Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista arvoa vertaistuki voi tuoda yliopiston tarjoamassa yrityksen sosiaalisessa mediassa. Yrityksen sosiaalisen median alusta tarjoaa useita ominaisuuksia, joita voitaisiin käyttää hyötyjen saavuttamiseen myös yliopistoympäristössä, kuten uusia tapoja komm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Veijalainen, Elena
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68227
_version_ 1826225725024239616
author Veijalainen, Elena
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Veijalainen, Elena Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Veijalainen, Elena Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Veijalainen, Elena
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista arvoa vertaistuki voi tuoda yliopiston tarjoamassa yrityksen sosiaalisessa mediassa. Yrityksen sosiaalisen median alusta tarjoaa useita ominaisuuksia, joita voitaisiin käyttää hyötyjen saavuttamiseen myös yliopistoympäristössä, kuten uusia tapoja kommunikoida, jakaa tietoa ja mahdollistaa laajempi verkostoituminen. Arvonluontiprosessin todettiin olevan vahvasti sosiaalista, sillä käyttäjien luoma sisältö vaikuttaa yrityksen sosiaalisen median hyödyllisyyteen. Näin myös todettiin arvoluonti yhteisluonnilliseksi, jolloin alustalla voidaan ainoastaan tarjota arvoehdotuksia, jotka sen käyttäjät joko hyväksyvät tai jättävät hyväksymättä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja empiirisenä tutkimuksena. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin yrityksen sosiaalisen median arvonluontimekanismi, jonka toimintaa pystyttiin empiirisessä tutkimuksessa tutkimaan laddering-haastatteluiden avulla. Haastateltavina toimivan Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmätieteen pääaineopiskelijat. Haastatteluiden analysoinnissa selvisi, että opiskelijat toivovat löytävänsä yrityksen sosiaalisesta mediasta vastauksen pohdittuun kysymykseen tai ongelmaan, tunnetta vertaistuesta, apua opinnoissa etenemiseen, tehokkuutta ja helppoutta opiskeluun, ystävyyssuhteita sekä muita sosiaalisia kontakteja sekä oikeaksi varmistettua tietoa. Tutkimuksen perusteella vertaistukea voidaan toteuttaa yliopistomaailmassa verkon välityksellä yrityksen sosiaalisen median alustalla samoin kuin kasvotusten, ja käyttötarkoitukset ovat melko yhtenevät muissa organisaatioissa toimivien yrityksen sosiaalisen median alustojen kanssa. Vertaistuella todettiin myös olevan laajempi merkitys koko yrityksen sosiaalisen median arvonluontimekanismin toiminnassa, kuin ainoastaan sen hyötyjen näkyminen käyttäjien arvoissa. Tämän pohjalta luotiin lopuksi malli, joka kuvaa vertaistuen kokonaisvaltaista vaikutusta arvonluontiin yliopiston tarjoamassa yrityksen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tuloksien pohjalta nousi jatkotutkimusaiheita, kuten yrityksen sosiaalisen median alustan toiminnan testaaminen käytännössä tai tutkimuksen toteuttaminen toisessa tiedekunnassa. The aim of this study was to examine the value of peer support that enterprise social media provided by university can provide. Enterprise social media has several attributes that can be used in order to achieve benefits also in the concept of university, such as new means to communicate, share information and create broader networks. Value creation in enterprise social media is highly social, since the content there is created mostly by the users and in that way have an effect to the utility of the enterprise social media. Value was found to be co-created, so enterprise social media can only offer attributes that the user can either accept or abandon. The study was based on literature review and empirical part. On the grounds of the literature review was created a value creation mechanism of enterprise social media that was possible to be studied empirically with laddering interviews. The interviewees were students from University of Jyväskylä with major of information systems. Analysis of the interviews indicated that the values that students seek by using the enterprise social media are answers to questions and problems, sense of peer support, help to carry out studies, productivity and facility for studying, friendship and other social contacts, and correct information. The study proved that peer sup-port in the concept of university can be accomplished by using technology enabled platform similarly as in face-to-face conversations, and uses of enterprise social media are similar in the university as in other organizations. Besides, peer support was discovered to have broader effect on the value crea-tion in enterprise social media than only the end values of users. Based on this finding, a model describing the effect of peer support in the value creation of enterprise social media in the concept of university was created. Possible topics for future research could be testing the value creation mechanism of enterprise social in practice and broadening the study to other faculties.
