Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia opiskelun esteitä on yhdessä keskisuomalaisessa lukiossa ja miten lukiokoulutuksen esteettömyyttä voitaisiin parantaa kehittämällä opiskelun tukea. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin avoimien haastatteluje...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lång, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68340
_version_ 1828193069324828672
author Lång, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lång, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lång, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lång, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia opiskelun esteitä on yhdessä keskisuomalaisessa lukiossa ja miten lukiokoulutuksen esteettömyyttä voitaisiin parantaa kehittämällä opiskelun tukea. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin avoimien haastattelujen avulla. Tutkimusjoukko koostui kuudesta haastateltavasta; neljästä lukiossa työskentelevästä henkilöstä ja kahdesta opiskelijasta. Tuloksien perusteella opiskelun esteet jakautuivat kolmelle esteettömyyden ulottuvuudelle: fyysinen esteettömyys, sosiaalis-psyykkis-asenteellinen-esteettömyys ja pedagoginen esteettömyys. Fyysisiä esteitä olivat tilojen puute ja sisäilmaongelmat. Sosiaalis-psyykkis-asenteellisia esteitä olivat opiskelijoiden kokema häpeä ja opettaja-oppilas-luottamussuhteen luomisen vaikeudet. Pedagogisia esteitä olivat yksilöopetuksen puute ja pienryhmän järjestämisen haastavuus. Opiskelun tuen kehitysehdotukset jakautuivat kouluyhteisön tason ratkaisuihin, opettajan työtä tukeviin ratkaisuihin ja opiskelijan opintoja edistäviin ratkaisuihin. Kouluyhteisön tasolla opiskelun tukea voidaan parantaa tekemällä rakenteellisia muutoksia oppilastuntemuksen lisäämiseksi ja yksilöllisen tuen mahdollistamiseksi. Opettajan työtä tukisi selkeä työnkuvan ohjeistus ja mahdollisuus varhaiseen puuttumiseen ja oppimisen ongelmien arviointiin suuntautuvien toimintamallien kautta. Opiskelijan tasolla häpeää poistaisi laajempi tiedottaminen oppimisvaikeuksista sekä S2-opiskelijoiden oikeuksien erityisjärjestelyihin kattavampi huomiointi.
first_indexed 2024-09-11T08:50:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e5ng, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-26T13:03:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-26T13:03:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68340", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia opiskelun esteit\u00e4 on yhdess\u00e4 keskisuomalaisessa lukiossa ja miten lukiokoulutuksen esteett\u00f6myytt\u00e4 voitaisiin parantaa kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opiskelun tukea.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto ker\u00e4ttiin avoimien haastattelujen avulla. Tutkimusjoukko koostui kuudesta haastateltavasta; nelj\u00e4st\u00e4 lukiossa ty\u00f6skentelev\u00e4st\u00e4 henkil\u00f6st\u00e4 ja kahdesta opiskelijasta.\n\nTuloksien perusteella opiskelun esteet jakautuivat kolmelle esteett\u00f6myyden ulottuvuudelle: fyysinen esteett\u00f6myys, sosiaalis-psyykkis-asenteellinen-esteett\u00f6myys ja pedagoginen esteett\u00f6myys. Fyysisi\u00e4 esteit\u00e4 olivat tilojen puute ja sis\u00e4ilmaongelmat. Sosiaalis-psyykkis-asenteellisia esteit\u00e4 olivat opiskelijoiden kokema h\u00e4pe\u00e4 ja opettaja-oppilas-luottamussuhteen luomisen vaikeudet. Pedagogisia esteit\u00e4 olivat yksil\u00f6opetuksen puute ja pienryhm\u00e4n j\u00e4rjest\u00e4misen haastavuus.\n\nOpiskelun tuen kehitysehdotukset jakautuivat kouluyhteis\u00f6n tason ratkaisuihin, opettajan ty\u00f6t\u00e4 tukeviin ratkaisuihin ja opiskelijan opintoja edist\u00e4viin ratkaisuihin. Kouluyhteis\u00f6n tasolla opiskelun tukea voidaan parantaa tekem\u00e4ll\u00e4 rakenteellisia muutoksia oppilastuntemuksen lis\u00e4\u00e4miseksi ja yksil\u00f6llisen tuen mahdollistamiseksi. Opettajan ty\u00f6t\u00e4 tukisi selke\u00e4 ty\u00f6nkuvan ohjeistus ja mahdollisuus varhaiseen puuttumiseen ja oppimisen ongelmien arviointiin suuntautuvien toimintamallien kautta. Opiskelijan tasolla h\u00e4pe\u00e4\u00e4 poistaisi laajempi tiedottaminen oppimisvaikeuksista sek\u00e4 S2-opiskelijoiden oikeuksien erityisj\u00e4rjestelyihin kattavampi huomiointi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-03-26T13:03:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-26T13:03:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelun tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehitt\u00e4minen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003262552", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esteett\u00f6myys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68340
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:09Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bf7a1ab0-ce64-43f2-9749-8fd57308d339\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003262552.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lång, Emilia Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana opiskelun tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 esteettömyys opiskelu tukeminen lukio
title Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana
title_full Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana
title_fullStr Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana
title_full_unstemmed Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana
title_short Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana
title_sort lukio opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana
title_txtP Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana
topic opiskelun tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 esteettömyys opiskelu tukeminen lukio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education esteettömyys lukio opiskelu opiskelun tuki tukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68340 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003262552
work_keys_str_mv AT långemilia lukioopiskelunesteetjaopiskeluntuenkehittäminentuenantajienjavastaanottajienkokemana