Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää IT-alalla työskentelevien henkilöiden kokemuksia työssä oppimisesta sekä työssä oppimista edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppimista tukevaa esimiestyötä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä IT-ala on jatkuvan muuto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakola, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68079
_version_ 1826225713404968960
author Hakola, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakola, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakola, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakola, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää IT-alalla työskentelevien henkilöiden kokemuksia työssä oppimisesta sekä työssä oppimista edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppimista tukevaa esimiestyötä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä IT-ala on jatkuvan muutoksen ja kehityksen kohteena teknologioiden kehittyessä ja luodessa tarpeita osaamisen kehittämiselle ja työssä oppimiselle. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu HeRMo-tutkimushankkeen yhteydessä kerätyistä yhteensä yhdeksän IT-alan työntekijän haastattelusta kahdesta eri organisaatiosta. Aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksittäin hyödyntäen laadullista sisällön analyysia. Työssä oppimista koettiin tapahtuvan työpaikalla työtä tekemällä, itsenäisesti opiskelemalla, kollegojen avulla, reflektoimalla sekä koulutuksiin osallistumalla. Lisäksi löydettiin yksilö- ja työpaikkasidonnaisia oppimista edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Yksilösidonnaisia edistäviä tekijöitä olivat motivaatio, oma toiminta, luovuus ja koulutustausta. Työpaikkaan liittyviä tekijöitä olivat yhteistyö kollegoiden kanssa sekä työtehtäviin liittyvät tekijät. Rajoittavia yksilösidonnaisia tekijöitä olivat harrastuneisuuden puute ja perhetilanne. Työpaikkasidonnaiset tekijät liittyivät työnohjaukseen, tiedonkulun haasteisiin, kiireeseen sekä työtehtävien luomiin rajoitteisiin. Oppimista edistävä esimiestyö sisälsi avointa vuorovaikutusta, alaisen tukemista sekä vaikutusmahdollisuuksien luomista. Tulevaisuudessa olisi tärkeä tutkia työssä oppimista huomioiden tutkimukseen osallistujien yksilölliset erot, kuten työkokemus ja koulutustausta, jotta saataisiin tarkempaa tietoa niiden yhteydestä työssä oppimiseen.
first_indexed 2020-03-06T21:00:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakola, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-06T06:18:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-06T06:18:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68079", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 IT-alalla ty\u00f6skentelevien henkil\u00f6iden kokemuksia ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta sek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimista edist\u00e4vi\u00e4 ja rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppimista tukevaa esimiesty\u00f6t\u00e4. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 IT-ala on jatkuvan muutoksen ja kehityksen kohteena teknologioiden kehittyess\u00e4 ja luodessa tarpeita osaamisen kehitt\u00e4miselle ja ty\u00f6ss\u00e4 oppimiselle. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu HeRMo-tutkimushankkeen yhteydess\u00e4 ker\u00e4tyist\u00e4 yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n IT-alan ty\u00f6ntekij\u00e4n haastattelusta kahdesta eri organisaatiosta. Aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksitt\u00e4in hy\u00f6dynt\u00e4en laadullista sis\u00e4ll\u00f6n analyysia. \n\nTy\u00f6ss\u00e4 oppimista koettiin tapahtuvan ty\u00f6paikalla ty\u00f6t\u00e4 tekem\u00e4ll\u00e4, itsen\u00e4isesti opiskelemalla, kollegojen avulla, reflektoimalla sek\u00e4 koulutuksiin osallistumalla. Lis\u00e4ksi l\u00f6ydettiin yksil\u00f6- ja ty\u00f6paikkasidonnaisia oppimista edist\u00e4vi\u00e4 ja rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4. Yksil\u00f6sidonnaisia edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat motivaatio, oma toiminta, luovuus ja koulutustausta. Ty\u00f6paikkaan liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat yhteisty\u00f6 kollegoiden kanssa sek\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4viin liittyv\u00e4t tekij\u00e4t. Rajoittavia yksil\u00f6sidonnaisia tekij\u00f6it\u00e4 olivat harrastuneisuuden puute ja perhetilanne. Ty\u00f6paikkasidonnaiset tekij\u00e4t liittyiv\u00e4t ty\u00f6nohjaukseen, tiedonkulun haasteisiin, kiireeseen sek\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4vien luomiin rajoitteisiin. Oppimista edist\u00e4v\u00e4 esimiesty\u00f6 sis\u00e4lsi avointa vuorovaikutusta, alaisen tukemista sek\u00e4 vaikutusmahdollisuuksien luomista. \n\nTulevaisuudessa olisi t\u00e4rke\u00e4 tutkia ty\u00f6ss\u00e4 oppimista huomioiden tutkimukseen osallistujien yksil\u00f6lliset erot, kuten ty\u00f6kokemus ja koulutustausta, jotta saataisiin tarkempaa tietoa niiden yhteydest\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-03-06T06:18:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-06T06:18:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tapaustutkimus ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003062307", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka-ala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68079
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c486ea26-45c2-4d3a-8427-56bc103783b6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003062307.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakola, Veera Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa Aikuiskasvatus Adult Education 102 tietotekniikka-ala tapaustutkimus työssäoppiminen
title Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa
title_full Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa
title_fullStr Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa
title_full_unstemmed Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa
title_short Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa
title_sort tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa it alan organisaatiossa
title_txtP Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa
topic Aikuiskasvatus Adult Education 102 tietotekniikka-ala tapaustutkimus työssäoppiminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus tapaustutkimus tietotekniikka-ala työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68079 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003062307
work_keys_str_mv AT hakolaveera tapaustutkimustyössäoppimisestakahdessaitalanorganisaatiossa