Toiminnalliset opetusmenetelmät musiikinteorian opetuksessa Saa laulaa! -oppikirjasarjassa vuosiluokille 3–6

Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee musiikinteorian toiminnallisia opetus-menetelmiä Saa laulaa! -oppikirjasarjassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikinteorian sisältötavoitteita kirjasarjan luokkien 3–6 opettajan oppaissa mainitaan, millaisin opetusmenetelmin kirjasarjan mukaisii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hollström, Moona
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Faculty of Education and Psychology, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67848
Description
Summary:Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee musiikinteorian toiminnallisia opetus-menetelmiä Saa laulaa! -oppikirjasarjassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikinteorian sisältötavoitteita kirjasarjan luokkien 3–6 opettajan oppaissa mainitaan, millaisin opetusmenetelmin kirjasarjan mukaisiin oppimistavoitteisiin pyritään pääsemään, ja kuinka suuri osa musiikinteoriaan liittyvistä tehtävistä on opetusmenetelmiltään toiminnallisia. Tutkimus on oppikirja-analyysi, joka on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Opettajan oppaiden musiikinteoriaan liittyvät tehtävät on luokiteltu tehtävätyypeittäin ja aineistoa on tarkasteltu myös määrällisesti erilaisten tehtävätyyppien esiintymistä kartoittaen. Tutkimuksen tulokset kertovat musiikinteorian oppimistavoitteiden olevan jo kolmannelta luokalta alkaen varsin laajat, ja että valtaosa musiikinteorian opetuksesta tapahtuu toiminnallisia opetusmenetelmiä hyödyntäen. Saa laulaa! -oppikirjasarjan opettajan oppaista tehtävien laadun perusteella muodostetut musiikin toiminnalliset opetusmenetelmät sisältävät laulua, soittoa, kehorytmejä, musiikkiliikuntaa, musiikillista keksintää tai esimerkiksi leikkiä ja aktiivista kuuntelua, jotka sijoittuvat analyysissa luotuun ala-luokkaan monitoiminnallisuus. Musiikin opetuksessa toiminnallisuus on läsnä tiiviisti myös teoreettista sisältöä opetettaessa. Kaikki tutkimuksessa määritellyt toiminnalliset opetusmenetelmät esiintyvät musiikinteorian opetuksen yhteydessä jokaisessa tutkimuksen kohteena olleessa opettajan oppaassa, ja etenkin soitto sekä laulu nousevat korostuneeseen asemaan. Toiminnallisia tehtäviä on myös kirjasarjan jokaisessa vuosiluokkien 3–6 opettajan oppaassa enemmän kuin ei-toiminnallisia tehtäviä.