Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?

Digitalisaatio ja palveluiden sähköistyminen ovat luoneet täysin uudenlaisen maailman sekä kuluttajille että organisaatioille. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja monipuolistuvat, jonka vuoksi organisaatioiden on myös muutettava toimintatapojaan. Yksi asiakaspalvelun iso uudistus liittyy chatbottien kä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hänninen, Hanna, Junkala, Jenni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67842
_version_ 1828193068743917568
author Hänninen, Hanna Junkala, Jenni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hänninen, Hanna Junkala, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hänninen, Hanna Junkala, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hänninen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio ja palveluiden sähköistyminen ovat luoneet täysin uudenlaisen maailman sekä kuluttajille että organisaatioille. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja monipuolistuvat, jonka vuoksi organisaatioiden on myös muutettava toimintatapojaan. Yksi asiakaspalvelun iso uudistus liittyy chatbottien käyttöön organisaatioiden asiakasviestinnässä. Chatbotit liitetään usein tekoälyyn ja ne ovatkin organisaatioille yksi tekoälyn soveltamisen helpoimmista kohteista. Viestinnän alan tutkimuksessa chatbotteja on tutkittu vasta suhteellisen vähän – joskin tutkimusten määrä kasvaa jatkuvasti. Chatbotteja on kuitenkin tutkittu viimeisten vuosien aikana yhä enenevissä määrin teknologian (esim. Go & Sundar 2019) ja psykologian näkökulmasta (esim. Westerman, Cross, Lindmark 2018; Skjuve, Haugstveit, Følstad ja Brandtzaeg 2019). Näissä tutkimuksissa on keskitytty esimerkiksi bottien tekniseen toteuttamiseen, niiden inhimillisyyteen, chatbottien vaikutukseen asiakaskokemukseen ja chatbotteja käyttävien suhtautumiseen botteja kohtaan ja heidän väliseensä vuorovaikutukseen. Chatboteista tiedetään jo, että ne sopivat yksinkertaisten asioiden hoitamiseen tehokkaasti (Androutsopoulou, Karacapilidis, Loukis, Charalabidis 2019) ja hyvin toteutettuina niillä voidaan vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemukseen, mutta ne ovat vielä kaukana ihmisasiakaspalvelijoista (Chung, Ko, Joung, Kim 2018; Skjuve, Haugstveit, Følstad ja Brandtzaeg 2019). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan organisaation näkökulmasta millaista viestintä chatbotin kanssa on, millaisia rooleja chatbotin käyttäjät antavat botille ja aiheuttaako viestintä chatbotin kanssa jonkinlaisia tunnereaktioita. Tutkimuksen alkuun esitellään työn keskeiset käsitteet, kuten digitalisaatio, chatbot ja asiakaskokemus. Tämän jälkeen siirrytään tarkastelemaan työtä taustoittavaa teoriaa, jossa syvennytään muun muassa median ilmaisuvoimaisuuden teoriaan, asiakassuhteiden muodostumisen teorioihin, luottamuksen ja pikaluottamuksen teoriaan sekä kielenkäyttöön verkossa. Tutkimuksen aineistona toimii Seuren Seppo-chabotin ja asiakkaan käymät keskustelut. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään neljää taustoittavaa haastattelua chatbot-kehittäjien kanssa. Tutkimus on case-tutkimus, joka on toteutettu laadullisin menetelmin, sisällönanalyysia ja luokittelua hyödyntäen. Tulosten perusteella chatbottien hyödyntämä tekoäly on vielä varsin rajallista. Botin kanssa käydään melko suppeita keskusteluita, jotka eivät juurikaan aiheuta tunnereaktioita. Kielellisesti keskustelut ovat köyhiä. Keskusteluissa käytetään huomattavan paljon keskustelua helpottavia button-painikkeita, jotka ohjaavat keskustelun kulkua. Asiakkaat antavat botille neljä erilaista roolia, joissa he bottia käyttävät. Yleisin rooleista on hakukone, jolloin bottia käytetään kuten esimerkiksi Googlea tiedonhaussa. Keskustelunkulusta on tunnistettavissa malleja, jotka vaikuttavat keskustelun lopputulokseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää chatbottien kehityksessä. Tutkimus auttaa myös ymmärtämään chatbotin roolia asiakasviestinnässä, joka pirstaloituu nykyään moneen eri kanavaan.
