Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä LI3: Terveyttä liikkuen -kurssilla

Pro gradu -tutkielmassa olen suunnitellut, toteuttanut ja arvioinut viiden liikuntatunnin opetuskokonaisuuden, jonka tavoitteena oli edistää lukiolaisten tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä. Tutkielman tarkoituksena oli myös selvittää, miten opiskelijat, opettaja ja opettajaopiskelija kokevat t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sneck, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67928
_version_ 1826225740187697152
author Sneck, Laura
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sneck, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sneck, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sneck, Laura
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmassa olen suunnitellut, toteuttanut ja arvioinut viiden liikuntatunnin opetuskokonaisuuden, jonka tavoitteena oli edistää lukiolaisten tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä. Tutkielman tarkoituksena oli myös selvittää, miten opiskelijat, opettaja ja opettajaopiskelija kokevat tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistämisen osana lukion liikuntaa ja millaisin keinoin tämä kannattaisi tehdä. Opetuskokonaisuus toteutui LI3-kurssin yhteydessä toimintatutkimuksen periaattein. Kurssin suoritti loppuun 12 opiskelijaa. Opetuskokonaisuuden aikana harjoitettiin liikehallintaa, lihaskestävyyttä, lihasvoimaa ja liikkuvuutta sekä suunniteltiin yksilöllisiä liikuntaohjelmia. Tutkielman aineiston muodostivat kurssin aikana keräämäni opiskelijoiden alku- ja loppukyselyt, opiskelijoiden oppimis- ja harjoituspäiväkirjat, opettajan haastattelu sekä kirjoittamani tutkijan päiväkirja. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että opetuskokonaisuus soveltuu osaksi LI3 kurssia ja on hyödynnettävissä myöhempää opetusta varten. Opettaja ja opiskelijat pitivät opetuskokonaisuutta hyödyllisenä ja kokivat saaneensa siitä vinkkejä tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistämiseen. Opiskelijat pitivät erityisesti liikuntaohjelman suunnittelusta ja toteuttamisesta. Opettajan ja opettajaopiskelijan käsitysten mukaan tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistämisen keinoja ovat tietojen lisääminen, liikunnalliseen elämäntapaan kannustaminen ja opiskelijoiden itsenäisen työskentelyn mahdollistaminen. Tuki- ja liikuntaelinten toimintakykyä edistävälle opetukselle ja sen edelleen kehittämiselle on tarvetta. Jatkossa olisi tärkeä selvittää tarkemmin lukiolaisten käsityksiä tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvystä ja laajemmin heidän mielipiteitään lukion tule-opetuksen edelleen kehittämiseksi. The purpose of this action research based thesis was to plan, implement and evaluate five physical education lessons for high school students. The lessons were part of LI3-course and the aim was to promote high school students´ functional capacity of the musculoskeletal system. The purpose of the thesis was also to find out how students, their teacher and the student teacher experience this kind of health promotion as a part of high school physical education course and how it should be done. The PE lessons were included as a part of the LI3 course which is an optional PE course for the students. All together 12 students finished the course. The lessons included exercises to promote motor control, muscular resistance, muscular strength and mobility. During the last lesson the students planned a physical activity program for themselves. Data was collected during the course. The data included two student questionnaires, exercise and learning diaries written by the students, teacher´s interview and researcher´s diary. Based on the results it can be stated that this kind of teaching is suitable as a part of the LI3 course. The idea´s of these five lessons held can be exploited in future physical education. The teacher and the students considered the lessons helpful and thought they had been given new ideas in the field of promoting functional capacity of the musculoskeletal system. The students appreciated the fact that they were allowed to plan and put in to practice a physical activity program. According to the teacher and the teacher student functional capacity of the musculoskeletal system can be promoted in many ways. Tools to that kind of promotion can be information giving, encouraging lifelong physical activity and helping student´s to work independently. Functional capacity of the musculoskeletal system needs to be promoted and developed further in the physical education setting. In the future it is important to find out more precisely student´s thoughts about functional capacity of the musculoskeletal system. It would also be useful to hear students thoughts about how they want functional capacity of the musculoskeletal system to be promoted in physical education.
