Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle

Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella 50+-vuotiaiden naisten kouluttautumista ja sitä, mikä motivoi heitä hakeutumaan korkeakouluopintojen pariin, miten he kokevat ne ja miten he arvelevat korkeakoulututkinnon vaikuttavan uraansa ja asemaansa työelämässä ja yhteiskunnassa. Lisäksi haluttiin selvit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarinen, Karita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68311
_version_ 1828193069318537216
author Saarinen, Karita
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saarinen, Karita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saarinen, Karita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saarinen, Karita
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella 50+-vuotiaiden naisten kouluttautumista ja sitä, mikä motivoi heitä hakeutumaan korkeakouluopintojen pariin, miten he kokevat ne ja miten he arvelevat korkeakoulututkinnon vaikuttavan uraansa ja asemaansa työelämässä ja yhteiskunnassa. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisia kokemuksia naisilla on iästään niin opintojen kuin työelämän parista. Tutkimus suoritettiin laadullisena, aineistolähtöisenä tutkimuksena haastattelemalla kuutta 50+-vuotiasta naiskorkeakouluopiskelijaa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua sekä narratiivisia menetelmiä. Korkeakouluopintojen pariin hakeutumisen motiivit liittyivät haluun oppia ja kehittää itseään sekä parantaa omaa asemaa alati muuttuvilla työmarkkinoilla. Koulutuksen tuomaa muodollista pätevyyttä pidettiin myös tärkeänä. Naiset olivat opintojensa suhteen suunnitelmallisia ja realistisia. Heillä oli varma näkemys siitä, mitä opinnoiltaan hakivat. Ikää ei koettu rasitteena niin opinnoissa tai työelämässä, vaikka ikärasismin käsite olikin tullut työelämässä tutuksi. Korkeakoulututkinnolla ei koettu olevan merkitystä naisten asemaan työelämässä tai yhteiskunnassa. Sen sijaan sen henkilökohtainen merkitys oli suuri. Ikääntyvien korkeakouluopiskelijoiden määrän kasvaessa huomiota tulisi kiinnittää vertaistuen järjestämiseen ja siihen, miten hyödyntää heidän pitkä elämän- ja työkokemuksensa opintoja suunnittelussa ja toteutuksessa. Tärkeää olisi huomioida ikääntyneiden suoma valtava potentiaali teorian ja käytännön kaikupohjana.
first_indexed 2020-03-25T21:02:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puolimatka, Tapio", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-25T07:45:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-25T07:45:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68311", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella 50+-vuotiaiden naisten kouluttautumista ja sit\u00e4, mik\u00e4 motivoi heit\u00e4 hakeutumaan korkeakouluopintojen pariin, miten he kokevat ne ja miten he arvelevat korkeakoulututkinnon vaikuttavan uraansa ja asemaansa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja yhteiskunnassa. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia naisilla on i\u00e4st\u00e4\u00e4n niin opintojen kuin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n parista. Tutkimus suoritettiin laadullisena, aineistol\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 tutkimuksena haastattelemalla kuutta 50+-vuotiasta naiskorkeakouluopiskelijaa. Aineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin teemoittelua sek\u00e4 narratiivisia menetelmi\u00e4. \nKorkeakouluopintojen pariin hakeutumisen motiivit liittyiv\u00e4t haluun oppia ja kehitt\u00e4\u00e4 itse\u00e4\u00e4n sek\u00e4 parantaa omaa asemaa alati muuttuvilla ty\u00f6markkinoilla. Koulutuksen tuomaa muodollista p\u00e4tevyytt\u00e4 pidettiin my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Naiset olivat opintojensa suhteen suunnitelmallisia ja realistisia. Heill\u00e4 oli varma n\u00e4kemys siit\u00e4, mit\u00e4 opinnoiltaan hakivat. Ik\u00e4\u00e4 ei koettu rasitteena niin opinnoissa tai ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, vaikka ik\u00e4rasismin k\u00e4site olikin tullut ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tutuksi. Korkeakoulututkinnolla ei koettu olevan merkityst\u00e4 naisten asemaan ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tai yhteiskunnassa. Sen sijaan sen henkil\u00f6kohtainen merkitys oli suuri.\nIk\u00e4\u00e4ntyvien korkeakouluopiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n kasvaessa huomiota tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 vertaistuen j\u00e4rjest\u00e4miseen ja siihen, miten hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 heid\u00e4n pitk\u00e4 el\u00e4m\u00e4n- ja ty\u00f6kokemuksensa opintoja suunnittelussa ja toteutuksessa. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 olisi huomioida ik\u00e4\u00e4ntyneiden suoma valtava potentiaali teorian ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kaikupohjana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-03-25T07:45:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-25T07:45:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elinik\u00e4inen ja el\u00e4m\u00e4nlaajuinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4tev\u00f6ityminent", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yli viisikymppisen\u00e4 hankitun korkeakoulututkinnon henkil\u00f6kohtainen merkitys naiselle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003252528", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakoulututkinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4\u00e4ntyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkea-asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6llistyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68311
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:06Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e5a06038-073c-4b0f-b235-d0ef79cb8b5d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003252528.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarinen, Karita Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle elinikäinen ja elämänlaajuinen oppiminen pätevöityminent Aikuiskasvatus Adult Education 102 muutos korkeakoulututkinnot ikääntyminen työelämä haastattelututkimus elinikäinen oppiminen kokemukset naiset korkea-asteen koulutus työllistyminen
title Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle
title_full Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle
title_fullStr Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle
title_full_unstemmed Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle
title_short Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle
title_sort yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle
title_txtP Yli viisikymppisenä hankitun korkeakoulututkinnon henkilökohtainen merkitys naiselle
topic elinikäinen ja elämänlaajuinen oppiminen pätevöityminent Aikuiskasvatus Adult Education 102 muutos korkeakoulututkinnot ikääntyminen työelämä haastattelututkimus elinikäinen oppiminen kokemukset naiset korkea-asteen koulutus työllistyminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus elinikäinen ja elämänlaajuinen oppiminen elinikäinen oppiminen haastattelututkimus ikääntyminen kokemukset korkea-asteen koulutus korkeakoulututkinnot muutos naiset pätevöityminent työelämä työllistyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68311 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003252528
work_keys_str_mv AT saarinenkarita yliviisikymppisenähankitunkorkeakoulututkinnonhenkilökohtainenmerkitysnaiselle