Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla

Tässä työssä tutkittiin lukiolaisten fyysistä aktiivisuutta, elämäntyytyväisyyttä, koettua opintojen kuormittavuutta, koettua opintomenestystä sekä sukupuolten välisiä eroja näissä tekijöissä. Erityisesti tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä lukiolaisten elämäntyytyväisyyteen, k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leppänen, Aleksi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67836
_version_ 1826225783084941312
author Leppänen, Aleksi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppänen, Aleksi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppänen, Aleksi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppänen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tässä työssä tutkittiin lukiolaisten fyysistä aktiivisuutta, elämäntyytyväisyyttä, koettua opintojen kuormittavuutta, koettua opintomenestystä sekä sukupuolten välisiä eroja näissä tekijöissä. Erityisesti tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä lukiolaisten elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen ja koettuun opintomenestykseen. Käytetty aineisto oli osa laajempaa LIKES-tutkimuskeskuksen tutkimusta ”Opiskelijoiden fyysinen aktiivisuus, toimintakyky ja hyvinvointitutkimus”, josta tässä tutkielmassa analysoitiin 257 lukiolaisen kyselytutkimuksen tuloksia. Aineisto kerättiin vuosien 2017 ja 2018 aikana. Määrällisen aineiston analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia, khiin neliö (χ2) -testiä, korrelaatiotarkastelua ja riippumattomien otosten t-testiä. Fyysisen aktiivisuuden suosituksen, eli vähintään tunti fyysistä aktiivisuutta joka päivä, saavutti tavallisena viikkona 7,9 prosenttia ja kyselyä edeltävänä viikkona 9,1 prosenttia lukiolaisista. Suurin osa lukiolaisista (77,4 %) raportoi elämäntyytyväisyytensä arvosanalla kahdeksan tai yhdeksän. Enemmistö koki opintomenestyksensä olevan hyvä (45,4 %) tai keskinkertainen (42,0 %). Tytöt ja pojat eivät eronneet merkitsevästi fyysisen aktiivisuuden, elämäntyytyväisyyden ja koetun opintomenestyksen suhteen. Hieman yli puolet (54,1 %) opiskelijoista piti lukion työmäärää sopivana, mutta toisaalta 40,9 % arvioi työmäärän melko usein liian suureksi. Tytöt kokivat työmäärän poikia suuremmaksi (p=,001). Yli puolet lukiolaisista koki rasittuvansa lukio-opinnoista jonkin verran tai paljon. Tytöt kokivat rasittuvansa poikia enemmän (p<,001). Vapaa-ajan liikuntaharrastaminen oli positiivisesti, tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä elämäntyytyväisyyteen (p=,038). Tavallisen viikon fyysinen aktiivisuus oli melkein merkitsevästi yhteydessä koettuun opintojen työmäärään (p=,044) siten, että vähemmän aktiiviset kokivat opintonsa kuormittavammaksi. Fyysisen aktiivisuuden ja koetun opintomenestyksen välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Paremmaksi elämäntyytyväisyytensä kokeneet kokivat rasittuvansa opinnoista vähemmän verrattuna vähemmän tyytyväisiin (p=,001). Lisäksi elämäntyytyväisyys oli melkein merkitsevästi yhteydessä pienempään koettuun opintojen työmäärään (p=,016). Yhteydet saattavat olla kaksisuuntaisia. Parempi elämäntyytyväisyys voi olla syy siihen, että opinnot koetaan vähemmän rasittaviksi. Tai vastaavasti se, että opiskelija kokee opinnot vähemmän rasittavaksi voi aiheuttaa parempaa elämäntyytyväisyyttä. Opettajien ja huoltajien on syytä kiinnittää lukiolaisten jaksamiseen ja opintojen kuormittavuuteen erityistä huomiota, jotta tukea voitaisiin tarjota riittävän aikaisessa vaiheessa. Myös ennaltaehkäiseviin toimiin, kuten liikunnan lisäämiseen, olisi syytä keskittyä, jottei lukiolaisten liiallisesta kuormittavuudesta muodostu ongelmaa. The purpose of the study was to investigate the upper secondary students’ amounts of physical activity, life satisfaction, perceived study stress, perceived academic success and gender differences in these factors. Especially, the purpose was to study associations between physical activity, life satisfaction, perceived study stress and perceived academic success. The study material was part of the broader LIKES research center study “Students physical activity, ability to function, and well-being -study” whereof in this study was analyzed 257 secondary students’ answers of the questionnaire. The data was collected between the years 2017 and 2018. The quantitative data was analyzed by using crosstabulation, chi-squared (χ2) tests, correlation analysis and independent samples t-tests. In ordinary week 7,9 per cent and in previous week by 9,1 per cent of the upper secondary school students achieved physical activity guidelines, 60 minutes of physical activity every day. Most of the students (77,4 %) reported their life satisfaction with grades eight or nine. Majority of the students experienced their academic success being good (45,5 %) or mediocre (42,0 %). Girls and boys didn’t differ significantly with physical activity, life satisfaction or perceived academic success. Slightly more than half (54,1 %) of the students experienced upper secondary school’s workload proper but again 40,9 % experienced it fairly often too big. Girls perceived the workload of the studies bigger than boys (p=.001). More than half of the students experienced being stressed because of studies somewhat or a lot. Girls perceived being stressed