first_indexed 2020-02-24T21:01:38Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Heikinaro-Johansson, Pilvikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lyyra, Nelli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sneck, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-24T11:26:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-24T11:26:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67928", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmassa olen suunnitellut, toteuttanut ja arvioinut viiden liikuntatunnin opetuskokonaisuuden, jonka tavoitteena oli edist\u00e4\u00e4 lukiolaisten tuki- ja liikuntaelimist\u00f6n toimintakyky\u00e4. Tutkielman tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten opiskelijat, opettaja ja opettajaopiskelija kokevat tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edist\u00e4misen osana lukion liikuntaa ja millaisin keinoin t\u00e4m\u00e4 kannattaisi tehd\u00e4.\n\nOpetuskokonaisuus toteutui LI3-kurssin yhteydess\u00e4 toimintatutkimuksen periaattein. Kurssin suoritti loppuun 12 opiskelijaa. Opetuskokonaisuuden aikana harjoitettiin liikehallintaa, lihaskest\u00e4vyytt\u00e4, lihasvoimaa ja liikkuvuutta sek\u00e4 suunniteltiin yksil\u00f6llisi\u00e4 liikuntaohjelmia. Tutkielman aineiston muodostivat kurssin aikana ker\u00e4\u00e4m\u00e4ni opiskelijoiden alku- ja loppukyselyt, opiskelijoiden oppimis- ja harjoitusp\u00e4iv\u00e4kirjat, opettajan haastattelu sek\u00e4 kirjoittamani tutkijan p\u00e4iv\u00e4kirja.\n\nTutkielman perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opetuskokonaisuus soveltuu osaksi LI3 kurssia ja on hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4 my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 opetusta varten. Opettaja ja opiskelijat pitiv\u00e4t opetuskokonaisuutta hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja kokivat saaneensa siit\u00e4 vinkkej\u00e4 tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edist\u00e4miseen. Opiskelijat pitiv\u00e4t erityisesti liikuntaohjelman suunnittelusta ja toteuttamisesta. Opettajan ja opettajaopiskelijan k\u00e4sitysten mukaan tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edist\u00e4misen keinoja ovat tietojen lis\u00e4\u00e4minen, liikunnalliseen el\u00e4m\u00e4ntapaan kannustaminen ja opiskelijoiden itsen\u00e4isen ty\u00f6skentelyn mahdollistaminen.\n\nTuki- ja liikuntaelinten toimintakyky\u00e4 edist\u00e4v\u00e4lle opetukselle ja sen edelleen kehitt\u00e4miselle on tarvetta. Jatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 tarkemmin lukiolaisten k\u00e4sityksi\u00e4 tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyst\u00e4 ja laajemmin heid\u00e4n mielipiteit\u00e4\u00e4n lukion tule-opetuksen edelleen kehitt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this action research based thesis was to plan, implement and evaluate five physical education lessons for high school students. The lessons were part of LI3-course and the aim was to promote high school students\u00b4 functional capacity of the musculoskeletal system. The purpose of the thesis was also to find out how students, their teacher and the student teacher experience this kind of health promotion as a part of high school physical education course and how it should be done.\n\nThe PE lessons were included as a part of the LI3 course which is an optional PE course for the students. All together 12 students finished the course. The lessons included exercises to promote motor control, muscular resistance, muscular strength and mobility. During the last lesson the students planned a physical activity program for themselves. Data was collected during the course. The data included two student questionnaires, exercise and learning diaries written by the students, teacher\u00b4s interview and researcher\u00b4s diary.\n\nBased on the results it can be stated that this kind of teaching is suitable as a part of the LI3 course. The idea\u00b4s of these five lessons held can be exploited in future physical education. The teacher and the students considered the lessons helpful and thought they had been given new ideas in the field of promoting functional capacity of the musculoskeletal system. The students appreciated the fact that they were allowed to plan and put in to practice a physical activity program. According to the teacher and the teacher student functional capacity of the musculoskeletal system can be promoted in many ways. Tools to that kind of promotion can be information giving, encouraging lifelong physical activity and helping student\u00b4s to work independently.\n\nFunctional capacity of the musculoskeletal system needs to be promoted and developed further in the physical education setting. In the future it is important to find out more precisely student\u00b4s thoughts about functional capacity of the musculoskeletal system. It would also be useful to hear students thoughts about how they want functional capacity of the musculoskeletal system to be promoted in physical education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-24T11:26:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-24T11:26:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "122", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edist\u00e4minen lukion syvent\u00e4v\u00e4ll\u00e4 LI3: Terveytt\u00e4 liikkuen -kurssilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002242151", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuki- ja liikuntaelimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67928
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sneck, Laura Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä LI3: Terveyttä liikkuen -kurssilla Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 toimintatutkimus tuki- ja liikuntaelimet toimintakyky fyysinen aktiivisuus koululiikunta lukiolaiset
title Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä LI3: Terveyttä liikkuen -kurssilla
title_full Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä LI3: Terveyttä liikkuen -kurssilla
title_fullStr Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä LI3: Terveyttä liikkuen -kurssilla Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä LI3: Terveyttä liikkuen -kurssilla
title_full_unstemmed Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä LI3: Terveyttä liikkuen -kurssilla Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä LI3: Terveyttä liikkuen -kurssilla
title_short Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä LI3: Terveyttä liikkuen -kurssilla
title_sort tuki ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä li3 terveyttä liikkuen kurssilla
title_txtP Tuki- ja liikuntaelinten toimintakyvyn edistäminen lukion syventävällä LI3: Terveyttä liikkuen -kurssilla
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 toimintatutkimus tuki- ja liikuntaelimet toimintakyky fyysinen aktiivisuus koululiikunta lukiolaiset
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus koululiikunta lukiolaiset toimintakyky toimintatutkimus tuki- ja liikuntaelimet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67928 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002242151
work_keys_str_mv AT snecklaura tukijaliikuntaelintentoimintakyvynedistäminenlukionsyventävälläli3terveyttäliikkuenku