Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta

Tässä tutkielmassa perehdytään päiväkodin johtajien näkemyksiin pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa selvitetään päiväkotien johtajien näkemyksiä ja tutkitaan ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien näkemykselliset erot ja samankaltaisuudet pedagogisessa johtamisessa. Tutkimus t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suhonen, Reetta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68154
_version_ 1828193068817317888
author Suhonen, Reetta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suhonen, Reetta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suhonen, Reetta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suhonen, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa perehdytään päiväkodin johtajien näkemyksiin pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa selvitetään päiväkotien johtajien näkemyksiä ja tutkitaan ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien näkemykselliset erot ja samankaltaisuudet pedagogisessa johtamisessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja linkki verkossa olevaan kyselyyn lähetettiin erään keskisuuren kaupungin kunnallisille päiväkodin johtajille. Kyselyt analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksessa havaittiin, että päiväkodin johtajat toivat esiin oman toimintansa, resurssien ja jaetun johtamisen merkityksen pedagogisessa johtamisessa; tämä sai tukea teoriasta. Aineistosta selvisi myös, että ryhmässä toimivat ja ryhmästä irrotetut päiväkodin johtajat pitivät yhtä merkityksellisenä kollegoiden tukea ja aikaa. Molemmat ryhmät arvostivat työyhteisöä ja työhyvinvointia sekä sijoittumistaan päiväkotiin. Eroja näkemyksissä oli resurssien, tiimin vetäjien ja apulaisjohtajan merkityksen sekä henkilöstöjohtamisen suhteen. Näkemykset erosivat arvioitaessa tiimin vetäjien ja apulaisjohtajan merkitystä ja henkilöstöjohtamista. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää pedagogisen johtamisen tärkeyttä päiväkodin johtajan työssä. Kaikki päiväkodin johtajat pitivät pedagogista johtamista keskeisenä osana työtään. Haasteena koettiin ajan riittämättömyys. Tuloksista ilmeni myös, että ryhmässä toimivien päiväkodin johtajien vastaukset kyselyyn olivat suppeampia kuin ryhmästä irrotettujen johtajien. Ryhmästä irrotetut päiväkodin johtajat taasen korostivat tiimin vetäjien ja apulaisjohtajan merkitystä pedagogisessa johtamisessa. Ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien pedagogisesta johtamisesta olisi hyödyllistä tutkia syvemmin.
first_indexed 2020-03-13T21:03:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suhonen, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-13T10:50:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-13T10:50:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68154", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien n\u00e4kemyksiin pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kotien johtajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja tutkitaan ryhm\u00e4ss\u00e4 toimivien ja ryhm\u00e4st\u00e4 irrotettujen johtajien n\u00e4kemykselliset erot ja samankaltaisuudet pedagogisessa johtamisessa.\n\nTutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja linkki verkossa olevaan kyselyyn l\u00e4hetettiin er\u00e4\u00e4n keskisuuren kaupungin kunnallisille p\u00e4iv\u00e4kodin johtajille. Kyselyt analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin.\n\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajat toivat esiin oman toimintansa, resurssien ja jaetun johtamisen merkityksen pedagogisessa johtamisessa; t\u00e4m\u00e4 sai tukea teoriasta. Aineistosta selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 toimivat ja ryhm\u00e4st\u00e4 irrotetut p\u00e4iv\u00e4kodin johtajat pitiv\u00e4t yht\u00e4 merkityksellisen\u00e4 kollegoiden tukea ja aikaa. Molemmat ryhm\u00e4t arvostivat ty\u00f6yhteis\u00f6\u00e4 ja ty\u00f6hyvinvointia sek\u00e4 sijoittumistaan p\u00e4iv\u00e4kotiin. Eroja n\u00e4kemyksiss\u00e4 oli resurssien, tiimin vet\u00e4jien ja apulaisjohtajan merkityksen sek\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6johtamisen suhteen. N\u00e4kemykset erosivat arvioitaessa tiimin vet\u00e4jien ja apulaisjohtajan merkityst\u00e4 ja henkil\u00f6st\u00f6johtamista.\n\nKeskeisen\u00e4 tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 pedagogisen johtamisen t\u00e4rkeytt\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajan ty\u00f6ss\u00e4. Kaikki p\u00e4iv\u00e4kodin johtajat pitiv\u00e4t pedagogista johtamista keskeisen\u00e4 osana ty\u00f6t\u00e4\u00e4n. Haasteena koettiin ajan riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys. Tuloksista ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 toimivien p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien vastaukset kyselyyn olivat suppeampia kuin ryhm\u00e4st\u00e4 irrotettujen johtajien. Ryhm\u00e4st\u00e4 irrotetut p\u00e4iv\u00e4kodin johtajat taasen korostivat tiimin vet\u00e4jien ja apulaisjohtajan merkityst\u00e4 pedagogisessa johtamisessa. Ryhm\u00e4ss\u00e4 toimivien ja ryhm\u00e4st\u00e4 irrotettujen johtajien pedagogisesta johtamisesta olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 tutkia syvemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-03-13T10:50:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-13T10:50:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ryhm\u00e4ss\u00e4 toimivien sek\u00e4 ryhm\u00e4st\u00e4 irrotettujen p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien n\u00e4kemyksi\u00e4 pedagogisesta johtamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003132401", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68154
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:21Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1be2e4e8-3c42-489a-a8b4-523de48dbb21\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003132401.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suhonen, Reetta Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta jaettu johtaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 johtaminen päiväkodit varhaiskasvatus johtajat pedagoginen johtaminen
title Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
title_full Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
title_fullStr Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
title_full_unstemmed Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
title_short Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
title_sort ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
title_txtP Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
topic jaettu johtaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 johtaminen päiväkodit varhaiskasvatus johtajat pedagoginen johtaminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus jaettu johtaminen johtajat johtaminen pedagoginen johtaminen päiväkodit varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68154 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003132401
work_keys_str_mv AT suhonenreetta ryhmässätoimiviensekäryhmästäirrotettujenpäiväkodinjohtajiennäkemyksiäpedagogisest