first_indexed 2024-09-11T08:50:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Junkala, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-17T08:17:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-17T08:17:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67842", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio ja palveluiden s\u00e4hk\u00f6istyminen ovat luoneet t\u00e4ysin uudenlaisen maailman sek\u00e4 kuluttajille ett\u00e4 organisaatioille. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja monipuolistuvat, jonka vuoksi organisaatioiden on my\u00f6s muutettava toimintatapojaan. Yksi asiakaspalvelun iso uudistus liittyy chatbottien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n organisaatioiden asiakasviestinn\u00e4ss\u00e4. Chatbotit liitet\u00e4\u00e4n usein teko\u00e4lyyn ja ne ovatkin organisaatioille yksi teko\u00e4lyn soveltamisen helpoimmista kohteista.\n\nViestinn\u00e4n alan tutkimuksessa chatbotteja on tutkittu vasta suhteellisen v\u00e4h\u00e4n \u2013 joskin tutkimusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvaa jatkuvasti. Chatbotteja on kuitenkin tutkittu viimeisten vuosien aikana yh\u00e4 eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin teknologian (esim. Go & Sundar 2019) ja psykologian n\u00e4k\u00f6kulmasta (esim. Westerman, Cross, Lindmark 2018; Skjuve, Haugstveit, F\u00f8lstad ja Brandtzaeg 2019). N\u00e4iss\u00e4 tutkimuksissa on keskitytty esimerkiksi bottien tekniseen toteuttamiseen, niiden inhimillisyyteen, chatbottien vaikutukseen asiakaskokemukseen ja chatbotteja k\u00e4ytt\u00e4vien suhtautumiseen botteja kohtaan ja heid\u00e4n v\u00e4liseens\u00e4 vuorovaikutukseen. Chatboteista tiedet\u00e4\u00e4n jo, ett\u00e4 ne sopivat yksinkertaisten asioiden hoitamiseen tehokkaasti (Androutsopoulou, Karacapilidis, Loukis, Charalabidis 2019) ja hyvin toteutettuina niill\u00e4 voidaan vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemukseen, mutta ne ovat viel\u00e4 kaukana ihmisasiakaspalvelijoista (Chung, Ko, Joung, Kim 2018; Skjuve, Haugstveit, F\u00f8lstad ja Brandtzaeg 2019).\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan organisaation n\u00e4k\u00f6kulmasta millaista viestint\u00e4 chatbotin kanssa on, millaisia rooleja chatbotin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t antavat botille ja aiheuttaako viestint\u00e4 chatbotin kanssa jonkinlaisia tunnereaktioita. Tutkimuksen alkuun esitell\u00e4\u00e4n ty\u00f6n keskeiset k\u00e4sitteet, kuten digitalisaatio, chatbot ja asiakaskokemus. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen siirryt\u00e4\u00e4n tarkastelemaan ty\u00f6t\u00e4 taustoittavaa teoriaa, jossa syvennyt\u00e4\u00e4n muun muassa median ilmaisuvoimaisuuden teoriaan, asiakassuhteiden muodostumisen teorioihin, luottamuksen ja pikaluottamuksen teoriaan sek\u00e4 kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n verkossa.\n\nTutkimuksen aineistona toimii Seuren Seppo-chabotin ja asiakkaan k\u00e4ym\u00e4t keskustelut. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n nelj\u00e4\u00e4 taustoittavaa haastattelua chatbot-kehitt\u00e4jien kanssa. Tutkimus on case-tutkimus, joka on toteutettu laadullisin menetelmin, sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja luokittelua hy\u00f6dynt\u00e4en.\n\nTulosten perusteella chatbottien hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4 teko\u00e4ly on viel\u00e4 varsin rajallista. Botin kanssa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n melko suppeita keskusteluita, jotka eiv\u00e4t juurikaan aiheuta tunnereaktioita. Kielellisesti keskustelut ovat k\u00f6yhi\u00e4. Keskusteluissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n huomattavan paljon keskustelua helpottavia button-painikkeita, jotka ohjaavat keskustelun kulkua. Asiakkaat antavat botille nelj\u00e4 erilaista roolia, joissa he bottia k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Yleisin rooleista on hakukone, jolloin bottia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kuten esimerkiksi Googlea tiedonhaussa. Keskustelunkulusta on tunnistettavissa malleja, jotka vaikuttavat keskustelun lopputulokseen.\n\nTutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 chatbottien kehityksess\u00e4. Tutkimus auttaa my\u00f6s ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n chatbotin roolia asiakasviestinn\u00e4ss\u00e4, joka pirstaloituu nyky\u00e4\u00e4n moneen eri kanavaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-17T08:17:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-17T08:17:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "112", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaspalvelun automatisointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "chatbot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4lykk\u00e4\u00e4t chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina \u2013 mahdollisuus vai haaste?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002172079", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaspalvelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67842
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:08Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/652eb452-d1aa-4607-8f9b-43d8ec9c1d77\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202002172079.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänninen, Hanna Junkala, Jenni Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste? asiakaspalvelun automatisointi chatbot Yhteisöviestintä Organizational Communication 2043 asiakaskokemus asiakkaat asiakaspalvelu tekoäly vuorovaikutus viestintä digitalisaatio organisaatiot keskustelu viestimet
title Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?
title_full Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?
title_fullStr Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste? Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?
title_full_unstemmed Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste? Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?
title_short Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?
title_sort älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina mahdollisuus vai haaste
title_txtP Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?
topic asiakaspalvelun automatisointi chatbot Yhteisöviestintä Organizational Communication 2043 asiakaskokemus asiakkaat asiakaspalvelu tekoäly vuorovaikutus viestintä digitalisaatio organisaatiot keskustelu viestimet
topic_facet 2043 Organizational Communication Yhteisöviestintä asiakaskokemus asiakaspalvelu asiakaspalvelun automatisointi asiakkaat chatbot digitalisaatio keskustelu organisaatiot tekoäly viestimet viestintä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67842 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002172079
work_keys_str_mv AT hänninenhanna älykkäätchatbotitorganisaatioidenasiakaspalvelijoinamahdollisuusvaihaaste