Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa

Ammatillisen koulutuksen reformin myötä verkko-opiskelu tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin ammatillisten perustutkinnon aloittavien nuorten verkossa oppimisen edellytyksiä, verkko-opiskeluvalmiuksia ja verkko-opiskelussa tarvittavia tukitoimia etnografian keinoin....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tikkanen, Anne
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68156
_version_ 1828193068819415040
author Tikkanen, Anne
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tikkanen, Anne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tikkanen, Anne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tikkanen, Anne
datasource_str_mv jyx
description Ammatillisen koulutuksen reformin myötä verkko-opiskelu tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin ammatillisten perustutkinnon aloittavien nuorten verkossa oppimisen edellytyksiä, verkko-opiskeluvalmiuksia ja verkko-opiskelussa tarvittavia tukitoimia etnografian keinoin. Tutkimuksen kenttävaihe toteutettiin Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradiassa (ent. Jyväskylän ammattiopisto) lukuvuotena 2016‒2017. Kenttävaiheessa viisi opiskelijaryhmää (otos = 53 opiskelijaa) opiskeli silloisen opetussuunnitelman mukaista Äidinkieli 1 -kurssia lähiopetuksessa, monimuotoisesti ja verkossa. Aineistoa johdettiin kyselyistä, opiskelijoiden haastatteluista, kenttämuistiinpanoista ja kurssiarvioinneista. Aineistosta nousevia tutkimuskysymyksiin liittyviä asioita tutkittiin oppimisen edellytysten ja opiskeluvalmiuksien teoreettisessa viitekehyksessä ja pyrittiin etnografisen tutkimuksen mukaisesti tiheään kuvaukseen verkossa opiskelemisesta. Verkossa oppimisen edellytyksiksi listattiin opiskelijan riittävät ajanhallintataidot, opiskelumotivaatio, minäpystyvyys, opiskelussa tarvittavat IT-taidot ja erilaiset tukimuodot. Opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiuksien todettiin olevan vaihtelevat erinomaisista valmiuksista riittämättömiin valmiuksiin. Valtaosalla otoksesta näyttäisi kuitenkin olevan ainakin jonkinlaiset valmiudet opiskella ainakin osittain verkossa, kunhan riittävistä tukitoimista pidetään huolta. Verkko-opiskelua edesauttaviksi tukitoimiksi listattiin sekä opettaja- että opiskelijalähtöisiä keinoja, mutta on huomioitava myös organisaatiolähtöinen tuki. Along with the reform of Finnish vocational education, the amount of online studying will increase in the future. In this thesis, conditions of online learning, readiness to study online and the measures of support needed in online studying among young first year vo-cational school students, are surveyed by means of ethnography. The field phase was im-plemented in Jyväskylä Educational Consortium Gradia in school year 2016‒2017. Dur-ing the field phase, five groups of students (sample = 53) were studying Finnish language and literature 1 -course either face-to-face, multi-modally or online by the curriculum of that time. The data was deduced from surveys, student interviews, field notes and course evaluations. The issues that rose from the data were examined in the theoretical frame-work of the conditions of learning and study-readiness, and according to ethnographic research, the research aimed to reach “thick description” of online studying. As the condi-tions of online learning were listed sufficient time management skills, study motivation, self-efficacy, information technology skills needed in studying of a learner and different measures of support. The online study readiness of students was found to be ranging from excellent to insufficient readiness. Most of the students however seem to have somewhat sufficient readiness to study at least partially online, as long as the measures of support are adequate. As the measures of support according to online studying were listed both teacher- and student-oriented means, but one must take account of organization-oriented support as well.
