Urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää urheilevien seitsemäsluokkalaisten koettua väsymystä ja pirteänä heräämistä sekä niihin yhteydessä olevia tekijöitä. Niihin mahdollisesti yhteydessä olevina tekijöinä tarkasteltiin nuorten nukkumistottumuksia, kokonaisliikunta-aktiivisuutta, harjoitusmäär...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmi, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68112
_version_ 1826225778859180032
author Nurmi, Laura
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurmi, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurmi, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurmi, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää urheilevien seitsemäsluokkalaisten koettua väsymystä ja pirteänä heräämistä sekä niihin yhteydessä olevia tekijöitä. Niihin mahdollisesti yhteydessä olevina tekijöinä tarkasteltiin nuorten nukkumistottumuksia, kokonaisliikunta-aktiivisuutta, harjoitusmääriä ja päälajia. Tutkimuksen kohteena olivat syksyllä 2017 urheiluyläkoulukokeilun aloittaneet seitsemäsluokkalaiset. Aineisto kerättiin syyslukukaudella 2017 sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 217 urheiluyläkoululaista yhteensä 11 eri koulusta. Aineisto analysoitiin keväällä 2019 käyttäen ristiintaulukointia, Khiin neliö (χ2) –testiä ja T-testiä. Urheilevista seitsemäsluokkalaisista 21,6 % koki itsensä väsyneeksi kolmena päivänä viikossa tai useammin. Melkein 40 % kuitenkin ilmaisi, että ei koe väsymystä koskaan tai harvemmin kuin kerran viikossa. Tytöt kokivat väsymystä useammin kuin pojat. Vastaajat nukkuivat keskimäärin 8 tuntia ja 38 minuuttia, pojat nukkuivat keskimäärin 13 minuuttia tyttöjä enemmän. Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvista 65 % liikkui yli 20 tuntia viikossa ja peräti 25 % yli 25 tuntia viikossa. Unen kesto oli yhteydessä väsymyksen kokemiseen. Yli 9 tuntia yössä nukkuvat kokivat vähemmän väsymystä kuin ne, jotka nukkuivat 8–9 tuntia tai alle 8 tuntia. Kokonaisliikunta-aktiivisuudella ei ollut yhteyttä väsymyksen kokemiseen, mutta yli 25 tuntia viikossa liikkuvat heräsivät selkeästi useammin pirteänä kuin vähemmän liikkuvat. Valmentajan ohjaamien harjoituskertojen määrällä tai lajiryhmällä ei ollut yhteyttä nuorten väsymyksen kokemiseen tai pirteänä heräämiseen. Urheilevat nuoret nukkuvat enemmän ja kokevat vähemmän väsymystä kuin muut nuoret, kuten aiemmat tutkimustuloksetkin ovat osoittaneet (Kokko, Villberg & Kannas 2011, LIITU 2018, WHO 2018). Tilanne urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten nukkumistottumuksien ja kokonaisliikunta-aktiivisuuden kohdalla on hyvä, koska suurin osa nukkuu suositusten mukaan ja saavuttaa kokonaisliikunta-aktiivisuuden tavoitteen. Väsymystä kokevia oli kuitenkin sen verran, että jaksamiseen tulee kiinnittää huomiota ja erityisesti unen määrään, koska urheilevat nuoret tarvitsevat unta enemmän kuin ikätoverinsa (Davanne 2009). Jatkossa on tärkeää tarkkailla myös väsymyksen kokemisen muuttumista, koska aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että yläkoulun aikana nuorten väsymyksen kokeminen lisääntyy ja unen kesto lyhenee (esim. WHO 2018). Tämä yhdistettynä kasvaviin harjoitusmääriin on haastava yhdistelmä. The aim of this study was to investigate perceived tiredness and cheerful awakening and related factors amongst Finnish secondary school sports students. Possible factors associated with them were sleeping habits, overall exercise activity, frequency of training sessions and main sports. The subject of the study was the seventh-graders who started a sport school in the autumn of 2017. The data were collected in the autumn semester 2017 with an electronic questionnaire, and was answered by 217 athletes from 11 different schools. The data was analysed by using cross-tabulation, the Khi square (x2) test and T-test. Of the seventh-grade athletes, 21.6 % felt tired three days a week or more. However, almost 40 % said that they perceived tiredness never or less than once a week. Girls experienced more tiredness than boys did. Respondents slept an average of 8 hours and 38 minutes, boys slept on average 13 minutes longer than girls did. Those who taking part in a sports school trial 65 % moved over 20 hours a week and 25 % more than 25 hours a week. Sleeping duration was not contract to perceived tiredness. Those who slept more than 9 hours a night felt less tiredness than those who slept between 8 and 9 hours or less than 8 hours. Overall exercise activity was not contract to perceived tiredness but more than 25 hours of moving a week clearly awoke more often than others did. Young athletes both sleep more and feel less tiredness than others did as previous research results have shown (Kokko ym. 2011, LIITU 2018, WHO 2018).The situation with seven-grade sports students sleeping habits and the overall exercise activity involved in the sports school experiment is good. Most sleep according to the recommendations and achieve the goal of overall exercise activity. However, those who experience tiredness was that much that it´s important to pay attention to their coping. Young athletes need more sleep than others (Davenne 2009). In the future, it is important to monitor changes in perceived tiredness, as previous studies have shown that during high school, young people experience increased tiredness and a reduction in sleep duration (eg WHO 2018). This, combined with increasing workouts, is a challenging combination.
