Matemaattinen musiikki

Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen kolmea asiaa: musiikin matemaattisia ominaisuuksia – myös historian näkökulmasta, matematiikan hyödyntämiskeinoja musiikin säveltämiseen sekä matematiikan integrointia musiikintunneille koulumaailmassa. Tutkin aihetta oman kiinnostukse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Fagerlund, Josefiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68136
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen kolmea asiaa: musiikin matemaattisia ominaisuuksia – myös historian näkökulmasta, matematiikan hyödyntämiskeinoja musiikin säveltämiseen sekä matematiikan integrointia musiikintunneille koulumaailmassa. Tutkin aihetta oman kiinnostukseni vuoksi tulevana musiikin- ja matematiikanopettajana. Näen molemmissa oppiaineissa potentiaalia toistensa täydentämiseen – puolin ja toisin. Lisäksi tämä erikoinen oppiaineyhdistelmä saattaa herättää mielenkiintoa oppilaissa. Tutkimukseni tuloksena löysin erilaisia tapoja hyödyntää matematiikkaa musiikin tarkasteluun. Kartoitin lisäksi hieman musiikin ja matematiikan yhteistä historiaa sekä muutamia eri tapoja käyttää matematiikkaa hyväksi säveltämiseen. Sain myös käsiini käytännön esimerkkejä, miten sulauttaa matematiikan oppeja myös musiikintunneille. Loppujen lopuksi olen vakuuttunut, että matematiikkaa voi hyvinkin helposti sisällyttää musiikinopetukseen – tai toisinpäin. Aiheeni jatkokäsittelyssä voidaan tutkia erilaisten oppilaiden potentiaalia oppia sekä musiikkia että matematiikkaa. On mielenkiintoista saada selville, onko esimerkiksi musiikillisesta tai matemaattisesta lahjakkuudesta apua tässä kombinaatiossa. Lisäksi kattavalle tietopaketille musiikin ja matematiikan yhdistävistä harjoitteista olisi käyttöä.