Say what you mean a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school

Kieliopin opetus on ollut polttava puheenaihe koko kieltenopetuksen historian ajan. Näkemyseroja on sen suhteen, miten kielioppia tulisi opettaa ja miten siitä saisi tehtyä mielenkiintoista sekä oppilaille että opettajille, mutta myös sen suhteen, tarvitsisiko sitä opettaa ylipäätään. Globalisoituva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ulfves, Suvi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67905
_version_ 1826225771069308928
author Ulfves, Suvi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ulfves, Suvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ulfves, Suvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ulfves, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Kieliopin opetus on ollut polttava puheenaihe koko kieltenopetuksen historian ajan. Näkemyseroja on sen suhteen, miten kielioppia tulisi opettaa ja miten siitä saisi tehtyä mielenkiintoista sekä oppilaille että opettajille, mutta myös sen suhteen, tarvitsisiko sitä opettaa ylipäätään. Globalisoituvassa maailmassa, jossa englanti on usein kansainvälisessä kanssakäymisessä käytetty yleiskieli, nopean ja tehokkaan kommunikoinnin merkitys korostuu, kun taas kielioppiin monesti liitetty mielikuva pikkuseikkojen hiomisesta voi tuntua jopa täysin turhalta. Pienetkin erot esimerkiksi sanavalinnoissa, -muodoissa ja rakenteissa voivat kuitenkin vaikuttaa oleellisesti siihen, miten viesti välittyy toiselle tai millainen esimerkiksi sen sävy on, ja siten kielioppi ja hyvä kommunikaatio voidaan nähdä toisistaan erottamattomina asioina. Tämä materiaalipaketti pyrkiikin yhdistämään kommunikatiivisuuden – eli kommunikaatioon ja tosielämän konteksteihin pohjautuvan mallin – kieliopin opetuksen kanssa ja näyttämään keinoja opettaa kielioppia aidon keskustelun ja viestintätarpeen kautta. Tavoitteena on tarjota erilainen lähestymistapa kielioppiin kokonaisuutena ja tarkastella sitä sääntöluettelon sijaan kielellisenä taitona, jota voi harjaannuttaa ja kehittää kohdekieltä käyttämällä. Näkemykseni mukaan tällainen lähestymistapa avaa myös oppilaille paremmin sekä kieliopin vaikutusta viestintään ja kanssakäymiseen että sen tarkastelun ja opiskelun hyötyjä yleisesti. Samalla tämä paketti tuo lisäsisältöä kommunikatiiviseen opetusmateriaalivalikoimaan, joka on tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella vielä niukka Suomessa. Tämä materiaalipaketti on kehitetty lisätyökaluksi lukion toiselle pakolliselle englannin kurssille ENA2: Ihminen verkostoissa, mutta sen tehtävämallit ja perusideat ovat helposti sovellettavissa muillekin kursseille, ryhmille, tasoille tai jopa kielille sopiviksi. Materiaali on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä tehtävät kumpuavat itse kielioppisäännöistä ja jälkimmäisessä puolestaan kurssiin kuuluvista teemoista. Kummassakin osiossa on neljä eri aihepiiriä ja jokaisesta aihepiiristä on kolme erilaista tehtävää: nopea kommunikatiivinen aktiviteetti, hieman vaativampi kommunikatiivinen tehtävä ja viimeisenä kommunikatiivinen projekti. Tämä rakenne mahdollistaa sen, että opettaja voi helposti löytää kulloiseenkin tilanteeseen sopivan tehtävän sekä toivotun aihepiirin että tehtävän pituuden suhteen. Tavoitteena on ollut luoda kätevänä työkaluna toimiva kokonaisuus opettajalle, joka tahtoo lisätä kommunikatiivisia harjoituksia kieliopin opetukseensa, tai joka muutoin kaipaa lisäresursseja käyttöönsä hektisessä ja alati muuttuvassa koulumaailmassa.
