Yhteenveto: | Robotiikka tieteenalana on kehittynyt valtavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Samalla robotit ovat yleistyneet osana ihmisten arkipäiväistä elämää ja niiden odotetaan lisääntyvän entisestään teknologian kehityksen, tieteessä tehtävien läpimurtojen sekä ihmisten asenteiden muutoksen seurauksena. Samanlaisessa murroksessa ovat olleet myös ajatukset palvelusta sekä ihmisten kokema arvo. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee ihmisen ja robotin välistä vuorovaikutusta arvon luonnin näkökulmasta, sekä pyrkii määrittämään arvon luonnin kannalta keskeisiä tekijöitä. Aiheeseen syvennytään tutkielman alkuosasta löytyvän kirjallisuuskatsauksen johdolla, joka pyrkii selittämään tutkielman kannalta olennaisimmat käsitteet ja teoriat sekä aiemman kirjallisuuden aiheesta. Tutkielma pyrkii selvittämään ihmisen ja robotin vuorovaikutuksen merkittävimpiä tekijöitä arvon luonnin näkökulmasta empiirisen tutkimuksen avulla, joka toteutettiin Pepper -robottia käyttäen puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja johon osallistui 50 henkilöä (n=50). Tutkielman keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että arvon yhteisluonnin ja arvon yhteistuhoamisen kannalta merkittävimmät tekijät ihmisen ja robotin vuorovaikutuksessa ovat robotin vuorovaikutuksen tasot, robotin toimintavarmuus, käyttäjien asenteet robotteja kohtaan sekä robotin vuorovaikutusta tukevat ominaisuudet.
This Master's thesis examines the interaction between humans and robots from the point of view of value creation and seeks to determine the key factors in value creation. At the same time, robots have become more and more common in people's everyday lives as a result of technological advances, breakthroughs in science, and changes in human attitudes. Thoughts on service and the concept of value people has also been evolving because of the digitalization. The topic is covered by a literature review, which attempts to explain the most important concepts, theories, and previous literature on the subject. The thesis aims to find out the most important factors of human-robot interaction from a point of view of value co-creation and value co-destruction through empirical research. Participants of the survey (N=50) first interacted with a service robot Pepper and then the data of the study was collected through a semi-structured thematic interview. The main results of the thesis show that the most important factors in the value co-creation and value co-destruction in human-robot interaction are the levels of robot interaction, robot reliability, user attitudes towards robots and the robots’ features supporting the human-robot interaction.
|