Yhteenkuuluvuus suomalaiseen yhteiskuntaan ja omaan koulu- tai työyhteisöön peruskoulun aikana muuttamisen ja koulun vaihtamisen vaikutukset nuorten kokemaan yhteenkuuluvuuden tunteeseen

Yhteenkuuluvuus on yksilölle merkittävä tunne. Yhteenkuuluvuuden tunteen kokematta jääminen saattaa aiheuttaa muun muassa heikompaa koulumenestystä tai yleistä onnettomuutta. Myös muuttamisella tai koulun vaihtamisella peruskoulun aikana on huomattu olevan negatiivisia vaikutuksia yksilölle. Tässä t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vähäkoski, Anniina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68013
Description
Summary:Yhteenkuuluvuus on yksilölle merkittävä tunne. Yhteenkuuluvuuden tunteen kokematta jääminen saattaa aiheuttaa muun muassa heikompaa koulumenestystä tai yleistä onnettomuutta. Myös muuttamisella tai koulun vaihtamisella peruskoulun aikana on huomattu olevan negatiivisia vaikutuksia yksilölle. Tässä tutkimuksessa paneudutaan peruskoulun aikaisten muuttojen tai koulunvaihtojen vaikutuksiin koettuun yhteenkuuluvuuden tunteeseen joko suomalaista yhteiskuntaa tai omaa koulu- tai työyhteisöä kohtaan. Tutkimus on toteutettu ristiintaulukoimalla vuoden 2017 nuorisobarometrin aihepiiriä koskettavien kysymysten vastauksia. Hypoteesin mukaan mitä useammin on muuttanut tai vaihtanut koulua, sitä heikompaa yhteenkuuluvuutta yksilö kokee sekä yhteiskuntaan että omaan yhteisöön. Tämä hypoteesi saa tukea, mutta myös vastustusta kaikkein eniten muuttaneiden ja koulua vaihtaneiden kokiessa eniten erittäin kiinteää yhteenkuuluvuutta erityisesti omaa yhteisöään kohtaan.