Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten oppilaiden ajatuksia musiikista ja kokemuksia musiikista oppiaineena. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä oli, miten neljäsluokkalaiset määrittelevät musiikin käsitteen. Tutkimuksen toinen kysymys selvitti, miten oppilaat ymmärtävät musiik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Holopainen, Noora
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68098
_version_ 1828193068792152064
author Holopainen, Noora
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Holopainen, Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Holopainen, Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Holopainen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten oppilaiden ajatuksia musiikista ja kokemuksia musiikista oppiaineena. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä oli, miten neljäsluokkalaiset määrittelevät musiikin käsitteen. Tutkimuksen toinen kysymys selvitti, miten oppilaat ymmärtävät musiikillisen lahjakkuuden ja kolmannen tutkimuskysymyksen tarkoitus oli selvittää, miten oppilaat kokevat musiikin osana vapaa-aikaa ja koulua. Tutkimuksen ote on kvalitatiivinen ja se toteutettiin kevään 2019 ja kevään 2020 välillä. Aineistonkeruun menetelmänä toimi syvähaastattelu. Keväällä 2019 toteutettuihin haastatteluihin osallistui kuusi neljännen luokan oppilasta. Neljäsluokkalaiset oppilaat määrittelivät musiikin soittamisesta ja laulamisesta syntyväksi ääneksi, jonka tuottaminen ja kuuntelu toimivat tunteiden synnyttäjänä ja ilmaisun kanavana. Erittäin hyväksi kehittynyttä osaamista lapset määrittelivät jo lahjakkuudeksi. Lahjakkuus koettiin kovan harjoittelun tulokseksi, mutta myös osittain synnynnäiseksi. Vapaa-ajalla musiikki näyttäytyy taustamusiikkina arkisissa ja sosiaalisissa tilanteissa. Koulumusiikki koettiin mieluisaksi, vaikka vaikuttamisen mahdollisuus oli vähäistä. Erityisesti bänditoiminnasta pidettiin vapaamuotoisuuden vuoksi. Myös hyvän osaamisen ajateltiin tarvitsevan soittotaitoa ja ymmärtämistä musiikin eri osa-alueista. Merkittävänä tekijänä musiikintunneilla nähtiin kuitenkin asenne ja yrittäminen. Tulosten perusteella musiikki toimii osana tunnereaktioita sekä yhdistyy erilaisiin arkisiin ja sosiaalisiin tilanteisiin kuuntelun, soittamisen ja laulamisen kautta. Musiikki oppiaineena oli neljäsluokkalaisille mieluinen. Tutkimus antaa tietoa neljäsluokkalaisten musiikkikäsityksistä, taidoista ja toiveista, joita opettajien on mahdollista hyödyntää musiikinopetusta suunniteltaessa.
first_indexed 2020-03-09T21:00:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holopainen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-09T06:21:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-09T06:21:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 nelj\u00e4sluokkalaisten oppilaiden ajatuksia musiikista ja kokemuksia musiikista oppiaineena. Ensimm\u00e4isen\u00e4 tutkimuskysymyksen\u00e4 oli, miten nelj\u00e4sluokkalaiset m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t musiikin k\u00e4sitteen.\nTutkimuksen toinen kysymys selvitti, miten oppilaat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t musiikillisen\nlahjakkuuden ja kolmannen tutkimuskysymyksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten\noppilaat kokevat musiikin osana vapaa-aikaa ja koulua.\nTutkimuksen ote on kvalitatiivinen ja se toteutettiin kev\u00e4\u00e4n 2019 ja kev\u00e4\u00e4n\n2020 v\u00e4lill\u00e4. Aineistonkeruun menetelm\u00e4n\u00e4 toimi syv\u00e4haastattelu. Kev\u00e4\u00e4ll\u00e4\n2019 toteutettuihin haastatteluihin osallistui kuusi nelj\u00e4nnen luokan oppilasta.\nNelj\u00e4sluokkalaiset oppilaat m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t musiikin soittamisesta ja laulamisesta syntyv\u00e4ksi \u00e4\u00e4neksi, jonka tuottaminen ja kuuntelu toimivat tunteiden\nsynnytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja ilmaisun kanavana. Eritt\u00e4in hyv\u00e4ksi kehittynytt\u00e4 osaamista lapset m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t jo lahjakkuudeksi. Lahjakkuus koettiin kovan harjoittelun tulokseksi, mutta my\u00f6s osittain synnynn\u00e4iseksi. Vapaa-ajalla musiikki n\u00e4ytt\u00e4ytyy\ntaustamusiikkina arkisissa ja sosiaalisissa tilanteissa. Koulumusiikki koettiin\nmieluisaksi, vaikka vaikuttamisen mahdollisuus oli v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Erityisesti b\u00e4nditoiminnasta pidettiin vapaamuotoisuuden vuoksi. My\u00f6s hyv\u00e4n osaamisen ajateltiin tarvitsevan soittotaitoa ja ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 musiikin eri osa-alueista. Merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 musiikintunneilla n\u00e4htiin kuitenkin asenne ja yritt\u00e4minen.\nTulosten perusteella musiikki toimii osana tunnereaktioita sek\u00e4 yhdistyy\nerilaisiin arkisiin ja sosiaalisiin tilanteisiin kuuntelun, soittamisen ja laulamisen\nkautta. Musiikki oppiaineena oli nelj\u00e4sluokkalaisille mieluinen. Tutkimus antaa\ntietoa nelj\u00e4sluokkalaisten musiikkik\u00e4sityksist\u00e4, taidoista ja toiveista, joita opettajien on mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 musiikinopetusta suunniteltaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-03-09T06:21:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-09T06:21:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin oppiaine", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen lahjakkuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun nelj\u00e4sluokkalaisten oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003092333", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68098
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:14Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b7a247a8-1e61-498e-8e2d-318ddd58b730\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003092333.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holopainen, Noora Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena musiikin oppiaine musiikillinen lahjakkuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lahjakkuus luovuus musiikki oppilaat
title Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
title_full Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
title_fullStr Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
title_full_unstemmed Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
title_short Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
title_sort peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
title_txtP Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
topic musiikin oppiaine musiikillinen lahjakkuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lahjakkuus luovuus musiikki oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education lahjakkuus luovuus musiikillinen lahjakkuus musiikin oppiaine musiikki oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68098 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003092333
work_keys_str_mv AT holopainennoora peruskoulunneljäsluokkalaistenoppilaidennäkökulmiamusiikkiinjakokemuksiamusiikis