”Tuntuu niinku hämärältä” uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta

Natiivimainonta on ollut nyt muutamia vuosia kasvava trendi. Vaikka uutismedioiden julkaisema natiivimainonta herättää huolta natiivimainonnan ja journalismin periaatteiden välillä vallitsevan ristiriidan vuoksi, natiivimainonnan julkaisu yhä lisääntyy uutismedioissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karjalainen, Sanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68307
_version_ 1826225804277710848
author Karjalainen, Sanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karjalainen, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karjalainen, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karjalainen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Natiivimainonta on ollut nyt muutamia vuosia kasvava trendi. Vaikka uutismedioiden julkaisema natiivimainonta herättää huolta natiivimainonnan ja journalismin periaatteiden välillä vallitsevan ristiriidan vuoksi, natiivimainonnan julkaisu yhä lisääntyy uutismedioissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida lukijoiden näkemyksiä uutismedioissa julkaistusta natiivimainonnasta ja sitä, miten natiivimainonta vaikuttaa heidän käsityksiinsä journalismin luotettavuudesta sekä heidän tapaansa kuluttaa journalismia. Tätä on tarpeellista tarkastella, jotta natiivimainonnan mahdolliset vaikutukset journalismille selkenisivät. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää eri ikäistä journalististen sisältöjen lukijaa puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tuloksissa lukijoiden suhtautuminen natiivimainontaan jakautuu kahtia. Osa heistä suhtautuu natiivimainontaan negatiivisesti, osa puolestaan neutraalisti ja sallivasti. Positiiviseksi suhtautumista ei voi kuvailla. Natiivimainonnan julkaisu heikentää lukijoiden silmissä etenkin sellaisten uutismedioiden luotettavuutta ja arvostettavuutta, joiden he uskovat julkaisevan paljon natiivimainontaa. Negatiivisen suhtautumisen ja luottamuksen heikkenemisen taustalla piilee natiivimainonnan epäselväksi koettu merkintä ja siten vaikea tunnistettavuus. Natiivimainonnan vuoksi journalismin parista ei silti siirrytä pois, mutta paljon natiivimainontaa julkaisevien uutismedioiden käyttö vähenee ja tarkkuus lisääntyy kaikkialla.
first_indexed 2024-09-11T08:51:12Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Villi, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjalainen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-25T05:22:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-25T05:22:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68307", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Natiivimainonta on ollut nyt muutamia vuosia kasvava trendi. Vaikka uutismedioiden julkaisema natiivimainonta her\u00e4tt\u00e4\u00e4 huolta natiivimainonnan ja journalismin periaatteiden v\u00e4lill\u00e4 vallitsevan ristiriidan vuoksi, natiivimainonnan julkaisu yh\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyy uutismedioissa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida lukijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 uutismedioissa julkaistusta natiivimainonnasta ja sit\u00e4, miten natiivimainonta vaikuttaa heid\u00e4n k\u00e4sityksiins\u00e4 journalismin luotettavuudesta sek\u00e4 heid\u00e4n tapaansa kuluttaa journalismia. T\u00e4t\u00e4 on tarpeellista tarkastella, jotta natiivimainonnan mahdolliset vaikutukset journalismille selkenisiv\u00e4t.\nTutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 eri ik\u00e4ist\u00e4 journalististen sis\u00e4lt\u00f6jen lukijaa puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.\nTuloksissa lukijoiden suhtautuminen natiivimainontaan jakautuu kahtia. Osa heist\u00e4 suhtautuu natiivimainontaan negatiivisesti, osa puolestaan neutraalisti ja sallivasti. Positiiviseksi suhtautumista ei voi kuvailla. Natiivimainonnan julkaisu heikent\u00e4\u00e4 lukijoiden silmiss\u00e4 etenkin sellaisten uutismedioiden luotettavuutta ja arvostettavuutta, joiden he uskovat julkaisevan paljon natiivimainontaa. Negatiivisen suhtautumisen ja luottamuksen heikkenemisen taustalla piilee natiivimainonnan ep\u00e4selv\u00e4ksi koettu merkint\u00e4 ja siten vaikea tunnistettavuus. Natiivimainonnan vuoksi journalismin parista ei silti siirryt\u00e4 pois, mutta paljon natiivimainontaa julkaisevien uutismedioiden k\u00e4ytt\u00f6 v\u00e4henee ja tarkkuus lis\u00e4\u00e4ntyy kaikkialla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-03-25T05:22:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-25T05:22:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "natiivimainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uutismediat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "journalismin luotettavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "journalismin kuluttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dTuntuu niinku h\u00e4m\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u201d : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sek\u00e4 kulutukseen lukijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003252524", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalistiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3133", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "natiivimainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68307
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc08ec67-1085-4455-909b-ef0e236eba3b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003252524.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjalainen, Sanna ”Tuntuu niinku hämärältä” : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta natiivimainonta uutismediat journalismin luotettavuus journalismin kuluttaminen Journalistiikka Journalism 3133 journalismi mainonta lukijat
title ”Tuntuu niinku hämärältä” : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta
title_full ”Tuntuu niinku hämärältä” : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta
title_fullStr ”Tuntuu niinku hämärältä” : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta ”Tuntuu niinku hämärältä” : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta
title_full_unstemmed ”Tuntuu niinku hämärältä” : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta ”Tuntuu niinku hämärältä” : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta
title_short ”Tuntuu niinku hämärältä”
title_sort tuntuu niinku hämärältä uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta
title_sub uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta
title_txtP ”Tuntuu niinku hämärältä” : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta
topic natiivimainonta uutismediat journalismin luotettavuus journalismin kuluttaminen Journalistiikka Journalism 3133 journalismi mainonta lukijat
topic_facet 3133 Journalism Journalistiikka journalismi journalismin kuluttaminen journalismin luotettavuus lukijat mainonta natiivimainonta uutismediat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68307 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003252524
work_keys_str_mv AT karjalainensanna tuntuuniinkuhämärältäuutismedioidenjulkaisemanatiivimainontajasenvaikutuksetjou