Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista

Tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista. Syömishäiriöt ovat entistä yleisempiä ja ne lisääntyvät voimakkaasti etenkin nuoruusiässä. Oppilaat viettävät suuren osan päivästään koulussa, joten se tarjoaa opettajalle mahdollisuuden...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lång, Petra, Leivo, Sara-Lotta
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68229
_version_ 1826225773500956672
author Lång, Petra Leivo, Sara-Lotta
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lång, Petra Leivo, Sara-Lotta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lång, Petra Leivo, Sara-Lotta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lång, Petra
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista. Syömishäiriöt ovat entistä yleisempiä ja ne lisääntyvät voimakkaasti etenkin nuoruusiässä. Oppilaat viettävät suuren osan päivästään koulussa, joten se tarjoaa opettajalle mahdollisuuden oppilaan kohtaamiseen ja syömishäiriöiden varhaiseen tunnistamiseen. Syömishäiriöiden tunnistaminen ja niihin puuttuminen vaativat opettajalta tietoa ja osaamista, mutta ennen kaikkea uskallusta ja rohkeutta. Tutkielmamme avulla haluamme lisätä tulevien ja jo valmistuneiden liikunnanopettajien tietoutta toimia syömishäiriötä sairastavien oppilaiden kanssa. Aikaisempaa tutkimustietoa aiheesta on hyvin vähän, minkä vuoksi tutkielmamme tuottaa uutta ja tärkeää tietoa ajankohtaisesta aiheesta. Toteutimme tutkielman laadullisena käyttäen tutkimusmetodina fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastatteluja, joihin osallistui 6 liikunnanopettajaa pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Jyväskylän alueelta (5 naista, 1 mies). Valitsimme tutkielmaan osallistuvat liikunnanopettajat harkinnanvaraisesti tarkoituksenamme saada haastateltaviksi liikunnanopettajia, joilla oli aiempaa kokemusta syömishäiriöön sairastuneen oppilaan opettamisesta. Tutkimusaineistomme muodostui teemahaastatteluista, joiden kesto vaihteli 38 ja 55 minuutin välillä. Ne kestivät yhteensä 260 minuuttia ja niistä kertyi litteroitua aineistoa yhteensä 73 sivua (Times New Roman 12, riviväli 1). Analysoimme aineiston käyttäen menetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Liikunnanopettajien kokemuksista syömishäiriötä sairastavista oppilaista muodostui kuusi pääluokkaa: syömishäiriöön sairastuneen oppilaan tunnistaminen, puuttuminen syömishäiriötä sairastavan oppilaan tilanteeseen, liikunnanopettajan valmius kohdata syömishäiriöitä sairastavia oppilaita, syömishäiriöön sairastuneen oppilaan hoitoonohjaus, liikunnanopettajan mahdollisuudet ehkäistä syömishäiriöitä ja syömishäiriöiden esiintyvyys koulussa. Liikunnanopettajista jokainen oli kohdannut työssään laihuushäiriötä sairastavia oppilaita. Liikunnanopettajat nostivat esiin vaikeuden tunnistaa muita syömishäiriöitä. Syömishäiriöiden tunnistaminen tapahtui pääasiassa ulkonäön perusteella, joista liiallinen laihuus ja huomattava kehonmuutos olivat selvimpiä merkkejä. Osa liikunnanopettajista piti tilanteeseen puuttumista tavallisena työnkuvaan kuuluvana asiana, kun taas osa pelkäsi pahentavansa oppilaan tilannetta ja koki puuttumistilanteen vaikeaksi. Puuttumistilanteessa liikunnanopettajan tulisi olla empaattinen, mutta jämäkkä ja turvallinen aikuinen, joka rohkaisee oppilasta asioiden järjestymisestä. Liikunnanopettajat kokivat koulutuksen antavan vähäiset valmiudet kohdata syömishäiriöitä sairastavia oppilaita ja korostivat koulutuksen vastuuta käsitellä enemmän syömishäiriöitä opetuksessaan. Syömishäiriöön sairastuneen oppilaan hoitoonohjauksessa liikunnanopettajat tukeutuivat ensisijaisesti kouluterveydenhoitajaan ja pitivät ensiarvoisen tärkeänä toimivaa yhteistyötä hänen kanssaan. Ennaltaehkäisyn tärkeimpinä keinoina liikunnanopettajat painottivat oman esimerkin näyttämistä sekä oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistamista. Yhtä lukuun ottamatta, kaikilla liikunnanopettajilla suurin osa syömishäiriöön sairastuneista oppilaista oli tavoitteellisesti urheilevia. Tutkielman tuloksia voisi hyödyntää oppaan tekemiseen, joka tukisi valmistuneiden sekä pidempään töissä olleiden liikunnanopettajien toimintaa syömishäiriötä sairastavien oppilaiden kanssa.