first_indexed 2020-03-16T21:02:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikkanen, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-16T06:06:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-16T06:06:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68156", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ammatillisen koulutuksen reformin my\u00f6t\u00e4 verkko-opiskelu tulee lis\u00e4\u00e4ntym\u00e4\u00e4n tulevaisuudessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kartoitettiin ammatillisten perustutkinnon aloittavien nuorten verkossa oppimisen edellytyksi\u00e4, verkko-opiskeluvalmiuksia ja verkko-opiskelussa tarvittavia tukitoimia etnografian keinoin. Tutkimuksen kentt\u00e4vaihe toteutettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n koulutuskuntayhtym\u00e4 Gradiassa (ent. Jyv\u00e4skyl\u00e4n ammattiopisto) lukuvuotena 2016\u20122017. Kentt\u00e4vaiheessa viisi opiskelijaryhm\u00e4\u00e4 (otos = 53 opiskelijaa) opiskeli silloisen opetussuunnitelman mukaista \u00c4idinkieli 1 -kurssia l\u00e4hiopetuksessa, monimuotoisesti ja verkossa. Aineistoa johdettiin kyselyist\u00e4, opiskelijoiden haastatteluista, kentt\u00e4muistiinpanoista ja kurssiarvioinneista. Aineistosta nousevia tutkimuskysymyksiin liittyvi\u00e4 asioita tutkittiin oppimisen edellytysten ja opiskeluvalmiuksien teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 ja pyrittiin etnografisen tutkimuksen mukaisesti tihe\u00e4\u00e4n kuvaukseen verkossa opiskelemisesta. Verkossa oppimisen edellytyksiksi listattiin opiskelijan riitt\u00e4v\u00e4t ajanhallintataidot, opiskelumotivaatio, min\u00e4pystyvyys, opiskelussa tarvittavat IT-taidot ja erilaiset tukimuodot. Opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiuksien todettiin olevan vaihtelevat erinomaisista valmiuksista riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6miin valmiuksiin. Valtaosalla otoksesta n\u00e4ytt\u00e4isi kuitenkin olevan ainakin jonkinlaiset valmiudet opiskella ainakin osittain verkossa, kunhan riitt\u00e4vist\u00e4 tukitoimista pidet\u00e4\u00e4n huolta. Verkko-opiskelua edesauttaviksi tukitoimiksi listattiin sek\u00e4 opettaja- ett\u00e4 opiskelijal\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 keinoja, mutta on huomioitava my\u00f6s organisaatiol\u00e4ht\u00f6inen tuki.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Along with the reform of Finnish vocational education, the amount of online studying will increase in the future. In this thesis, conditions of online learning, readiness to study online and the measures of support needed in online studying among young first year vo-cational school students, are surveyed by means of ethnography. The field phase was im-plemented in Jyv\u00e4skyl\u00e4 Educational Consortium Gradia in school year 2016\u20122017. Dur-ing the field phase, five groups of students (sample = 53) were studying Finnish language and literature 1 -course either face-to-face, multi-modally or online by the curriculum of that time. The data was deduced from surveys, student interviews, field notes and course evaluations. The issues that rose from the data were examined in the theoretical frame-work of the conditions of learning and study-readiness, and according to ethnographic research, the research aimed to reach \u201cthick description\u201d of online studying. As the condi-tions of online learning were listed sufficient time management skills, study motivation, self-efficacy, information technology skills needed in studying of a learner and different measures of support. The online study readiness of students was found to be ranging from excellent to insufficient readiness. Most of the students however seem to have somewhat sufficient readiness to study at least partially online, as long as the measures of support are adequate. As the measures of support according to online studying were listed both teacher- and student-oriented means, but one must take account of organization-oriented support as well.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-03-16T06:06:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-16T06:06:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "164", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valmiudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukitoimet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietotekniikkataidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta \u00e4idinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003162403", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajanhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monimuoto-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68156
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:53Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/63886dfb-f9f5-474f-9ff4-11da9fdcb396\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202003162403.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tikkanen, Anne Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa valmiudet tukitoimet minäpystyvyys tietotekniikkataidot Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 itsesäätely motivaatio ajanhallinta monimuoto-opetus oppiminen verkko-opetus verkko-opiskelu
title Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
title_full Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
title_fullStr Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
title_full_unstemmed Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
title_short Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen
title_sort verkossa oppimisen edellytykset opiskelijoiden verkko opiskeluvalmiudet ja verkko opiskelun tukeminen etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
title_sub etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
title_txtP Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
topic valmiudet tukitoimet minäpystyvyys tietotekniikkataidot Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 itsesäätely motivaatio ajanhallinta monimuoto-opetus oppiminen verkko-opetus verkko-opiskelu
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka ajanhallinta itsesäätely minäpystyvyys monimuoto-opetus motivaatio oppiminen tietotekniikkataidot tukitoimet valmiudet verkko-opetus verkko-opiskelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68156 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003162403
work_keys_str_mv AT tikkanenanne verkossaoppimisenedellytyksetopiskelijoidenverkkoopiskeluvalmiudetjaverkkoopiskelun