Pienen lapsen arjen rakentuminen työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta pienten lasten arkea. Lapsen arjen tiedetään olevan sidoksissa muun perheen arkeen (ks. Repo 2009) sekä lapsen kasvuympäristöön (ks. esim. Bronfenbrenner 1979). Tässä tutkimuksessa halusin selvittää mistä asioista pie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68240
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta pienten lasten arkea. Lapsen arjen tiedetään olevan sidoksissa muun perheen arkeen (ks. Repo 2009) sekä lapsen kasvuympäristöön (ks. esim. Bronfenbrenner 1979). Tässä tutkimuksessa halusin selvittää mistä asioista pienen lapsen arki rakentuu perheissä joissa molemmat vanhemmista käyvät ansiotyössä. Tutkimukseni on laadullinen haastattelututkimus, joka on osa laajaa valtakunnallista Suomen akatemian rahoittamaa CHILDCARE–tutkimushanketta. Hankkeeseen osallistuvat Tampereen ja Jyväskylän yliopistot sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sen tarkoituksena on tutkia tasa-arvon kysymyksiä lasten päivähoidon, esiopetuksen ja hoidon tukien järjestelmässä. Haastattelut (n = 17) on toteutettu valtakunnallisesti alle kaksivuotiaiden lasten vanhemmille. Rajasin oman aineistoni työssäkäyvien vanhempien yksilö- (n = 14) ja parihaastatteluihin (n = 3). Tuloksiin pääsin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tässä tutkimuksessa vanhemmat kuvailivat pienen lapsen arjen rakentuvan sekä lapsen sisäisistä että ulkoisista tekijöistä. Sisäisiä tekijöitä olivat lapsen kasvu ja kehitys, lapsen luonne ja temperamentti, lapsen voimavarat sekä lapsen toimijuus. Ulkoisia tekijöitä olivat vanhemman arki, perheen sosiaalinen verkosto, perhe ja ajallisuudesta sekä perhe ja ympäristötekijät. Keskeisenä tuloksissa näkyi lapsen arjen jatkuva sidoksisuus vanhempien ja muun perheen arkeen sekä lapsen kasvuympäristöön. Lapsen arjen rakentuminen oli yhteydessä vanhemman lapselle tarjoamiin mahdollisuuksiin toimia arjessa. Myös vanhempien herkkyys ja halu tarttua sekä lapsen tekemiin aloitteisiin että ympäristön tarjoamiin mahdollisuuksiin on lapsen arjen rakentumisen kannalta merkityksellistä.