more often than boys (p<.001). Leisure time exercising was significantly positively associated with life satisfaction (p=,038). Ordinary week physical activity was weakly associated with perceived study load (p=,044) so, that less active students perceived more study load. There was no significant association between physical activity and perceived academic success. Students who perceived their life satisfaction better, experienced less study stress compared to students with poorer life satisfaction (p<,001). Additionally, life satisfaction was weakly associated with lower perceived study workload of the studies (p=,016). The associations can be two-way. Better life satisfaction can be a reason for, that students perceive their studies less stressful. Or the other way around when students perceive their studies less stressful, it can cause better life satisfaction. Teachers and parents should pay more attention on upper secondary students’ wellbeing and stressfulness of the studies so that support can be offered in an early stage. Also, it is important to focus on preventive actions such as adding more physical activity, so the excessive study load wouldn’t become a problem.
first_indexed 2020-02-14T21:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-14T06:48:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-14T06:48:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67836", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tutkittiin lukiolaisten fyysist\u00e4 aktiivisuutta, el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyytt\u00e4, koettua opintojen kuormittavuutta, koettua opintomenestyst\u00e4 sek\u00e4 sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja n\u00e4iss\u00e4 tekij\u00f6iss\u00e4. Erityisesti tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyksi\u00e4 lukiolaisten el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen ja koettuun opintomenestykseen. K\u00e4ytetty aineisto oli osa laajempaa LIKES-tutkimuskeskuksen tutkimusta \u201dOpiskelijoiden fyysinen aktiivisuus, toimintakyky ja hyvinvointitutkimus\u201d, josta t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa analysoitiin 257 lukiolaisen kyselytutkimuksen tuloksia. Aineisto ker\u00e4ttiin vuosien 2017 ja 2018 aikana. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia, khiin neli\u00f6 (\u03c72) -testi\u00e4, korrelaatiotarkastelua ja riippumattomien otosten t-testi\u00e4. \nFyysisen aktiivisuuden suosituksen, eli v\u00e4hint\u00e4\u00e4n tunti fyysist\u00e4 aktiivisuutta joka p\u00e4iv\u00e4, saavutti tavallisena viikkona 7,9 prosenttia ja kysely\u00e4 edelt\u00e4v\u00e4n\u00e4 viikkona 9,1 prosenttia lukiolaisista. Suurin osa lukiolaisista (77,4 %) raportoi el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyytens\u00e4 arvosanalla kahdeksan tai yhdeks\u00e4n. Enemmist\u00f6 koki opintomenestyksens\u00e4 olevan hyv\u00e4 (45,4 %) tai keskinkertainen (42,0 %). Tyt\u00f6t ja pojat eiv\u00e4t eronneet merkitsev\u00e4sti fyysisen aktiivisuuden, el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyyden ja koetun opintomenestyksen suhteen. Hieman yli puolet (54,1 %) opiskelijoista piti lukion ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 sopivana, mutta toisaalta 40,9 % arvioi ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n melko usein liian suureksi. Tyt\u00f6t kokivat ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n poikia suuremmaksi (p=,001). Yli puolet lukiolaisista koki rasittuvansa lukio-opinnoista jonkin verran tai paljon. Tyt\u00f6t kokivat rasittuvansa poikia enemm\u00e4n (p<,001). \nVapaa-ajan liikuntaharrastaminen oli positiivisesti, tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyyteen (p=,038). Tavallisen viikon fyysinen aktiivisuus oli melkein merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 koettuun opintojen ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n (p=,044) siten, ett\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n aktiiviset kokivat opintonsa kuormittavammaksi. Fyysisen aktiivisuuden ja koetun opintomenestyksen v\u00e4lill\u00e4 ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4. Paremmaksi el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyytens\u00e4 kokeneet kokivat rasittuvansa opinnoista v\u00e4hemm\u00e4n verrattuna v\u00e4hemm\u00e4n tyytyv\u00e4isiin (p=,001). Lis\u00e4ksi el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyys oli melkein merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 pienemp\u00e4\u00e4n koettuun opintojen ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n (p=,016). \nYhteydet saattavat olla kaksisuuntaisia. Parempi el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyys voi olla syy siihen, ett\u00e4 opinnot koetaan v\u00e4hemm\u00e4n rasittaviksi. Tai vastaavasti se, ett\u00e4 opiskelija kokee opinnot v\u00e4hemm\u00e4n rasittavaksi voi aiheuttaa parempaa el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyytt\u00e4. Opettajien ja huoltajien on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 lukiolaisten jaksamiseen ja opintojen kuormittavuuteen erityist\u00e4 huomiota, jotta tukea voitaisiin tarjota riitt\u00e4v\u00e4n aikaisessa vaiheessa. My\u00f6s ennaltaehk\u00e4iseviin toimiin, kuten liikunnan lis\u00e4\u00e4miseen, olisi syyt\u00e4 keskitty\u00e4, jottei lukiolaisten liiallisesta