"Yhdessä on enemmän" laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetuksen onnistuneisuuden kokemuksia. Onnistuneisuuden kokemuksia jakamalla voidaan lisätä kiinnostusta ja innostusta yhteisopetusta kohtaan. Yhteisopetus perustuu opettajien yhteiseen opetuksen suunnitteluun, toteu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lähde, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67929
_version_ 1826225707826544640
author Lähde, Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lähde, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lähde, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lähde, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetuksen onnistuneisuuden kokemuksia. Onnistuneisuuden kokemuksia jakamalla voidaan lisätä kiinnostusta ja innostusta yhteisopetusta kohtaan. Yhteisopetus perustuu opettajien yhteiseen opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetus on yksi tapa toteuttaa oppilaan kolmiportaista tukea ja osa-aikaista erityisopetusta inkluusion mukaisesti. Tämä yhteisopetusta koskettava laadullinen tutkimus kohdistui Lappeenrannan perusopetuksen 1–6 vuosiluokkien laaja-alaisiin erityisopettajiin. Tutkimusaineisto on koottu verkkokyselyllä ja haastatteluilla syyslukukaudella 2019. Aineisto on käsitelty laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksella selvitettiin, miten laaja-alainen erityisopettaja toteuttaa osa-aikaista erityisopetusta yhteisopetuksessa. Lisäksi tutkimuksella kartoitettiin kolmen laaja-alaisen erityisopettajan onnistuneisuuden kokemuksia liittyen yhteisopetuksen aloittamiseen, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin sekä oppilaan kolmiportaisen tukeen. Laaja-alaisten erityisopettajien kokemusten mukaan yhteisopetuksessa esiintyy onnistuneisuutta, jota syntyy opettajien yhteisen suunnittelun, keskustelun, halun, rohkeuden ja keskinäisen luottamuksen myötä. Yhteisopetus koetaan opettajuuden jakamiseksi, joka edellyttää myös hallinnon tukea. Parhaimmillaan yhteisopetus on opettajien joustavaa yhteistyötä, jossa hyödynnetään monipuolisesti yhteisopetuksen eri toimintamalleja. Onnistunut yhteisopetus mahdollistaa oikeudenmukaisuuden ja kolmiportaisen tuen oppilaan oppimiseen ja oppimisen arviointiin. Yhdessä on enemmän.
first_indexed 2020-02-24T21:01:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantala, Anja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e4hde, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-24T11:29:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-24T11:29:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67929", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetuksen onnistuneisuuden kokemuksia. Onnistuneisuuden kokemuksia jakamalla voidaan lis\u00e4t\u00e4 kiinnostusta ja innostusta yhteisopetusta kohtaan. Yhteisopetus perustuu opettajien yhteiseen opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetus on yksi tapa toteuttaa oppilaan kolmiportaista tukea ja osa-aikaista erityisopetusta inkluusion mukaisesti.\nT\u00e4m\u00e4 yhteisopetusta koskettava laadullinen tutkimus kohdistui Lappeenrannan perusopetuksen 1\u20136 vuosiluokkien laaja-alaisiin erityisopettajiin. Tutkimusaineisto on koottu verkkokyselyll\u00e4 ja haastatteluilla syyslukukaudella 2019. Aineisto on k\u00e4sitelty laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimuksella selvitettiin, miten laaja-alainen erityisopettaja toteuttaa osa-aikaista erityisopetusta yhteisopetuksessa. Lis\u00e4ksi tutkimuksella kartoitettiin kolmen laaja-alaisen erityisopettajan onnistuneisuuden kokemuksia liittyen yhteisopetuksen aloittamiseen, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin sek\u00e4 oppilaan kolmiportaisen tukeen.\nLaaja-alaisten erityisopettajien kokemusten mukaan yhteisopetuksessa esiintyy onnistuneisuutta, jota syntyy opettajien yhteisen suunnittelun, keskustelun, halun, rohkeuden ja keskin\u00e4isen luottamuksen my\u00f6t\u00e4. Yhteisopetus koetaan opettajuuden jakamiseksi, joka edellytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s hallinnon tukea. Parhaimmillaan yhteisopetus on opettajien joustavaa yhteisty\u00f6t\u00e4, jossa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n monipuolisesti yhteisopetuksen eri toimintamalleja. Onnistunut yhteisopetus mahdollistaa oikeudenmukaisuuden ja kolmiportaisen tuen oppilaan oppimiseen ja oppimisen arviointiin. Yhdess\u00e4 on enemm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-24T11:29:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-24T11:29:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osa-aikainen erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alainen erityisopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "onnistuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Yhdess\u00e4 on enemm\u00e4n\" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002242152", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67929
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f76c539-e743-4d8d-9782-d6866a39baf1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002242152.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lähde, Mari "Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta osa-aikainen erityisopetus laaja-alainen erityisopettaja yhteisopetus onnistuneisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 samanaikaisopetus erityisopettajat erityisopetus inkluusio yhteistyö
title "Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
title_full "Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
title_fullStr "Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta "Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
title_full_unstemmed "Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta "Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
title_short "Yhdessä on enemmän"
title_sort yhdessä on enemmän laaja alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
title_sub laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
title_txtP "Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
topic osa-aikainen erityisopetus laaja-alainen erityisopettaja yhteisopetus onnistuneisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 samanaikaisopetus erityisopettajat erityisopetus inkluusio yhteistyö
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus inkluusio laaja-alainen erityisopettaja onnistuneisuus osa-aikainen erityisopetus samanaikaisopetus yhteisopetus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67929 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002242152
work_keys_str_mv AT lähdemari yhdessäonenemmänlaajaalaisenerityisopettajankokemuksetyhteisopetuksenonnistuneisuudest