English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching

Tämä maisteritutkielma tutkii opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen naisvaltaisuudesta. Opettamisen naisvaltaisuus on länsimaissa tunnistettu ja tutkittu ilmiö, mutta usein aiheen keskusteluilmapiiriä leimaa huolestunut suhtautuminen feminisaatioon niin oppilaiden, ku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Auvinen, Annastiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68175
_version_ 1826225762508734464
author Auvinen, Annastiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Auvinen, Annastiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Auvinen, Annastiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Auvinen, Annastiina
datasource_str_mv jyx
description Tämä maisteritutkielma tutkii opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen naisvaltaisuudesta. Opettamisen naisvaltaisuus on länsimaissa tunnistettu ja tutkittu ilmiö, mutta usein aiheen keskusteluilmapiiriä leimaa huolestunut suhtautuminen feminisaatioon niin oppilaiden, kuin opetuksenkin kannalta. Suomessa tehdyssä tutkimuksessa on selvä aukko, ja myös kansainvälistä tutkimusta juuri opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta on vähäisesti. Tässä pääosin laadullisessa tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä mieltä englannin opettajat (n=89) ja opiskelijat (n=50) ovat englannin opettamisen naisvaltaisuudesta. Heitä pyydettiin myös antamaan syitä sille, miksi Suomessa englannin opettajina naisia on merkittävästi miehiä enemmän ja lisäksi selvitettiin, mikä merkitys englannin opettajan sukupuolella on osallistujien mielestä. Aineiston keruussa käytettiin Webropol-kyselyä, joka lähetettiin Jyväskylän yliopiston englannin opettajaopiskelijoille, sekä englannin opettajille ympäri Suomea. Kysely koostui sekä suljetuista, että avoimista kysymyksistä. Kyselyn lisäksi tutkimus koostuu kahden yliopisto-opiskelijan ja kolmen opettajan yksilöhaastatteluista, jokainen heistä oli myös vastannut kyselyyn. Aineisto analysoitiin pääosin laadullisen sisällönanalyysin avulla, mutta kyselystä saatua dataa muutettiin myös määrälliseen muotoon. Tulokset osoittavat, että opettamisen naisvaltaisuus nähdään edelleen ongelmallisena, tilanteena, joka olisi hyvä muuttaa niin, että miehiä ja naisia olisi sama määrä opettajina. Silti sekä opiskelijoille että opettajille sukupuolijaon tasoittamisessa tuntui olevan kyse ennen kaikkea monimuotoisuuden lisäämisestä kouluihin. Annetut syyt miesten vähyyteen alalla vaihtelivat, mutta eniten uskottiin kiinnostuksen kohteiden, opettamisen arvostuksen vähyyden, palkan ja yleisten odotusten vaikuttavan feminisaatioon. Tutkimuksesta kävi ilmi, että sekä miehet ja naiset että opettajat ja opiskelijat pitivät eri syitä tärkeinä. Kyselyn perusteella osallistujat eivät pitäneet juuri englannin opettajan sukupuolta merkittävänä, mutta yleisemmin opettajan ammatissa etenkin miehet uskoivat opettajan sukupuolen olevan tärkeä. Etenkin haastatteluissa korostui, että naisopettajat pelkäävät syrjintää työnhaussa miesten vähyyden vuoksi. Kuitenkaan englannin kielen opettamista itsessään ei koettu feminiiniseksi ammatiksi. Lisätutkimusta aiheesta olisi suotavaa tehdä vielä laajemmalla osallistujamäärällä ja osallistujilla useammista eri oppiaineista. Lisäksi etenkin opettajankoulutuksen roolista feminisaatiokeskustelussa olisi tarpeellista saada tietoa.