kuormittavuudesta muodostu ongelmaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the study was to investigate the upper secondary students\u2019 amounts of physical activity, life satisfaction, perceived study stress, perceived academic success and gender differences in these factors. Especially, the purpose was to study associations between physical activity, life satisfaction, perceived study stress and perceived academic success. The study material was part of the broader LIKES research center study \u201cStudents physical activity, ability to function, and well-being -study\u201d whereof in this study was analyzed 257 secondary students\u2019 answers of the questionnaire. The data was collected between the years 2017 and 2018. The quantitative data was analyzed by using crosstabulation, chi-squared (\u03c72) tests, correlation analysis and independent samples t-tests. \nIn ordinary week 7,9 per cent and in previous week by 9,1 per cent of the upper secondary school students achieved physical activity guidelines, 60 minutes of physical activity every day. Most of the students (77,4 %) reported their life satisfaction with grades eight or nine. Majority of the students experienced their academic success being good (45,5 %) or mediocre (42,0 %). Girls and boys didn\u2019t differ significantly with physical activity, life satisfaction or perceived academic success. Slightly more than half (54,1 %) of the students experienced upper secondary school\u2019s workload proper but again 40,9 % experienced it fairly often too big. Girls perceived the workload of the studies bigger than boys (p=.001). More than half of the students experienced being stressed because of studies somewhat or a lot. Girls perceived being stressed more often than boys (p<.001). \nLeisure time exercising was significantly positively associated with life satisfaction (p=,038). Ordinary week physical activity was weakly associated with perceived study load (p=,044) so, that less active students perceived more study load. There was no significant association between physical activity and perceived academic success. Students who perceived their life satisfaction better, experienced less study stress compared to students with poorer life satisfaction (p<,001). Additionally, life satisfaction was weakly associated with lower perceived study workload of the studies (p=,016). \nThe associations can be two-way. Better life satisfaction can be a reason for, that students perceive their studies less stressful. Or the other way around when students perceive their studies less stressful, it can cause better life satisfaction. Teachers and parents should pay more attention on upper secondary students\u2019 wellbeing and stressfulness of the studies so that support can be offered in an early stage. Also, it is important to focus on preventive actions such as adding more physical activity, so the excessive study load wouldn\u2019t become a problem.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-02-14T06:48:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-14T06:48:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vapaa-ajan liikuntaharrastaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu opintojen kuormittavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu opintomenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fyysisen aktiivisuuden yhteydet el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sek\u00e4 koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002142075", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67836
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/55cff3f7-2916-4c75-b25f-5a275d180b88\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002142075.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Aleksi Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla vapaa-ajan liikuntaharrastaminen elämäntyytyväisyys koettu opintojen kuormittavuus koettu opintomenestys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus opintomenestys liikunta kyselytutkimus nuoret opiskelijat aktiivisuus lukiolaiset terveys
title Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla
title_full Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla
title_fullStr Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla
title_full_unstemmed Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla
title_short Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla
title_sort fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla
title_txtP Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla
topic vapaa-ajan liikuntaharrastaminen elämäntyytyväisyys koettu opintojen kuormittavuus koettu opintomenestys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus opintomenestys liikunta kyselytutkimus nuoret opiskelijat aktiivisuus lukiolaiset terveys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education aktiivisuus elämäntyytyväisyys fyysinen aktiivisuus koettu opintojen kuormittavuus koettu opintomenestys kyselytutkimus liikunta lukiolaiset nuoret opintomenestys opiskelijat terveys vapaa-ajan liikuntaharrastaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67836 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002142075
work_keys_str_mv AT leppänenaleksi fyysisenaktiivisuudenyhteydetelämäntyytyväisyyteenkoettuunopintojenkuormittavuute