first_indexed 2020-03-10T21:07:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmi, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-10T09:20:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-10T09:20:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68112", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 urheilevien seitsem\u00e4sluokkalaisten koettua v\u00e4symyst\u00e4 ja pirte\u00e4n\u00e4 her\u00e4\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 niihin yhteydess\u00e4 olevia tekij\u00f6it\u00e4. Niihin mahdollisesti yhteydess\u00e4 olevina tekij\u00f6in\u00e4 tarkasteltiin nuorten nukkumistottumuksia, kokonaisliikunta-aktiivisuutta, harjoitusm\u00e4\u00e4ri\u00e4 ja p\u00e4\u00e4lajia. Tutkimuksen kohteena olivat syksyll\u00e4 2017 urheiluyl\u00e4koulukokeilun aloittaneet seitsem\u00e4sluokkalaiset. Aineisto ker\u00e4ttiin syyslukukaudella 2017 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, johon vastasi 217 urheiluyl\u00e4koululaista yhteens\u00e4 11 eri koulusta. Aineisto analysoitiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 k\u00e4ytt\u00e4en ristiintaulukointia, Khiin neli\u00f6 (\u03c72) \u2013testi\u00e4 ja T-testi\u00e4. \nUrheilevista seitsem\u00e4sluokkalaisista 21,6 % koki itsens\u00e4 v\u00e4syneeksi kolmena p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa tai useammin. Melkein 40 % kuitenkin ilmaisi, ett\u00e4 ei koe v\u00e4symyst\u00e4 koskaan tai harvemmin kuin kerran viikossa. Tyt\u00f6t kokivat v\u00e4symyst\u00e4 useammin kuin pojat. Vastaajat nukkuivat keskim\u00e4\u00e4rin 8 tuntia ja 38 minuuttia, pojat nukkuivat keskim\u00e4\u00e4rin 13 minuuttia tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n. Urheiluyl\u00e4koulukokeiluun osallistuvista 65 % liikkui yli 20 tuntia viikossa ja per\u00e4ti 25 % yli 25 tuntia viikossa. Unen kesto oli yhteydess\u00e4 v\u00e4symyksen kokemiseen. Yli 9 tuntia y\u00f6ss\u00e4 nukkuvat kokivat v\u00e4hemm\u00e4n v\u00e4symyst\u00e4 kuin ne, jotka nukkuivat 8\u20139 tuntia tai alle 8 tuntia. Kokonaisliikunta-aktiivisuudella ei ollut yhteytt\u00e4 v\u00e4symyksen kokemiseen, mutta yli 25 tuntia viikossa liikkuvat her\u00e4siv\u00e4t selke\u00e4sti useammin pirte\u00e4n\u00e4 kuin v\u00e4hemm\u00e4n liikkuvat. Valmentajan ohjaamien harjoituskertojen m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 tai lajiryhm\u00e4ll\u00e4 ei ollut yhteytt\u00e4 nuorten v\u00e4symyksen kokemiseen tai pirte\u00e4n\u00e4 her\u00e4\u00e4miseen. \nUrheilevat nuoret nukkuvat enemm\u00e4n ja kokevat v\u00e4hemm\u00e4n v\u00e4symyst\u00e4 kuin muut nuoret, kuten aiemmat tutkimustuloksetkin ovat osoittaneet (Kokko, Villberg & Kannas 2011, LIITU 2018, WHO 2018). Tilanne urheiluyl\u00e4koulukokeilussa mukana olevien seitsem\u00e4sluokkalaisten nukkumistottumuksien ja kokonaisliikunta-aktiivisuuden kohdalla on hyv\u00e4, koska suurin osa nukkuu suositusten mukaan ja saavuttaa kokonaisliikunta-aktiivisuuden tavoitteen. V\u00e4symyst\u00e4 kokevia oli kuitenkin sen verran, ett\u00e4 jaksamiseen tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota ja erityisesti unen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, koska urheilevat nuoret tarvitsevat unta enemm\u00e4n kuin ik\u00e4toverinsa (Davanne 2009). Jatkossa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkkailla my\u00f6s v\u00e4symyksen kokemisen muuttumista, koska aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 yl\u00e4koulun aikana nuorten v\u00e4symyksen kokeminen lis\u00e4\u00e4ntyy ja unen kesto lyhenee (esim. WHO 2018). T\u00e4m\u00e4 yhdistettyn\u00e4 kasvaviin harjoitusm\u00e4\u00e4riin on haastava yhdistelm\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to investigate perceived tiredness and cheerful awakening and related factors amongst Finnish secondary school sports students. Possible factors associated with them were sleeping habits, overall exercise activity, frequency of training sessions and main sports. The subject of the study was the seventh-graders who started a sport school in the autumn of 2017. The data were collected in the autumn