Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat opiskelijoille ja opettajille merkityksellisiä sekä keskeisiä. Tarkastelimme a...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Leppälä, Noora, Viinikainen, Vilma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68148
_version_ 1826225704832860160
author Leppälä, Noora Viinikainen, Vilma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppälä, Noora Viinikainen, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppälä, Noora Viinikainen, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppälä, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat opiskelijoille ja opettajille merkityksellisiä sekä keskeisiä. Tarkastelimme asiaa työskentelyn organisoijan sekä toiminnan vastaanottajan näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen ja sen lähestymistapa on fenomenologinen. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2019 aikana kahden esiintymisvarmuutta tukevan kurssin opiskelijoilta ja opettajilta kyselylomakkeella sekä puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimukseen osallistui 21 opiskelijaa ja neljä opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan koiran ja opiskelijan välinen vuorovaikutus oli merkittävässä asemassa sekä opiskelijoiden että opettajien mielestä. Keskeisiä tekijöitä vuorovaikutuksessa olivat koiran läsnäolo, tuki ja hyväksyntä. Suurin osa opiskelijoista sai koira-avusteisesta opetuksesta positiivisen oppimiskokemuksen, ja työskentelytapa oli heille mielekäs. Opettajat korostivat, että koira-avusteisella opetuksella täytyy olla pedagoginen merkitys. Lisäksi he kokivat opetuksen toteuttamisen vaativan yhteistyötä ja etukäteisjärjestelyjä onnistuakseen. Tulosten mukaan koira-avusteisella opetuksella on perusteltu paikka yliopistokontekstissa. Tutkimus tuo uutta tietoa opiskelijoiden ja opettajien näkemyksistä aiheesta. Työskentelytapaa tulee kuitenkin kehittää eteenpäin ja siksi jatkotutkimusta tarvitaan.
first_indexed 2024-09-11T08:53:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4l\u00e4, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viinikainen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-13T10:36:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-13T10:36:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68148", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitk\u00e4 asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat opiskelijoille ja opettajille merkityksellisi\u00e4 sek\u00e4 keskeisi\u00e4. Tarkastelimme asiaa ty\u00f6skentelyn organisoijan sek\u00e4 toiminnan vastaanottajan n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimus on laadullinen ja sen l\u00e4hestymistapa on fenomenologinen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4n 2019 aikana kahden esiintymisvarmuutta tukevan kurssin opiskelijoilta ja opettajilta kyselylomakkeella sek\u00e4 puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimukseen osallistui 21 opiskelijaa ja nelj\u00e4 opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTulosten mukaan koiran ja opiskelijan v\u00e4linen vuorovaikutus oli merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 asemassa sek\u00e4 opiskelijoiden ett\u00e4 opettajien mielest\u00e4. Keskeisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 vuorovaikutuksessa olivat koiran l\u00e4sn\u00e4olo, tuki ja hyv\u00e4ksynt\u00e4. Suurin osa opiskelijoista sai koira-avusteisesta opetuksesta positiivisen oppimiskokemuksen, ja ty\u00f6skentelytapa oli heille mielek\u00e4s. Opettajat korostivat, ett\u00e4 koira-avusteisella opetuksella t\u00e4ytyy olla pedagoginen merkitys. Lis\u00e4ksi he kokivat opetuksen toteuttamisen vaativan yhteisty\u00f6t\u00e4 ja etuk\u00e4teisj\u00e4rjestelyj\u00e4 onnistuakseen.\nTulosten mukaan koira-avusteisella opetuksella on perusteltu paikka yliopistokontekstissa. Tutkimus tuo uutta tietoa opiskelijoiden ja opettajien n\u00e4kemyksist\u00e4 aiheesta. Ty\u00f6skentelytapaa tulee kuitenkin kehitt\u00e4\u00e4 eteenp\u00e4in ja siksi jatkotutkimusta tarvitaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-03-13T10:36:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-13T10:36:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koira-avusteinen ty\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koira-avusteinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003132395", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistopedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koira", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4inavusteinen terapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68148
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3212d515-2f9e-47c0-975b-8dc3c1f3da56\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003132395.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppälä, Noora Viinikainen, Vilma Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta koira-avusteinen työskentely koira-avusteinen pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yliopistopedagogiikka koira opiskelijat opettajat opetus eläinavusteinen terapia haastattelututkimus kvalitatiivinen tutkimus
title Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
title_full Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
title_fullStr Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
title_full_unstemmed Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
title_short Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
title_sort opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira avusteisesta yliopistopedagogiikasta
title_txtP Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
topic koira-avusteinen työskentely koira-avusteinen pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yliopistopedagogiikka koira opiskelijat opettajat opetus eläinavusteinen terapia haastattelututkimus kvalitatiivinen tutkimus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eläinavusteinen terapia haastattelututkimus koira koira-avusteinen pedagogiikka koira-avusteinen työskentely kvalitatiivinen tutkimus opettajat opetus opiskelijat yliopistopedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68148 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003132395
work_keys_str_mv AT leppälänoora opiskelijoidenjaopettajienkokemuksiakoiraavusteisestayliopistopedagogiikasta