Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa päättäjien käsityksiä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toisen asteen ammatillisen koulutuksen merkitystä työelämälle ja sitä, miten osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys näkyvät toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimus oli laadullinen haastattelututkimus ja lähestymistavaltaan fenomenografi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Öhman, Anne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67940
_version_ 1828193068769083392
author Öhman, Anne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Öhman, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Öhman, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Öhman, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toisen asteen ammatillisen koulutuksen merkitystä työelämälle ja sitä, miten osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys näkyvät toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimus oli laadullinen haastattelututkimus ja lähestymistavaltaan fenomenografinen. Tutkimukseen osallistui 11 päättäjää, jotka Suomessa vaikuttavat toisen asteen ammatilliseen koulutukseen ja luovat sen suuntaviivoja. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimus osoitti, että päättäjät kokivat toisen asteen ammatillisella koulutuksella olevan keskeinen merkitys työelämän ja yksilön ammatillisen osaamisen varmistamiseksi, ja yhteiskuntavastuun toteuttamiseksi. Päättäjien käsityksen mukaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyttä ja asiakasymmärrystä tulisi lisätä, ja kehittää palveluprosesseja. Päättäjät kokivat jatko-opintomahdollisuuksien ja -väylien kehittämisen sekä opettajien roolin tärkeäksi, ja henkilökohtaistamisen osana osaamisperusteisuutta jopa kriittiseksi. Elinkeinoelämän edustajat toivoivat muutoksia rahoitusmalleihin. Tutkimuksen perusteella toisen asteen ammatillinen koulutus näyttäytyy merkittävänä työelämälähtöisenä toimijana yhteiskunnallisesti, ja koulutus- ja elinkeinopoliittisesti, sekä yksilötasolla jatkuvan oppimisen ja ammatillisen kehittymisen mahdollistajana. Osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys vahvistavat ammatillisen koulutuksen merkitystä ja tuovat koulutusta käytäntöön. Toisen asteen ammatillinen koulutus, työelämä ja yksilö kulkevat vahvasti käsi kädessä oikeanlaisen osaamisen varmistamiseksi yhteiskunnassamme.
first_indexed 2020-02-25T21:21:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paloniemi, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00d6hman, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-25T08:20:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-25T08:20:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67940", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 toisen asteen ammatillisen koulutuksen merkityst\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4lle ja sit\u00e4, miten osaamisperusteisuus ja asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys n\u00e4kyv\u00e4t toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. \n\nTutkimus oli laadullinen haastattelututkimus ja l\u00e4hestymistavaltaan fenomenografinen. Tutkimukseen osallistui 11 p\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4\u00e4, jotka Suomessa vaikuttavat toisen asteen ammatilliseen koulutukseen ja luovat sen suuntaviivoja. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4t kokivat toisen asteen ammatillisella koulutuksella olevan keskeinen merkitys ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ja yksil\u00f6n ammatillisen osaamisen varmistamiseksi, ja yhteiskuntavastuun toteuttamiseksi. P\u00e4\u00e4tt\u00e4jien k\u00e4sityksen mukaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4 ja asiakasymm\u00e4rryst\u00e4 tulisi lis\u00e4t\u00e4, ja kehitt\u00e4\u00e4 palveluprosesseja. P\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4t kokivat jatko-opintomahdollisuuksien ja -v\u00e4ylien kehitt\u00e4misen sek\u00e4 opettajien roolin t\u00e4rke\u00e4ksi, ja henkil\u00f6kohtaistamisen osana osaamisperusteisuutta jopa kriittiseksi. Elinkeinoel\u00e4m\u00e4n edustajat toivoivat muutoksia rahoitusmalleihin. \n\nTutkimuksen perusteella toisen asteen ammatillinen koulutus n\u00e4ytt\u00e4ytyy merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 toimijana yhteiskunnallisesti, ja koulutus- ja elinkeinopoliittisesti, sek\u00e4 yksil\u00f6tasolla jatkuvan oppimisen ja ammatillisen kehittymisen mahdollistajana. Osaamisperusteisuus ja asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys vahvistavat ammatillisen koulutuksen merkityst\u00e4 ja tuovat koulutusta k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n. Toisen asteen ammatillinen koulutus, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 ja yksil\u00f6 kulkevat vahvasti k\u00e4si k\u00e4dess\u00e4 oikeanlaisen osaamisen varmistamiseksi yhteiskunnassamme.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-25T08:20:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-25T08:20:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osaamisperusteisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isyys, osaamisperusteisuus ja asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : p\u00e4\u00e4tt\u00e4jien k\u00e4sityksi\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002252168", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen aikuiskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67940
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:55Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c0e6e4b0-d1db-4edb-827f-c0c5394ec050\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002252168.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Öhman, Anne Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä osaamisperusteisuus fenomenografia Aikuiskasvatus Adult Education 102 ammatillinen koulutus osaaminen asiakaslähtöisyys työelämälähtöisyys ammatillinen aikuiskoulutus
title Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä
title_full Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä
title_fullStr Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä
title_full_unstemmed Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä
title_short Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
title_sort työelämälähtöisyys osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa päättäjien käsityksiä
title_sub päättäjien käsityksiä
title_txtP Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä
topic osaamisperusteisuus fenomenografia Aikuiskasvatus Adult Education 102 ammatillinen koulutus osaaminen asiakaslähtöisyys työelämälähtöisyys ammatillinen aikuiskoulutus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammatillinen aikuiskoulutus ammatillinen koulutus asiakaslähtöisyys fenomenografia osaaminen osaamisperusteisuus työelämälähtöisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67940 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002252168
work_keys_str_mv AT öhmananne työelämälähtöisyysosaamisperusteisuusjaasiakaslähtöisyystoisenasteenammatillisessakoul