semester 2017 with an electronic questionnaire, and was answered by 217 athletes from 11 different schools. The data was analysed by using cross-tabulation, the Khi square (x2) test and T-test. \nOf the seventh-grade athletes, 21.6 % felt tired three days a week or more. However, almost 40 % said that they perceived tiredness never or less than once a week. Girls experienced more tiredness than boys did. Respondents slept an average of 8 hours and 38 minutes, boys slept on average 13 minutes longer than girls did. Those who taking part in a sports school trial 65 % moved over 20 hours a week and 25 % more than 25 hours a week. Sleeping duration was not contract to perceived tiredness. Those who slept more than 9 hours a night felt less tiredness than those who slept between 8 and 9 hours or less than 8 hours. Overall exercise activity was not contract to perceived tiredness but more than 25 hours of moving a week clearly awoke more often than others did. \nYoung athletes both sleep more and feel less tiredness than others did as previous research results have shown (Kokko ym. 2011, LIITU 2018, WHO 2018).The situation with seven-grade sports students sleeping habits and the overall exercise activity involved in the sports school experiment is good. Most sleep according to the recommendations and achieve the goal of overall exercise activity. However, those who experience tiredness was that much that it\u00b4s important to pay attention to their coping. Young athletes need more sleep than others (Davenne 2009). In the future, it is important to monitor changes in perceived tiredness, as previous studies have shown that during high school, young people experience increased tiredness and a reduction in sleep duration (eg WHO 2018). This, combined with increasing workouts, is a challenging combination.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-03-10T09:20:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-10T09:20:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluyl\u00e4koulukokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nukkumistottumukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheiluyl\u00e4koulukokeilussa mukana olevien seitsem\u00e4sluokkalaisten koettu v\u00e4symys", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003102351", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uni (lepotila)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4symys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68112
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3f6895cf-b3ef-49c4-8b7f-cd2534acb0fc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003102351.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmi, Laura Urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys urheiluyläkoulukokeilu nukkumistottumukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret uni (lepotila) liikunta väsymys koululaiset fyysinen aktiivisuus
title Urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys
title_full Urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys
title_fullStr Urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys Urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys
title_full_unstemmed Urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys Urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys
title_short Urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys
title_sort urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys
title_txtP Urheiluyläkoulukokeilussa mukana olevien seitsemäsluokkalaisten koettu väsymys
topic urheiluyläkoulukokeilu nukkumistottumukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret uni (lepotila) liikunta väsymys koululaiset fyysinen aktiivisuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus koululaiset liikunta nukkumistottumukset nuoret uni (lepotila) urheiluyläkoulukokeilu väsymys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68112 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003102351
work_keys_str_mv AT nurmilaura urheiluyläkoulukokeilussamukanaolevienseitsemäsluokkalaistenkoettuväsymys