fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koukkari, Heli-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-17T09:11:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-17T09:11:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67847", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koukkari, H-M. 2019. Move! \u2013 Kouluterveydenhoitajien n\u00e4kemyksi\u00e4 oppilaan fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautej\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 sek\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 liikuntaa opettavien opettajien kanssa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, sivum\u00e4\u00e4r\u00e4 81 s., (5 liitett\u00e4). \n\nT\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma suoritettiin osana Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n rahoittamaa tutkimushanketta, jonka tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 Move! Fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautej\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 kokemuksia oppilaiden, opettajien ja kouluterveydenhuollon n\u00e4k\u00f6kulmista. N\u00e4ist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmista t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa keskityt\u00e4\u00e4n kouluterveydenhoitajien n\u00e4k\u00f6kulmaan selvitt\u00e4en kouluterveydenhoitajien asenteita ja valmiuksia oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemiseen sek\u00e4 Move! -tulosten k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 5. ja 8. luokan laajoissa terveystarkastuksissa. Lis\u00e4ksi tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemiseen liittyv\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 kouluterveydenhoitajan ja liikuntaa opettavan opettajan v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemisen keinoja kouluterveydenhoitajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nTutkielman aineisto ker\u00e4ttiin Webropol -kyselylomakkeella, joka sis\u00e4lsi suljettuja ja avoimia kysymyksi\u00e4 sek\u00e4 kaksi aikaisempaan tutkimukseen perustuvaa mittaria (WHO:n mittari fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta sek\u00e4 Ecclesin ym. (1983) odotusarvoteoriaan perustuva mittari fyysisen aktiivisuuden arvostuksesta). Kyselylomakkeen linkki julkaistiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 Neuvola ja kouluterveys -lehdess\u00e4, ja lis\u00e4ksi linkki l\u00e4hetettiin saatekirjeineen ja tietosuojailmoituksineen kouluterveydenhoitajille s\u00e4hk\u00f6postitse huhtikuussa 2019. Kyselyyn vastasi valtakunnallisesti, Keski-Pohjanmaata, Etel\u00e4-Savoa ja Ahvenanmaata lukuun ottamatta, 192 kouluterveydenhoitajaa (ik\u00e4 46.2 (\u00b1 10.41) vuotta, ty\u00f6kokemus kouluterveydenhoitajana 13.17 (\u00b1 9.06) vuotta, vuosittainen 5. ja 8. luokan terveystarkastusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 105.23 (\u00b1 51.38) terveystarkastusta). Osallistuminen perustui vapaaehtoisuuteen. Tilastollisessa analysoinnissa k\u00e4ytettiin korrelaatioiden selvitt\u00e4miseksi Spearmanin korrelaatiokerrointa ja ryhmien v\u00e4listen erojen tutkimiseksi Kruskal-Wallisin testi\u00e4, koska muuttujat eiv\u00e4t olleet normaalisti jakautuneita. Laadullisten tutkimuskysymysten analysoinnissa k\u00e4ytettiin sek\u00e4 teoriaohjaavaa ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tuloksina kouluterveydenhoitajat kokivat sek\u00e4 oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemisen ett\u00e4 oman fyysisen aktiivisuutensa t\u00e4rke\u00e4ksi, hy\u00f6dylliseksi ja mielenkiintoiseksi, ja oman fyysisen aktiivisuuden arvostuksella havaittiin olevan heikko, tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4 positiivinen yhteys siihen, kuinka t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja mielenkiintoisena kouluterveydenhoitajat kokivat oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemisen. Valmiudet oppilaan fyysisen toimintakyvyn arviointiin ja palautteen antamiseen, Move! -tulosten tulkintaan sek\u00e4 jatko- ja tukitoimenpiteiden suunnitteluun kouluterveydenhoitajat kokivat vain keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isiksi. Move! -tulokset eiv\u00e4t olleet k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 joko lainkaan, tai olivat k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 vain osassa 5. ja 8. luokan laajoja terveystarkastuksia ja kouluterveydenhoitajien itseraportoidulla fyysisell\u00e4 aktiivisuudella tai vuosissa mitattavalla ty\u00f6kokemuksella ei ollut yhteytt\u00e4 Move! -tulosten k\u00e4sittelyyn osana laajoja terveystarkastuksia. Liikuntaa opettava opettaja oli kouluterveydenhoitajien t\u00e4rkein yhteisty\u00f6taho oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemisessa. Laadullisen aineiston mukaan suurimpina estein\u00e4 yhteisty\u00f6lle Move! -j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n liittyen olivat ajanpuute ja aikataulujen sopimattomuus sek\u00e4 heikko tiedonkulku. Yhteisty\u00f6t\u00e4 edist\u00e4vi\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat puolestaan yhteinen suunnittelu, molemminpuolinen ammatillinen tuki, opettajan saavutettavuus sek\u00e4 opettajan ja koulun my\u00f6nteinen suhtautuminen Move! -j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. \nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 kouluterveydenhoitajat kokevat oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemisen t\u00e4rke\u00e4ksi ja heill\u00e4 olisi innostusta yhteisty\u00f6h\u00f6n liikuntaa opettavien opettajien kanssa, mutta nykyisill\u00e4 aikaresursseilla t\u00e4lle ei tarjoudu riitt\u00e4v\u00e4sti mahdollisuuksia. Tiedonkulussa opetustoimen ja kouluterveydenhuollon v\u00e4lill\u00e4 on ongelmia Move! -tulosten siirtymiseen liittyen, mik\u00e4 aiheutuu suurimmaksi osaksi Move! -mittausten toteuttamisen ja laajojen terveystarkastusten aikataulujen yhteensopimattomuudesta. Oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemisen jatko- ja tukitoimenpiteiden suunnittelun osalta suurin osa kouluterveydenhoitajista kokee omaavansa riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t valmiudet, mik\u00e4 voi t\u00e4m\u00e4n tutkielman perusteella selitty\u00e4 ainakin osittain sill\u00e4, ett\u00e4 Move! -j\u00e4rjestelm\u00e4n suhteen ei ole viel\u00e4 muotoutunut selke\u00e4\u00e4 toimintamallia moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia puolestaan liikuntaa opettavien opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 edist\u00e4vist\u00e4 ja heikent\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4, vertailla n\u00e4it\u00e4 kouluterveydenhoitajien n\u00e4kemyksiin, ja kehitt\u00e4\u00e4 kouluterveydenhuollon ja opetustoimen v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemisessa entist\u00e4 tehokkaammaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-17T09:11:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-17T09:11:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "113", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluterveydenhoitajien n\u00e4kemyksi\u00e4 Move! fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautej\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4, oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemisesta ja yhteisty\u00f6st\u00e4 liikuntaa opettavien opettajien kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002172084", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluterveydenhuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyden edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|