first_indexed 2020-03-18T21:02:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuunanen, Tuure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veijalainen, Elena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-18T11:36:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-18T11:36:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68227", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista arvoa vertaistuki voi tuoda yliopiston tarjoamassa yrityksen sosiaalisessa mediassa. Yrityksen sosiaalisen median alusta tarjoaa useita ominaisuuksia, joita voitaisiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6tyjen saavuttamiseen my\u00f6s yliopistoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, kuten uusia tapoja kommunikoida, jakaa tietoa ja mahdollistaa laajempi verkostoituminen. Arvonluontiprosessin todettiin olevan vahvasti sosiaalista, sill\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4jien luoma sis\u00e4lt\u00f6 vaikuttaa yrityksen sosiaalisen median hy\u00f6dyllisyyteen. N\u00e4in my\u00f6s todettiin arvoluonti yhteisluonnilliseksi, jolloin alustalla voidaan ainoastaan tarjota arvoehdotuksia, jotka sen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t joko hyv\u00e4ksyv\u00e4t tai j\u00e4tt\u00e4v\u00e4t hyv\u00e4ksym\u00e4tt\u00e4. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja empiirisen\u00e4 tutkimuksena. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin yrityksen sosiaalisen median arvonluontimekanismi, jonka toimintaa pystyttiin empiirisess\u00e4 tutkimuksessa tutkimaan laddering-haastatteluiden avulla. Haastateltavina toimivan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen p\u00e4\u00e4aineopiskelijat. Haastatteluiden analysoinnissa selvisi, ett\u00e4 opiskelijat toivovat l\u00f6yt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 yrityksen sosiaalisesta mediasta vastauksen pohdittuun kysymykseen tai ongelmaan, tunnetta vertaistuesta, apua opinnoissa etenemiseen, tehokkuutta ja helppoutta opiskeluun, yst\u00e4vyyssuhteita sek\u00e4 muita sosiaalisia kontakteja sek\u00e4 oikeaksi varmistettua tietoa. Tutkimuksen perusteella vertaistukea voidaan toteuttaa yliopistomaailmassa verkon v\u00e4lityksell\u00e4 yrityksen sosiaalisen median alustalla samoin kuin kasvotusten, ja k\u00e4ytt\u00f6tarkoitukset ovat melko yhtenev\u00e4t muissa organisaatioissa toimivien yrityksen sosiaalisen median alustojen kanssa. Vertaistuella todettiin my\u00f6s olevan laajempi merkitys koko yrityksen sosiaalisen median arvonluontimekanismin toiminnassa, kuin ainoastaan sen hy\u00f6tyjen n\u00e4kyminen k\u00e4ytt\u00e4jien arvoissa. T\u00e4m\u00e4n pohjalta luotiin lopuksi malli, joka kuvaa vertaistuen kokonaisvaltaista vaikutusta arvonluontiin yliopiston tarjoamassa yrityksen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tuloksien pohjalta nousi jatkotutkimusaiheita, kuten yrityksen sosiaalisen median alustan toiminnan testaaminen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 tai tutkimuksen toteuttaminen toisessa tiedekunnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to examine the value of peer support that enterprise social media provided by university can provide. Enterprise social media has several attributes that can be used in order to achieve benefits also in the concept of university, such as new means to communicate, share information and create broader networks. Value creation in enterprise social media is highly social, since the content there is created mostly by the users and in that way have an effect to the utility of the enterprise social media. Value was found to be co-created, so enterprise social media can only offer attributes that the user can either accept or abandon. The study was based on literature review and empirical part. On the grounds of the literature review was created a value creation mechanism of enterprise social media that was possible to be studied empirically with laddering interviews. The interviewees were students from University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 with major of information systems. Analysis of the interviews indicated that the values that students seek by using the enterprise social media are answers to questions and problems, sense of peer support, help to carry out studies, productivity and facility for studying, friendship and other social contacts, and correct information. The study proved that peer sup-port in the concept of university can be accomplished by using technology enabled platform similarly as in face-to-face conversations, and uses of enterprise social media are similar in the university as in other organizations. Besides, peer support was discovered to have broader effect on the value crea-tion in enterprise social media than only the end values of users. Based on this finding, a model describing the effect of peer support in the value creation of enterprise social media in the concept of university was created. Possible topics for future research could be testing the value creation mechanism of enterprise social in practice and broadening the study to other faculties.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-03-18T11:36:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-18T11:36:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yrityksen sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteisluonti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laddering-haastattelumenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003182451", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaistuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68227
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/013a81f3-2169-4a1b-98fc-bf3e381dd04b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003182451.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veijalainen, Elena Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa yrityksen sosiaalinen media arvon yhteisluonti laddering-haastattelumenetelmä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 yliopistot sosiaalinen media vertaistuki
title Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa
title_full Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa
title_short Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa
title_sort arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa
title_txtP Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa
topic yrityksen sosiaalinen media arvon yhteisluonti laddering-haastattelumenetelmä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 yliopistot sosiaalinen media vertaistuki
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede arvon yhteisluonti laddering-haastattelumenetelmä sosiaalinen media vertaistuki yliopistot yrityksen sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68227 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003182451
work_keys_str_mv AT veijalainenelena arvonmuodostusyliopistonvertaistukeatarjoavassayrityksensosiaalisessamediassa