Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla

Laskusujuvuudella tarkoitetaan tarkkaa ja nopeaa yhteen- ja vähennyslaskujen suorittamista ilman apuvälineitä. Varhaisten matemaattisten taitojen kehityksellä on yhteyttä myöhemmin matematiikan taitojen oppimiseen ja akateemiseen koulumenestykseen. Familiaalinen eli periytyvä riski tarkoittaa suvuit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salonen, Annika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68007
_version_ 1828193068774326272
author Salonen, Annika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salonen, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salonen, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salonen, Annika
datasource_str_mv jyx
description Laskusujuvuudella tarkoitetaan tarkkaa ja nopeaa yhteen- ja vähennyslaskujen suorittamista ilman apuvälineitä. Varhaisten matemaattisten taitojen kehityksellä on yhteyttä myöhemmin matematiikan taitojen oppimiseen ja akateemiseen koulumenestykseen. Familiaalinen eli periytyvä riski tarkoittaa suvuittain esiintyvää riskiä matematiikan sujuvuuden osalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää familiaalisen riskin yhteyttä yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokan aikana. Lisäksi tutkittiin, onko tyttöjen ja poikien kehityksessä eroa. Kiinnostuksen kohteena oli se, miten familiaalinen riski on yhteydessä yhteen- tai vähennyslaskusujuvuuden riskiryhmään kuulumiseen. Tutkimusaineisto on osa FLARE-hanketta (FLuency in Arithmetic REading), jossa on mitattu lasten lasku- ja lukutaidon kehitystä. Aineisto on kerätty vuonna 2016 Keski-Suomen alueella. Aineistoa analysoitiin SPSS24.0-ohjelmis- tolla. Tutkimusjoukkoon kuului 146 oppilasta, joista tyttöjä oli 78 ja poikia 68. Tutkittavien yhteen- ja vähennyslaskutaitoja mitattiin kolmella mittauskerralla: 1. luokan keväällä, 2. luokan syksyllä ja 2. luokan keväällä. Tulokset osoittivat, että yhteen- ja vähennyslaskusujuvuus lisääntyi mittauskertojen välillä kaikilla familiaalisilla riskiryhmillä. Familiaalisten riskiryhmien välillä erot eivät kasvaneet. Familiaalisten riskiryhmien väliset erot olivat tilastollisesti merkitseviä kaikilla mittauskerroilla. Vähäisen riskiryhmän lapset laskivat enemmän laskuja kuin korkean riskiryhmän lapset. Pojat laskivat vähennyslaskuja sujuvammin kuin tytöt. Familiaalisella riskillä ei ollut yhteyttä yhteen- tai vähennyslaskusujuvuuden riskiryhmään kuulumiseen. Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen tulee tiedostaa, jotta kehitystä voidaan tarkkailla ja tarjota tukea varhaisessa vaiheessa. Yhteistyö vanhempien kanssa on merkittävässä roolissa, kun tuetaan lapsen matematiikan taitojen kehittymistä, sillä yhteen- ja vähennyslaskusujuvuus kehittyvät harjoittelun myötä. Matematiikan kumulatiivisuuden takia varhainen tuki on merkityksellistä, sillä vaikeudet varhaisissa taidoissa näyttäytyvät korkeammissa matematiikan taidoissa. Tässä tutkimuksessa ei otettu huomioon tuen yhteyttä sujuvuuden kehitykseen. Varhainen riskien tunnistus auttaa kohdentamaan tuen varhaisessa vaiheessa ja kohdistamaan tukea niille, jotka sitä tarvitsevat. Tiedostamalla riskitekijöitä, voidaan tarkkailla oppilaita, jotka kuuluvat riskiryhmiin tarkemmin.
