Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opinto-ohjaajien kokemaa työn intensifikaatiota, työn imua ja työtyytyväisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin eri oppilaitosten opinto-ohjaajien välisiä eroja näissä kokemuksissa, sillä erityisesti ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat ov...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hiltunen, Pihla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67927
_version_ 1826225717559427072
author Hiltunen, Pihla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hiltunen, Pihla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hiltunen, Pihla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hiltunen, Pihla
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opinto-ohjaajien kokemaa työn intensifikaatiota, työn imua ja työtyytyväisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin eri oppilaitosten opinto-ohjaajien välisiä eroja näissä kokemuksissa, sillä erityisesti ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat ovat kokeneet muutoksia työssään reformin myötä. Yleinen työelämän tehostuminen eli intensifikaatio näkyy opinto- ohjaajan työssä ohjattavien määrän lisääntymisenä. Samaan aikaan nuorilla on lisääntynyt tarve saada ohjausta koulutusjärjestelmän muutoksista johtuen, mikä tekee tutkimusaiheesta ajankohtaisen. Tutkimuksessa hyödynnettiin Ohjaajat työssään 2017 -tutkimushankkeen aineistoa, joka kerättiin lokakuussa 2017 sähköpostikyselynä. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 777 peruskoulun, lukion- ja ammatillisen koulutuksen opinto- ohjaajasta. Aineiston analyysi toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin käyttäen kovarianssianalyysia, korrelatiivista tarkastelua ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Opinto-ohjaajat kokivat samanaikaisesti sekä työn intensifikaatiota että korkeaa työn imua ja työtyytyväisyyttä. Näyttäisikin siltä, että kohtuullinen työn intensifikaation kokemus ei välttämättä ole uhka työhyvinvoinnille. Tutkimuksessa havaittiin, että koko aineistossa korkea ohjattavien määrä ja työn intensifikaation kokeminen olivat yhteydessä alhaiseen työtyytyväisyyteen, mutta vastaavia yhteyksiä työn imun kokemiseen ei havaittu. Lisäksi oppilaitoksittain tarkasteltuna ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat kokivat korkeampaa työn intensifikaatiota ja alhaisempaa työtyytyväisyyttä verrattuna muihin opinto-ohjaajiin. Jatkossa olisikin tärkeää kiinnittää huomiota erityisesti ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien työkuormaan ja työhyvinvointiin.
first_indexed 2020-02-24T21:01:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantanen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiltunen, Pihla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-24T11:20:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-24T11:20:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67927", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opinto-ohjaajien kokemaa tyo\u0308n intensifikaatiota, tyo\u0308n imua ja tyo\u0308tyytyva\u0308isyytta\u0308. Tutkimuksessa tarkasteltiin eri oppilaitosten opinto-ohjaajien va\u0308lisia\u0308 eroja na\u0308issa\u0308 kokemuksissa, silla\u0308 erityisesti ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat ovat kokeneet muutoksia tyo\u0308ssa\u0308a\u0308n reformin myo\u0308ta\u0308. Yleinen tyo\u0308ela\u0308ma\u0308n tehostuminen eli intensifikaatio na\u0308kyy opinto- ohjaajan tyo\u0308ssa\u0308 ohjattavien ma\u0308a\u0308ra\u0308n lisa\u0308a\u0308ntymisena\u0308. Samaan aikaan nuorilla on lisa\u0308a\u0308ntynyt tarve saada ohjausta koulutusja\u0308rjestelma\u0308n muutoksista johtuen, mika\u0308 tekee tutkimusaiheesta ajankohtaisen.\nTutkimuksessa hyo\u0308dynnettiin Ohjaajat tyo\u0308ssa\u0308a\u0308n 2017 -tutkimushankkeen aineistoa, joka kera\u0308ttiin lokakuussa 2017 sa\u0308hko\u0308postikyselyna\u0308. Ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen aineisto koostui 777 peruskoulun, lukion- ja ammatillisen koulutuksen opinto- ohjaajasta. Aineiston analyysi toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin ka\u0308ytta\u0308en kovarianssianalyysia, korrelatiivista tarkastelua ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia.\nOpinto-ohjaajat kokivat samanaikaisesti seka\u0308 tyo\u0308n intensifikaatiota etta\u0308 korkeaa tyo\u0308n imua ja tyo\u0308tyytyva\u0308isyytta\u0308. Na\u0308ytta\u0308isikin silta\u0308, etta\u0308 kohtuullinen tyo\u0308n intensifikaation kokemus ei va\u0308ltta\u0308ma\u0308tta\u0308 ole uhka tyo\u0308hyvinvoinnille. Tutkimuksessa havaittiin, etta\u0308 koko aineistossa korkea ohjattavien ma\u0308a\u0308ra\u0308 ja tyo\u0308n intensifikaation kokeminen olivat yhteydessa\u0308 alhaiseen tyo\u0308tyytyva\u0308isyyteen, mutta vastaavia yhteyksia\u0308 tyo\u0308n imun kokemiseen ei havaittu. Lisa\u0308ksi oppilaitoksittain tarkasteltuna ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat kokivat korkeampaa tyo\u0308n intensifikaatiota ja alhaisempaa tyo\u0308tyytyva\u0308isyytta\u0308 verrattuna muihin opinto-ohjaajiin. Jatkossa olisikin ta\u0308rkea\u0308a\u0308 kiinnitta\u0308a\u0308 huomiota erityisesti ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien tyo\u0308kuormaan ja tyo\u0308hyvinvointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-24T11:20:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-24T11:20:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n intensifikaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6n intensifikaatio, ty\u00f6n imu ja ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys opinto-ohjaajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002242150", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67927
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aa995167-3ecc-4074-8934-2749202ef2e3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002242150.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiltunen, Pihla Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana työn intensifikaatio Aikuiskasvatus Adult Education 102 työtyytyväisyys työn imu opinto-ohjaajat opinto-ohjaus
title Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana
title_full Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana
title_fullStr Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana
title_full_unstemmed Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana
title_short Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana
title_sort työn intensifikaatio työn imu ja työtyytyväisyys opinto ohjaajien kokemana
title_txtP Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana
topic työn intensifikaatio Aikuiskasvatus Adult Education 102 työtyytyväisyys työn imu opinto-ohjaajat opinto-ohjaus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus opinto-ohjaajat opinto-ohjaus työn imu työn intensifikaatio työtyytyväisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67927 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002242150
work_keys_str_mv AT hiltunenpihla työnintensifikaatiotyönimujatyötyytyväisyysopintoohjaajienkokemana