Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vuorovaikutuksen toteutumista työnohjauk-sellisessa tunnetaitojen valmennuksessa. Tutkimuksessa tutkittiin, miten ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin ja miten he ohjaavat ohjattavia vuorovaikutukseen tunnevalmennuksen aikana. Tutkimus on toteutettu osana Jyväsk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Berner, Maija, Sorsa, Iina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67849
_version_ 1826225704831811584
author Berner, Maija Sorsa, Iina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Berner, Maija Sorsa, Iina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Berner, Maija Sorsa, Iina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Berner, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vuorovaikutuksen toteutumista työnohjauk-sellisessa tunnetaitojen valmennuksessa. Tutkimuksessa tutkittiin, miten ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin ja miten he ohjaavat ohjattavia vuorovaikutukseen tunnevalmennuksen aikana. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston Tunnetoimijuus organisaation muutoksessa (TUNTO) -tutkimus- ja kehittämishanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat TUNTO-hankkeeseen osallistuneiden tunnejohtamisen valmennukseen erikoistuneen yrityksen kaksi tunnevalmentajaa sekä tunneinterventioihin osallistuneen yrityksen työntekijät. Tutkimusaineisto koostui tunnevalmennuksessa nauhoitetusta videoaineistosta. Aineiston analyysitapana käytettiin keskustelunanalyysia. Tulokset osoittivat, että ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin neljällä eri tavalla tunnetyöpajan aikana: myötäilemällä vastausta, toistamalla vastauksen, avaamalla ja täydentämällä vastausta sekä kehumalla vastauksia. Lisäksi ohjaajat ohjasivat ohjattavia osallistumaan vuorovaikutukseen erilaisten kysymysten avulla. He esittivät suoria kysymyksiä ja tehtäväkysymyksiä, pyysivät osallistujia vastaamaan tehtävänantoon sekä pyysivät täydentämään annettua vastausta. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että ohjaajat käyttivät vuorovaikutusta ohjauksen tukena esimerkiksi vahvistamaan osallistujien vastauksia tai ohjaamaan ohjattavien ajattelua tiettyyn suuntaan. Ohjaajat pyrkivät ohjauksessaan vahvistamaan ohjattavien toimijuutta ja hyödynsivät siinä erilaisia vuorovaikutuksen piirteitä. Tutkimuksesta ilmeni, että ohjaustilanteen vuorovaikutukseen liittyvät normatiiviset odotukset eivät aina toteutuneet, mikä vaikutti ohjaajien käyttämiin vuorovaikutuksen keinoihin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "J\u00e4rvensivu, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Berner, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorsa, Iina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-17T09:27:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-17T09:27:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67849", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin vuorovaikutuksen toteutumista ty\u00f6nohjauk-sellisessa tunnetaitojen valmennuksessa. Tutkimuksessa tutkittiin, miten ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin ja miten he ohjaavat ohjattavia vuorovaikutukseen tunnevalmennuksen aikana. Tutkimus on toteutettu osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tunnetoimijuus organisaation muutoksessa (TUNTO) -tutkimus- ja kehitt\u00e4mishanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat TUNTO-hankkeeseen osallistuneiden tunnejohtamisen valmennukseen erikoistuneen yrityksen kaksi tunnevalmentajaa sek\u00e4 tunneinterventioihin osallistuneen yrityksen ty\u00f6ntekij\u00e4t. Tutkimusaineisto koostui tunnevalmennuksessa nauhoitetusta videoaineistosta. Aineiston analyysitapana k\u00e4ytettiin keskustelunanalyysia.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin nelj\u00e4ll\u00e4 eri tavalla tunnety\u00f6pajan aikana: my\u00f6t\u00e4ilem\u00e4ll\u00e4 vastausta, toistamalla vastauksen, avaamalla ja t\u00e4ydent\u00e4m\u00e4ll\u00e4 vastausta sek\u00e4 kehumalla vastauksia. Lis\u00e4ksi ohjaajat ohjasivat ohjattavia osallistumaan vuorovaikutukseen erilaisten kysymysten avulla. He esittiv\u00e4t suoria kysymyksi\u00e4 ja teht\u00e4v\u00e4kysymyksi\u00e4, pyysiv\u00e4t osallistujia vastaamaan teht\u00e4v\u00e4nantoon sek\u00e4 pyysiv\u00e4t t\u00e4ydent\u00e4m\u00e4\u00e4n annettua vastausta.\n\nTutkimuksen pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 ohjaajat k\u00e4yttiv\u00e4t vuorovaikutusta ohjauksen tukena esimerkiksi vahvistamaan osallistujien vastauksia tai ohjaamaan ohjattavien ajattelua tiettyyn suuntaan. Ohjaajat pyrkiv\u00e4t ohjauksessaan vahvistamaan ohjattavien toimijuutta ja hy\u00f6dynsiv\u00e4t siin\u00e4 erilaisia vuorovaikutuksen piirteit\u00e4. Tutkimuksesta ilmeni, ett\u00e4 ohjaustilanteen vuorovaikutukseen liittyv\u00e4t normatiiviset odotukset eiv\u00e4t aina toteutuneet, mik\u00e4 vaikutti ohjaajien k\u00e4ytt\u00e4miin vuorovaikutuksen keinoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-17T09:27:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-17T09:27:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vuorovaikutus ty\u00f6nohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002172086", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67849
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c642569-cc78-44c7-97d6-57cbbca05af9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002172086.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Berner, Maija Sorsa, Iina Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa ohjaus Aikuiskasvatus Adult Education 102 vuorovaikutus työnohjaus keskustelunanalyysi
title Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa
title_full Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa
title_fullStr Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa
title_full_unstemmed Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa
title_short Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa
title_sort vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa
title_txtP Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa
topic ohjaus Aikuiskasvatus Adult Education 102 vuorovaikutus työnohjaus keskustelunanalyysi
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus keskustelunanalyysi ohjaus työnohjaus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67849 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002172086
work_keys_str_mv AT bernermaija vuorovaikutustyönohjauksellisessatunnetaitojenvalmennuksessa