first_indexed 2020-03-16T21:02:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Auvinen, Annastiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-16T10:12:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-16T10:12:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68175", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 maisteritutkielma tutkii opettajien ja opettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 englannin opettamisen naisvaltaisuudesta. Opettamisen naisvaltaisuus on l\u00e4nsimaissa tunnistettu ja tutkittu ilmi\u00f6, mutta usein aiheen keskusteluilmapiiri\u00e4 leimaa huolestunut suhtautuminen feminisaatioon niin oppilaiden, kuin opetuksenkin kannalta. Suomessa tehdyss\u00e4 tutkimuksessa on selv\u00e4 aukko, ja my\u00f6s kansainv\u00e4list\u00e4 tutkimusta juuri opiskelijoiden ja opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta on v\u00e4h\u00e4isesti. \n \nT\u00e4ss\u00e4 p\u00e4\u00e4osin laadullisessa tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 mielt\u00e4 englannin opettajat (n=89) ja opiskelijat (n=50) ovat englannin opettamisen naisvaltaisuudesta. Heit\u00e4 pyydettiin my\u00f6s antamaan syit\u00e4 sille, miksi Suomessa englannin opettajina naisia on merkitt\u00e4v\u00e4sti miehi\u00e4 enemm\u00e4n ja lis\u00e4ksi selvitettiin, mik\u00e4 merkitys englannin opettajan sukupuolella on osallistujien mielest\u00e4. Aineiston keruussa k\u00e4ytettiin Webropol-kysely\u00e4, joka l\u00e4hetettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston englannin opettajaopiskelijoille, sek\u00e4 englannin opettajille ymp\u00e4ri Suomea. Kysely koostui sek\u00e4 suljetuista, ett\u00e4 avoimista kysymyksist\u00e4. Kyselyn lis\u00e4ksi tutkimus koostuu kahden yliopisto-opiskelijan ja kolmen opettajan yksil\u00f6haastatteluista, jokainen heist\u00e4 oli my\u00f6s vastannut kyselyyn. Aineisto analysoitiin p\u00e4\u00e4osin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla, mutta kyselyst\u00e4 saatua dataa muutettiin my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4lliseen muotoon. \n \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 opettamisen naisvaltaisuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n edelleen ongelmallisena, tilanteena, joka olisi hyv\u00e4 muuttaa niin, ett\u00e4 miehi\u00e4 ja naisia olisi sama m\u00e4\u00e4r\u00e4 opettajina. Silti sek\u00e4 opiskelijoille ett\u00e4 opettajille sukupuolijaon tasoittamisessa tuntui olevan kyse ennen kaikkea monimuotoisuuden lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 kouluihin. Annetut syyt miesten v\u00e4hyyteen alalla vaihtelivat, mutta eniten uskottiin kiinnostuksen kohteiden, opettamisen arvostuksen v\u00e4hyyden, palkan ja yleisten odotusten vaikuttavan feminisaatioon. Tutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 sek\u00e4 miehet ja naiset ett\u00e4 opettajat ja opiskelijat pitiv\u00e4t eri syit\u00e4 t\u00e4rkein\u00e4. Kyselyn perusteella osallistujat eiv\u00e4t pit\u00e4neet juuri englannin opettajan sukupuolta merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4, mutta yleisemmin opettajan ammatissa etenkin miehet uskoivat opettajan sukupuolen olevan t\u00e4rke\u00e4. Etenkin haastatteluissa korostui, ett\u00e4 naisopettajat pelk\u00e4\u00e4v\u00e4t syrjint\u00e4\u00e4 ty\u00f6nhaussa miesten v\u00e4hyyden vuoksi. Kuitenkaan englannin kielen opettamista itsess\u00e4\u00e4n ei koettu feminiiniseksi ammatiksi. \n \nLis\u00e4tutkimusta aiheesta olisi suotavaa tehd\u00e4 viel\u00e4 laajemmalla osallistujam\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ja osallistujilla useammista eri oppiaineista. Lis\u00e4ksi etenkin opettajankoulutuksen roolista feminisaatiokeskustelussa olisi tarpeellista saada tietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-03-16T10:12:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-16T10:12:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003162419", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolittuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gendered processes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "equality (values)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68175
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:50Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ad8747a8-aabe-41eb-835a-b1e5ccfc3810\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003162419.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Auvinen, Annastiina English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching Englannin kieli English 301 kieltenopetus sukupuolittuminen opettajat sukupuoli tasa-arvo opiskelijat language teaching gendered processes teachers gender equality (values) students
title English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching
title_full English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching
title_fullStr English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching
title_full_unstemmed English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching
title_short English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching
title_sort english teachers and students perceptions on the feminization of english teaching
title_txtP English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching
topic Englannin kieli English 301 kieltenopetus sukupuolittuminen opettajat sukupuoli tasa-arvo opiskelijat language teaching gendered processes teachers gender equality (values) students
topic_facet 301 Englannin kieli English equality (values) gender gendered processes kieltenopetus language teaching opettajat opiskelijat students sukupuoli sukupuolittuminen tasa-arvo teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68175 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003162419
work_keys_str_mv AT auvinenannastiina englishteachersandstudentsperceptionsonthefeminizationofenglishteaching