosiaalityöntekijä itse, välineet, säännöt, yhteisö ja työnjako sekä toiminnan kohde ja tulos. Sosiaalityön yliopistokoulutuksen merkitys korostui etenkin suhteessa sosiaalityöntekijään itseensä sekä käytössä oleviin välineisiin. Sosiaalityöntekijät kokivat saaneensa yliopistokoulutuksensa avulla legimiteetin sosiaalityöntekijänä toimimiseen ja koulutus näyttäytyi ennen kaikkea eräänlaisena ajattelun työvälineenä, joka antaa eväitä kriittiseen ja moninäkökulmaiseen ajatteluun. Sosiaalityön yliopistokoulutuksen merkitys näyttäytyi sosiaalityöntekijöille sitä merkityksellisempänä, mitä kauemmin aikaa heidän opinnoistaan oli kulunut. Sosiaalityön yliopistokoulutuksen avulla sosiaalityöntekijät hahmottivat työhönsä liittyviä sääntöjä ja kykenivät tarvittaessa myös kyseenalaistamaan niitä, mikäli ne asettuivat heidän asiakkaidensa etua vastaan. Työnsä reunaehdoista ja vallitsevista säännöistä huolimatta sosiaalityöntekijät kokivat saavansa tehdä työtään autonomisesti. Toimintajärjestelmänsä työnjakoon ja yhteisöön liittyen sosiaalityön yliopistokoulutuksen merkitys näyttäytyi vähäisempänä, mutta siitä huolimatta koulutus antoi sosiaalityöntekijöille valmiuksia hahmottaa roolinsa viranomaisverkostoissa. Yliopisto- opintojen merkitys sosiaalityöntekijän toimintajärjestelmän kohteen eli asiakkaan suhteen näyttäytyi puolestaan sosiaalityöntekijöille kykynä ymmärtää asiakkaan tilannetta kokonaisvaltaisemmin sekä taitona hahmottaa asiakassuhteeseen liittyviä eri tekijöitä, kuten esimerkiksi valta-asetelmia, vuorovaikutuksen merkitystä ja eettisyyttä. Sosiaalityöntekijän toimintajärjestelmän tulokset ja yliopistokoulutuksen merkitys suhteessa niihin ei tullut tutkimuksessa merkittävästi esiin. Sosiaalityöntekijät kaipasivat yliopisto-opinnoiltaan lisää käytännönläheisyyttä sekä lainsäädännön ja psykologian opetusta.
first_indexed 2020-03-26T21:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Marjo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Junttila, Elli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-26T13:06:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-26T13:06:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68341", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on ollut analysoida toiminnan teoriaan pohjaavan Yrj\u00f6 Engestr\u00f6min toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4n mallin ja sen pohjalta kehitt\u00e4m\u00e4ni sosiaality\u00f6n toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4n avulla sit\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t antavat yliopisto-opinnoilleen suhteessa nykyiseen ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 ja toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4ns\u00e4. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksan sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n yksil\u00f6haastattelusta, jotka olen analysoinut sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 nojautuen k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4ni teoreettiseen viitekehykseen.\n\nTarkastelin sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden yliopistokoulutukselleen antamia merkityksi\u00e4 heid\u00e4n toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4ns\u00e4 eri osissa, joita ovat sosiaality\u00f6ntekij\u00e4 itse, v\u00e4lineet, s\u00e4\u00e4nn\u00f6t, yhteis\u00f6 ja ty\u00f6njako sek\u00e4 toiminnan kohde ja tulos. Sosiaality\u00f6n yliopistokoulutuksen merkitys korostui etenkin suhteessa sosiaality\u00f6ntekij\u00e4\u00e4n itseens\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oleviin v\u00e4lineisiin. Sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t kokivat saaneensa yliopistokoulutuksensa avulla legimiteetin sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n\u00e4 toimimiseen ja koulutus n\u00e4ytt\u00e4ytyi ennen kaikkea er\u00e4\u00e4nlaisena ajattelun ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4, joka antaa ev\u00e4it\u00e4 kriittiseen ja monin\u00e4k\u00f6kulmaiseen ajatteluun. Sosiaality\u00f6n yliopistokoulutuksen merkitys n\u00e4ytt\u00e4ytyi sosiaality\u00f6ntekij\u00f6ille sit\u00e4 merkityksellisemp\u00e4n\u00e4, mit\u00e4 kauemmin aikaa heid\u00e4n opinnoistaan oli kulunut.\n\nSosiaality\u00f6n yliopistokoulutuksen avulla sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t hahmottivat ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 liittyvi\u00e4 s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja kykeniv\u00e4t tarvittaessa my\u00f6s kyseenalaistamaan niit\u00e4, mik\u00e4li ne asettuivat heid\u00e4n asiakkaidensa etua vastaan. Ty\u00f6ns\u00e4 reunaehdoista ja vallitsevista s\u00e4\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 huolimatta sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t kokivat saavansa tehd\u00e4 ty\u00f6t\u00e4\u00e4n autonomisesti. Toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4ns\u00e4 ty\u00f6njakoon ja yhteis\u00f6\u00f6n liittyen sosiaality\u00f6n yliopistokoulutuksen merkitys n\u00e4ytt\u00e4ytyi v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4n\u00e4, mutta siit\u00e4 huolimatta koulutus antoi sosiaality\u00f6ntekij\u00f6ille valmiuksia hahmottaa roolinsa viranomaisverkostoissa. Yliopisto- opintojen merkitys sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4n kohteen eli asiakkaan suhteen n\u00e4ytt\u00e4ytyi puolestaan sosiaality\u00f6ntekij\u00f6ille kykyn\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 asiakkaan tilannetta kokonaisvaltaisemmin sek\u00e4 taitona hahmottaa asiakassuhteeseen liittyvi\u00e4 eri tekij\u00f6it\u00e4, kuten esimerkiksi valta-asetelmia, vuorovaikutuksen merkityst\u00e4 ja eettisyytt\u00e4. Sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4n tulokset ja yliopistokoulutuksen merkitys suhteessa niihin ei tullut tutkimuksessa merkitt\u00e4v\u00e4sti esiin. Sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t kaipasivat yliopisto-opinnoiltaan lis\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisyytt\u00e4 sek\u00e4 lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n ja psykologian opetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-03-26T13:06:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-26T13:06:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaality\u00f6n yliopistokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003262553", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnan teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68341
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0144d3b8-3009-498d-b140-cff3ceebcd6a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003262553.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Junttila, Elli Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä sosiaalityön yliopistokoulutus Sosiaalityö Social Work 210 korkeakouluopetus sosiaalityö asiantuntijuus toimintajärjestelmät toiminnan teoria
title Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä
title_full Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä
title_fullStr Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä
title_full_unstemmed Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä
title_short Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä
title_sort yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä
title_txtP Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä
topic sosiaalityön yliopistokoulutus Sosiaalityö Social Work 210 korkeakouluopetus sosiaalityö asiantuntijuus toimintajärjestelmät toiminnan teoria
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö asiantuntijuus korkeakouluopetus sosiaalityö sosiaalityön yliopistokoulutus toiminnan teoria toimintajärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68341 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003262553
work_keys_str_mv AT junttilaelli yliopistokoulutuksenmerkityssosiaalityöntekijöidentoimintajärjestelmässä