first_indexed 2020-02-20T21:06:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ulfves, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-20T07:30:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-20T07:30:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67905", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kieliopin opetus on ollut polttava puheenaihe koko kieltenopetuksen historian ajan. N\u00e4kemyseroja on sen suhteen, miten kielioppia tulisi opettaa ja miten siit\u00e4 saisi tehty\u00e4 mielenkiintoista sek\u00e4 oppilaille ett\u00e4 opettajille, mutta my\u00f6s sen suhteen, tarvitsisiko sit\u00e4 opettaa ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n. Globalisoituvassa maailmassa, jossa englanti on usein kansainv\u00e4lisess\u00e4 kanssak\u00e4ymisess\u00e4 k\u00e4ytetty yleiskieli, nopean ja tehokkaan kommunikoinnin merkitys korostuu, kun taas kielioppiin monesti liitetty mielikuva pikkuseikkojen hiomisesta voi tuntua jopa t\u00e4ysin turhalta. Pienetkin erot esimerkiksi sanavalinnoissa, -muodoissa ja rakenteissa voivat kuitenkin vaikuttaa oleellisesti siihen, miten viesti v\u00e4littyy toiselle tai millainen esimerkiksi sen s\u00e4vy on, ja siten kielioppi ja hyv\u00e4 kommunikaatio voidaan n\u00e4hd\u00e4 toisistaan erottamattomina asioina. T\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti pyrkiikin yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n kommunikatiivisuuden \u2013 eli kommunikaatioon ja tosiel\u00e4m\u00e4n konteksteihin pohjautuvan mallin \u2013 kieliopin opetuksen kanssa ja n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n keinoja opettaa kielioppia aidon keskustelun ja viestint\u00e4tarpeen kautta. Tavoitteena on tarjota erilainen l\u00e4hestymistapa kielioppiin kokonaisuutena ja tarkastella sit\u00e4 s\u00e4\u00e4nt\u00f6luettelon sijaan kielellisen\u00e4 taitona, jota voi harjaannuttaa ja kehitt\u00e4\u00e4 kohdekielt\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. N\u00e4kemykseni mukaan t\u00e4llainen l\u00e4hestymistapa avaa my\u00f6s oppilaille paremmin sek\u00e4 kieliopin vaikutusta viestint\u00e4\u00e4n ja kanssak\u00e4ymiseen ett\u00e4 sen tarkastelun ja opiskelun hy\u00f6tyj\u00e4 yleisesti. Samalla t\u00e4m\u00e4 paketti tuo lis\u00e4sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 kommunikatiiviseen opetusmateriaalivalikoimaan, joka on tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella viel\u00e4 niukka Suomessa. \n \nT\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti on kehitetty lis\u00e4ty\u00f6kaluksi lukion toiselle pakolliselle englannin kurssille ENA2: Ihminen verkostoissa, mutta sen teht\u00e4v\u00e4mallit ja perusideat ovat helposti sovellettavissa muillekin kursseille, ryhmille, tasoille tai jopa kielille sopiviksi. Materiaali on jaettu kahteen osaan, joista ensimm\u00e4isess\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t kumpuavat itse kielioppis\u00e4\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 ja j\u00e4lkimm\u00e4isess\u00e4 puolestaan kurssiin kuuluvista teemoista. Kummassakin osiossa on nelj\u00e4 eri aihepiiri\u00e4 ja jokaisesta aihepiirist\u00e4 on kolme erilaista teht\u00e4v\u00e4\u00e4: nopea kommunikatiivinen aktiviteetti, hieman vaativampi kommunikatiivinen teht\u00e4v\u00e4 ja viimeisen\u00e4 kommunikatiivinen projekti. T\u00e4m\u00e4 rakenne mahdollistaa sen, ett\u00e4 opettaja voi helposti l\u00f6yt\u00e4\u00e4 kulloiseenkin tilanteeseen sopivan teht\u00e4v\u00e4n sek\u00e4 toivotun aihepiirin ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n pituuden suhteen. Tavoitteena on ollut luoda k\u00e4tev\u00e4n\u00e4 ty\u00f6kaluna toimiva kokonaisuus opettajalle, joka tahtoo lis\u00e4t\u00e4 kommunikatiivisia harjoituksia kieliopin opetukseensa, tai joka muutoin kaipaa lis\u00e4resursseja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ns\u00e4 hektisess\u00e4 ja alati muuttuvassa koulumaailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-02-20T07:30:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-20T07:30:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammar teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communicative language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communicative grammar teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002202133", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusaineisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching materials", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grammar", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational methods", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67905
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbf5bbc9-3442-4998-9a66-1fb1982ae48a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002202133.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ulfves, Suvi Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school grammar teaching communicative language teaching CLT communicative grammar teaching material package Englannin kieli English 301 opetusaineisto kielioppi opetus englannin kieli kieltenopetus viestintä opetusmenetelmät teaching materials grammar teaching and instruction English language language teaching communication educational methods
title Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
title_full Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
title_fullStr Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
title_full_unstemmed Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
title_short Say what you mean
title_sort say what you mean a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
title_sub a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
title_txtP Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
topic grammar teaching communicative language teaching CLT communicative grammar teaching material package Englannin kieli English 301 opetusaineisto kielioppi opetus englannin kieli kieltenopetus viestintä opetusmenetelmät teaching materials grammar teaching and instruction English language language teaching communication educational methods
topic_facet 301 CLT Englannin kieli English English language communication communicative grammar teaching communicative language teaching educational methods englannin kieli grammar grammar teaching kielioppi kieltenopetus language teaching material package opetus opetusaineisto opetusmenetelmät teaching and instruction teaching materials viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67905 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002202133
work_keys_str_mv AT ulfvessuvi saywhatyoumeanamaterialpackageforcommunicativegrammarteachinginuppersecondaryschool