L’apprentissage de la langue française hors de la classe qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ovatko ranskaa opiskelevat opiskelijat motivoituneita käyttämään opiskelemaansa kieltä vapaa-ajallaan. Kielen oppimisessa oma-aloitteinen kielen harjoittelu on keskeisessä roolissa. Kielenoppiminen on pitkä prosessi, joka vaatii oppijalta aikaa myös varsinaisten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Kerttu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67869
_version_ 1826225812112670720
author Koivisto, Kerttu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koivisto, Kerttu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koivisto, Kerttu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koivisto, Kerttu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ovatko ranskaa opiskelevat opiskelijat motivoituneita käyttämään opiskelemaansa kieltä vapaa-ajallaan. Kielen oppimisessa oma-aloitteinen kielen harjoittelu on keskeisessä roolissa. Kielenoppiminen on pitkä prosessi, joka vaatii oppijalta aikaa myös varsinaisten koulutöiden lisäksi ja paljon motivaatiota. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti niihin asioihin, jotka motivoivat opiskelijoita käyttämään kieltä kotona arjessa. Tästä voisi olla hyötyä kielten opiskelijoille ja opettajille, jotka haluavat kiinnittää enemmän huomiota kielen oppimiseen vapaa-ajalla. Tutkimukseen valittiin Jyväskylän yliopistossa ranskaa pääaineena opiskelevia opiskelijoita. Vastaajiksi valittiin ranskan pääaineopiskelijat, koska heidän voidaan olettaa pystyvänsä hyödyntää ranskan kieltä vapaa-ajalla heidän kielitaitonsa perusteella. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa on kahdeksan monivalintakysymystä. Kyselylomake koostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa selvittää opiskelijoiden suhdetta ranskan kieltä kohtaan ja opiskelumotivaatiosta. Toisessa osassa selvitetään ovatko opiskelijat kosketuksessa ranskan kielen kanssa vapaa-ajallaan ja mitkä asiat heitä motivoi käyttämään kieltä. Kolmas osio tutkii ranskan kielen käyttöön liittyviä oppimiskokemuksia. Tutkimuksella saatiin selville, että kaikki vastaajat käyttävät ranskaa vapaa-ajallaan. Kyselylomakkeiden vastausten mukaan opiskelijoita kannustaa käyttämään kieltä on heidän henkilökohtainen kiinnostuksensa ranskan kieltä ja ranskalaista kulttuuria kohtaan, mahdollisuus yhdistää kielenoppiminen toisen harrastuksen kanssa sekä positiiviset oppimiskokemukset. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että on tärkeää kannustaa kieltenopiskelijoita löytämään itselleen sopiva tapa harjoitella kieltä vapaa-ajalla, jotta kielenoppiminen olisi mukavaa ja kannustavaa.
first_indexed 2020-02-19T21:03:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivisto, Kerttu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-19T07:19:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-19T07:19:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 ovatko ranskaa opiskelevat opiskelijat motivoituneita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opiskelemaansa kielt\u00e4 vapaa-ajallaan. Kielen oppimisessa oma-aloitteinen kielen harjoittelu on keskeisess\u00e4 roolissa. Kielenoppiminen on pitk\u00e4 prosessi, joka vaatii oppijalta aikaa my\u00f6s varsinaisten koulut\u00f6iden lis\u00e4ksi ja paljon motivaatiota. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n erityisesti niihin asioihin, jotka motivoivat opiskelijoita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4 kotona arjessa. T\u00e4st\u00e4 voisi olla hy\u00f6ty\u00e4 kielten opiskelijoille ja opettajille, jotka haluavat kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota kielen oppimiseen vapaa-ajalla. \n\nTutkimukseen valittiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa ranskaa p\u00e4\u00e4aineena opiskelevia opiskelijoita. Vastaajiksi valittiin ranskan p\u00e4\u00e4aineopiskelijat, koska heid\u00e4n voidaan olettaa pystyv\u00e4ns\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ranskan kielt\u00e4 vapaa-ajalla heid\u00e4n kielitaitonsa perusteella. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa on kahdeksan monivalintakysymyst\u00e4. Kyselylomake koostuu kolmesta osasta. Ensimm\u00e4inen osa selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden suhdetta ranskan kielt\u00e4 kohtaan ja opiskelumotivaatiosta. Toisessa osassa selvitet\u00e4\u00e4n ovatko opiskelijat kosketuksessa ranskan kielen kanssa vapaa-ajallaan ja mitk\u00e4 asiat heit\u00e4 motivoi k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4. Kolmas osio tutkii ranskan kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 oppimiskokemuksia.\n\nTutkimuksella saatiin selville, ett\u00e4 kaikki vastaajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ranskaa vapaa-ajallaan. Kyselylomakkeiden vastausten mukaan opiskelijoita kannustaa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4 on heid\u00e4n henkil\u00f6kohtainen kiinnostuksensa ranskan kielt\u00e4 ja ranskalaista kulttuuria kohtaan, mahdollisuus yhdist\u00e4\u00e4 kielenoppiminen toisen harrastuksen kanssa sek\u00e4 positiiviset oppimiskokemukset. Tutkimus vahvistaa k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kannustaa kieltenopiskelijoita l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n itselleen sopiva tapa harjoitella kielt\u00e4 vapaa-ajalla, jotta kielenoppiminen olisi mukavaa ja kannustavaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-02-19T07:19:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-19T07:19:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "apprentissage informel", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation intrins\u00e8que", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "exp\u00e9rience d\u2019apprentissage", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4inen motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u2019apprentissage de la langue fran\u00e7aise hors de la classe : qu\u2019est-ce qui motive les \u00e9tudiants \u00e0 utiliser le fran\u00e7ais \u00e0 la maison ?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002192105", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67869
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a34cbc65-914e-46f9-a5cf-ffdcd0134dcc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002192105.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivisto, Kerttu L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ? apprentissage informel motivation intrinsèque expérience d’apprentissage sisäinen motivaatio Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli kielen oppiminen oppimiskokemukset informaali oppiminen
title L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
title_full L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
title_fullStr L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ? L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
title_full_unstemmed L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ? L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
title_short L’apprentissage de la langue française hors de la classe
title_sort l apprentissage de la langue française hors de la classe qu est ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison
title_sub qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
title_txtP L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
topic apprentissage informel motivation intrinsèque expérience d’apprentissage sisäinen motivaatio Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli kielen oppiminen oppimiskokemukset informaali oppiminen
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology apprentissage informel expérience d’apprentissage informaali oppiminen kielen oppiminen motivation intrinsèque oppimiskokemukset ranskan kieli sisäinen motivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67869 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002192105
work_keys_str_mv AT koivistokerttu lapprentissagedelalanguefrancaisehorsdelaclassequestcequimotivelesetudiantsautili