first_indexed 2024-09-11T08:52:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-02T06:00:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-02T06:00:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68007", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laskusujuvuudella tarkoitetaan tarkkaa ja nopeaa yhteen- ja v\u00e4hennyslaskujen suorittamista ilman apuv\u00e4lineit\u00e4. Varhaisten matemaattisten taitojen kehityksell\u00e4 on yhteytt\u00e4 my\u00f6hemmin matematiikan taitojen oppimiseen ja akateemiseen koulumenestykseen. Familiaalinen eli periytyv\u00e4 riski tarkoittaa suvuittain esiintyv\u00e4\u00e4 riski\u00e4 matematiikan sujuvuuden osalta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 familiaalisen riskin yhteytt\u00e4 yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.\u20142. luokan aikana. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko tytt\u00f6jen ja poikien kehityksess\u00e4 eroa. Kiinnostuksen kohteena oli se, miten familiaalinen riski on yhteydess\u00e4 yhteen- tai v\u00e4hennyslaskusujuvuuden riskiryhm\u00e4\u00e4n kuulumiseen.\nTutkimusaineisto on osa FLARE-hanketta (FLuency in Arithmetic REading), jossa on mitattu lasten lasku- ja lukutaidon kehityst\u00e4. Aineisto on ker\u00e4tty vuonna 2016 Keski-Suomen alueella. Aineistoa analysoitiin SPSS24.0-ohjelmis- tolla. Tutkimusjoukkoon kuului 146 oppilasta, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 78 ja poikia 68. Tutkittavien yhteen- ja v\u00e4hennyslaskutaitoja mitattiin kolmella mittauskerralla: 1. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, 2. luokan syksyll\u00e4 ja 2. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuus lis\u00e4\u00e4ntyi mittauskertojen v\u00e4lill\u00e4 kaikilla familiaalisilla riskiryhmill\u00e4. Familiaalisten riskiryhmien v\u00e4lill\u00e4 erot eiv\u00e4t kasvaneet. Familiaalisten riskiryhmien v\u00e4liset erot olivat tilastollisesti merkitsevi\u00e4 kaikilla mittauskerroilla. V\u00e4h\u00e4isen riskiryhm\u00e4n lapset laskivat enemm\u00e4n laskuja kuin korkean riskiryhm\u00e4n lapset. Pojat laskivat v\u00e4hennyslaskuja sujuvammin kuin tyt\u00f6t. Familiaalisella riskill\u00e4 ei ollut yhteytt\u00e4 yhteen- tai v\u00e4hennyslaskusujuvuuden riskiryhm\u00e4\u00e4n kuulumiseen.\nFamiliaalisen riskin yhteys yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuuden kehitykseen tulee tiedostaa, jotta kehityst\u00e4 voidaan tarkkailla ja tarjota tukea varhaisessa vaiheessa. Yhteisty\u00f6 vanhempien kanssa on merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa, kun tuetaan lapsen matematiikan taitojen kehittymist\u00e4, sill\u00e4 yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuus kehittyv\u00e4t harjoittelun my\u00f6t\u00e4. Matematiikan kumulatiivisuuden takia varhainen tuki on merkityksellist\u00e4, sill\u00e4 vaikeudet varhaisissa taidoissa n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t korkeammissa matematiikan taidoissa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ei otettu huomioon tuen yhteytt\u00e4 sujuvuuden kehitykseen. Varhainen riskien tunnistus auttaa kohdentamaan tuen varhaisessa vaiheessa ja kohdistamaan tukea niille, jotka sit\u00e4 tarvitsevat. Tiedostamalla riskitekij\u00f6it\u00e4, voidaan tarkkailla oppilaita, jotka kuuluvat riskiryhmiin tarkemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-03-02T06:00:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-02T06:00:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuuden kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "familiaalinen riski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.\u20142. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003022230", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riskiryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68007
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:32Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5fa521c6-0ab4-47d3-a1e9-98511491b8fc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003022230.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonen, Annika Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitys familiaalinen riski Erityispedagogiikka Special Education 101 matematiikka oppiminen riskiryhmät
title Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla
title_full Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla
title_fullStr Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla
title_full_unstemmed Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla
title_short Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla
title_sort familiaalisen riskin yhteys yhteen ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1 2 luokalla
title_txtP Familiaalisen riskin yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitykseen perusopetuksen 1.—2. luokalla
topic yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitys familiaalinen riski Erityispedagogiikka Special Education 101 matematiikka oppiminen riskiryhmät
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education familiaalinen riski matematiikka oppiminen riskiryhmät yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68007 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003022230
work_keys_str_mv AT salonenannika familiaalisenriskinyhteysyhteenjavähennyslaskusujuvuudenkehitykseenperusopetuksen1