first_indexed 2020-03-18T21:02:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokkonen, Marja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e5ng, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leivo, Sara-Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-18T11:41:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-18T11:41:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68229", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmamme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajien kokemuksia sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6t\u00e4 sairastavista oppilaista. Sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6t ovat entist\u00e4 yleisempi\u00e4 ja ne lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t voimakkaasti etenkin nuoruusi\u00e4ss\u00e4. Oppilaat viett\u00e4v\u00e4t suuren osan p\u00e4iv\u00e4st\u00e4\u00e4n koulussa, joten se tarjoaa opettajalle mahdollisuuden oppilaan kohtaamiseen ja sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6iden varhaiseen tunnistamiseen. Sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6iden tunnistaminen ja niihin puuttuminen vaativat opettajalta tietoa ja osaamista, mutta ennen kaikkea uskallusta ja rohkeutta. Tutkielmamme avulla haluamme lis\u00e4t\u00e4 tulevien ja jo valmistuneiden liikunnanopettajien tietoutta toimia sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6t\u00e4 sairastavien oppilaiden kanssa. Aikaisempaa tutkimustietoa aiheesta on hyvin v\u00e4h\u00e4n, mink\u00e4 vuoksi tutkielmamme tuottaa uutta ja t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa ajankohtaisesta aiheesta. \n\nToteutimme tutkielman laadullisena k\u00e4ytt\u00e4en tutkimusmetodina fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytimme teemahaastatteluja, joihin osallistui 6 liikunnanopettajaa p\u00e4\u00e4kaupunkiseudun, Tampereen ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueelta (5 naista, 1 mies). Valitsimme tutkielmaan osallistuvat liikunnanopettajat harkinnanvaraisesti tarkoituksenamme saada haastateltaviksi liikunnanopettajia, joilla oli aiempaa kokemusta sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6\u00f6n sairastuneen oppilaan opettamisesta. Tutkimusaineistomme muodostui teemahaastatteluista, joiden kesto vaihteli 38 ja 55 minuutin v\u00e4lill\u00e4. Ne kestiv\u00e4t yhteens\u00e4 260 minuuttia ja niist\u00e4 kertyi litteroitua aineistoa yhteens\u00e4 73 sivua (Times New Roman 12, riviv\u00e4li 1). Analysoimme aineiston k\u00e4ytt\u00e4en menetelm\u00e4n\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Liikunnanopettajien kokemuksista sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6t\u00e4 sairastavista oppilaista muodostui kuusi p\u00e4\u00e4luokkaa: sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6\u00f6n sairastuneen oppilaan tunnistaminen, puuttuminen sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6t\u00e4 sairastavan oppilaan tilanteeseen, liikunnanopettajan valmius kohdata sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6it\u00e4 sairastavia oppilaita, sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6\u00f6n sairastuneen oppilaan hoitoonohjaus, liikunnanopettajan mahdollisuudet ehk\u00e4ist\u00e4 sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6it\u00e4 ja sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6iden esiintyvyys koulussa. \n\nLiikunnanopettajista jokainen oli kohdannut ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n laihuush\u00e4iri\u00f6t\u00e4 sairastavia oppilaita. Liikunnanopettajat nostivat esiin vaikeuden tunnistaa muita sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6it\u00e4. Sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6iden tunnistaminen tapahtui p\u00e4\u00e4asiassa ulkon\u00e4\u00f6n perusteella, joista liiallinen laihuus ja huomattava kehonmuutos olivat selvimpi\u00e4 merkkej\u00e4. Osa liikunnanopettajista piti tilanteeseen puuttumista tavallisena ty\u00f6nkuvaan kuuluvana asiana, kun taas osa pelk\u00e4si pahentavansa oppilaan tilannetta ja koki puuttumistilanteen vaikeaksi. Puuttumistilanteessa liikunnanopettajan tulisi olla empaattinen, mutta j\u00e4m\u00e4kk\u00e4 ja turvallinen aikuinen, joka rohkaisee oppilasta asioiden j\u00e4rjestymisest\u00e4. Liikunnanopettajat kokivat koulutuksen antavan v\u00e4h\u00e4iset valmiudet kohdata sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6it\u00e4 sairastavia oppilaita ja korostivat koulutuksen vastuuta k\u00e4sitell\u00e4 enemm\u00e4n sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6it\u00e4 opetuksessaan. Sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6\u00f6n sairastuneen oppilaan hoitoonohjauksessa liikunnanopettajat tukeutuivat ensisijaisesti kouluterveydenhoitajaan ja pitiv\u00e4t ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 toimivaa yhteisty\u00f6t\u00e4 h\u00e4nen kanssaan. Ennaltaehk\u00e4isyn t\u00e4rkeimpin\u00e4 keinoina liikunnanopettajat painottivat oman esimerkin n\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 oppilaan my\u00f6nteisen min\u00e4k\u00e4sityksen vahvistamista. Yht\u00e4 lukuun ottamatta, kaikilla liikunnanopettajilla suurin osa sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6\u00f6n sairastuneista oppilaista oli tavoitteellisesti urheilevia. Tutkielman tuloksia voisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 oppaan tekemiseen, joka tukisi valmistuneiden sek\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n t\u00f6iss\u00e4 olleiden liikunnanopettajien toimintaa sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6t\u00e4 sairastavien oppilaiden kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-03-18T11:41:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-18T11:41:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajien kokemuksia sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6t\u00e4 sairastavista oppilaista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003182453", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "anoreksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "bulimia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68229
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3a61bc71-1253-4176-bd1d-885cdf220140\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003182453.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lång, Petra Leivo, Sara-Lotta Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kokemukset liikuntakasvatus syömishäiriöt anoreksia liikunnanopettajat bulimia oppilaat opettajat liikunta nuoret koululaiset haastattelututkimus
title Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista
title_full Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista
title_fullStr Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista
title_full_unstemmed Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista
title_short Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista
title_sort liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista
title_txtP Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kokemukset liikuntakasvatus syömishäiriöt anoreksia liikunnanopettajat bulimia oppilaat opettajat liikunta nuoret koululaiset haastattelututkimus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education anoreksia bulimia haastattelututkimus kokemukset koululaiset liikunnanopettajat liikunta liikuntakasvatus nuoret opettajat oppilaat syömishäiriöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68229 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003182453
work_keys_str_mv AT långpetra liikunnanopettajienkokemuksiasyömishäiriötäsairastavistaoppilaista