Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen

Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä yrityksen liikevaihtoa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten käyttöliittymä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jussila, Jenni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68047
_version_ 1826225793554972672
author Jussila, Jenni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jussila, Jenni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jussila, Jenni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jussila, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä yrityksen liikevaihtoa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten käyttöliittymäsuunnittelulla voidaan vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. Tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena. Verkkokauppa rajataan kuluttajille suunnattuihin verkkokauppoihin (B2C). Tutkimuksessa käsitellään käyttöliittymäsuunnittelun yleisiä periaatteita ja sen hyötyjä. Käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita huomattiin olevan muun muassa johdonmukaisuus, tehokkuus, minimalistinen muotoilu ja joustavuus. Tutkimuksessa tarkastellaan myös kuluttajan ostopäätöksen etenemistä ostopäätösprosessin avulla. Ostopäätösprosessin vaiheita havaittiin olevan tarpeen tai ongelman tunnistaminen, informaation etsintä, vaihtoehtojen arviointi, ostopäätös ja ostoksen jälkeinen käyttäytyminen. Verkkokaupassa ostopäätösprosessissa todettiin myös olevan kuudes vaihe, verkkomaksutapahtuma. Lopuksi, tutkielmassa tarkastellaan käyttöliittymäsuunnittelun tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen. Tarkastelun lähdekirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että käyttöliittymäsuunnittelussa on viisi tekijää, joilla on suuri vaikutus asiakkaan ostopäätökseen. Näitä tekijöitä ovat luottamus ja turvallisuus, navigointi ja helppokäyttöisyys, visuaalisuus, informaatio, sekä käyttöliittymän laatu ja asiakastyytyväisyys.
first_indexed 2020-03-04T21:03:15Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jussila, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-04T06:50:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-04T06:50:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68047", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin k\u00e4yt\u00f6n lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4 ja t\u00e4ten lis\u00e4t\u00e4 yrityksen liikevaihtoa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan, miten k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelulla voidaan vaikuttaa asiakkaan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena. Verkkokauppa rajataan kuluttajille suunnattuihin verkkokauppoihin (B2C). Tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelun yleisi\u00e4 periaatteita ja sen hy\u00f6tyj\u00e4. K\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelun periaatteita huomattiin olevan muun muassa johdonmukaisuus, tehokkuus, minimalistinen muotoilu ja joustavuus. Tutkimuksessa tarkastellaan my\u00f6s kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen etenemist\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin avulla. Ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin vaiheita havaittiin olevan tarpeen tai ongelman tunnistaminen, informaation etsint\u00e4, vaihtoehtojen arviointi, ostop\u00e4\u00e4t\u00f6s ja ostoksen j\u00e4lkeinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen. Verkkokaupassa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessissa todettiin my\u00f6s olevan kuudes vaihe, verkkomaksutapahtuma. Lopuksi, tutkielmassa tarkastellaan k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelun tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Tarkastelun l\u00e4hdekirjallisuuden perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelussa on viisi tekij\u00e4\u00e4, joilla on suuri vaikutus asiakkaan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. N\u00e4it\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ovat luottamus ja turvallisuus, navigointi ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyys, visuaalisuus, informaatio, sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n laatu ja asiakastyytyv\u00e4isyys.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-03-04T06:50:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-04T06:50:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokaupan k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelun vaikutukset kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003042269", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68047
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:15Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jussila, Jenni Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen käyttöliittymäsuunnittelu ostopäätösprosessi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa (verkkoliiketoiminta) käyttöliittymät ostopäätökset
title Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
title_full Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
title_fullStr Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
title_full_unstemmed Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
title_short Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
title_sort verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
title_txtP Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
topic käyttöliittymäsuunnittelu ostopäätösprosessi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa (verkkoliiketoiminta) käyttöliittymät ostopäätökset
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede käyttöliittymäsuunnittelu käyttöliittymät ostopäätökset ostopäätösprosessi verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68047 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003042269
work_keys_str_mv AT jussilajenni verkkokaupankäyttöliittymäsuunnittelunvaikutuksetkuluttajanostopäätökseen