Summary: | Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa käsittelen musiikki- ja draamakasvatusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Käsittelen tutkielmassani tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä draaman että musiikin näkökulmista. Pohdin draama- ja musiikkikasvatuksen yhtymäköhtia ja selvitän myös, miten käytännössä draamaa ja musiikkia voi käyttää musiikintunneilla tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa. Tutkielmassani olen koonnut harjoitepankin, jossa harjoitteiden tavoitteet ovat vuorovaikutuksellisia ja tunnekasvatuksellisia, mutta niillä on lisäksi pyrkimys vaikuttaa ryhmän ilmapiiriin kannustavasti ja oppilaiden heittäytymiskykyyn. Uskon, että ilmapiirin ollessa hyvä on myös turvallisempaa harjoittaa näitä taitoja. Draamakasvatuksen luonne tarjoaa lisäksi runsaasti mahdollisuuksia kokeilla asioita, joita arkimaailmassa oppilaat eivät voisi tehdä. Käsittelen aluksi erikseen tunne-, musiikki- ja draamakasvatusta. Avaan keskeisiä käsitteitä ja pohdin draaman ja musiikin potentiaalia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa sekä yhdessä että erikseen. Tuon esille myös näkökulmia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2014), jotka liittyvät tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen. Keskityn erityisesti tavoitteisiin, jotka näen mahdolliseksi saavuttaa draaman ja musiikin avulla liittyen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Mahdollisia tulevia jatkotutkimusaiheita on, millaiset ovat opettajien valmiudet draamallisten harjoitteiden opettamiseen ja millaisia oppilaiden sekä opettajien kokemukset ovat harjoitteista sekä tukevatko harjoitteet tavoitteitaan. Musiikkia ja draamaa ei ole tämänlaisessa työskentelyssä tutkittu juurikaan, joten myös sen soveltuvuutta olisi hyvä tutkia enemmän. Lisäksi opettajan roolia tällaisessa työskentelyssä olisi hyvä tutkia enemmän.
|