The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed

Sukupuoli on yksi keskeisimmistä aiheista videopeleistä puhuttaessa; luokka sen sijaan saa vain vähän huomiota osakseen. Tämä tutkimus kuitenkin yhdistää nämä kaksi, sillä sen tavoitteena oli selvittää kuinka videopelihahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennetaan Assassin’s Creed: Syndicate -pelissä, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turtiainen, Emilia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67835
_version_ 1826225737875587072
author Turtiainen, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turtiainen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turtiainen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turtiainen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Sukupuoli on yksi keskeisimmistä aiheista videopeleistä puhuttaessa; luokka sen sijaan saa vain vähän huomiota osakseen. Tämä tutkimus kuitenkin yhdistää nämä kaksi, sillä sen tavoitteena oli selvittää kuinka videopelihahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennetaan Assassin’s Creed: Syndicate -pelissä, joka sijoittuu pääasiassa viktoriaaniseen Englantiin. Pelistä valittiin kuusi hahmoa, joita analysoitiin sukupuolen ja luokan näkökulmasta karakterisointitaksonomiaa (characterisation taxonomy) käyttäen. Taksonomiaan sisältyi seuraavat kategoriat: fyysinen ulkonäkö, eleet ja liikkeet, tavanomainen käyttäytyminen, psykologiset ominaisuudet, puhe, sosiaalinen vuorovaikutus, ympäristö, affordanssi ja biografia. Hahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennettiin monipuolisesti eri kategorioiden avulla. Sukupuolen kohdalla esille nousivat ulkonäkö, puhe, psykologiset ominaisuudet, käyttäytyminen ja affordanssi: hahmojen sukupuolta rakennettiin esimerkiksi feminiinisillä vaatteilla ja maskuliinisella käyttäytymisellä. Luokkaa puolestaan rakennettiin melko tasaisesti eri kategorioilla, mutta päällimmäiseksi nousivat hahmojen kouluttautuneisuus, rationaalisuus, sekä tunteikkuus, joita hyödynnettiin esimerkiksi hahmojen puheessa ja käyttäytymisessä. Lisäksi hahmot sekä toistivat että rikkoivat viktoriaanisia sukupuoli- ja luokkanormeja; etenkin naiset tuntuivat poikkeavan näistä. Kategorioita käytettiin myös rakentamaan hahmojen nousua luokkahierarkiassa. Tutkimus tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan sukupuolen ja luokan tutkimiseen videopeleissä. Jatkotutkimuksissa luokkaa ja sukupuolta olisi hyvä tutkia esimerkiksi videopeleissä, joiden tapahtumapaikka on erilainen, tai jotka edustavat eri genreä. Lisäksi olisi kiinnostavaa tutkia muita sosiaalisia kategorioita, kuten etnisyyttä tai seksuaalisuutta, hyödyntäen tämän tutkimuksen lähestymistapaa ja menetelmiä.
first_indexed 2020-02-14T21:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Turtiainen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-14T06:45:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-14T06:45:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67835", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sukupuoli on yksi keskeisimmist\u00e4 aiheista videopeleist\u00e4 puhuttaessa; luokka sen sijaan saa vain\nv\u00e4h\u00e4n huomiota osakseen. T\u00e4m\u00e4 tutkimus kuitenkin yhdist\u00e4\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi, sill\u00e4 sen tavoitteena oli\nselvitt\u00e4\u00e4 kuinka videopelihahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennetaan Assassin\u2019s Creed:\nSyndicate -peliss\u00e4, joka sijoittuu p\u00e4\u00e4asiassa viktoriaaniseen Englantiin.\n\nPelist\u00e4 valittiin kuusi hahmoa, joita analysoitiin sukupuolen ja luokan n\u00e4k\u00f6kulmasta\nkarakterisointitaksonomiaa (characterisation taxonomy) k\u00e4ytt\u00e4en. Taksonomiaan sis\u00e4ltyi\nseuraavat kategoriat: fyysinen ulkon\u00e4k\u00f6, eleet ja liikkeet, tavanomainen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen,\npsykologiset ominaisuudet, puhe, sosiaalinen vuorovaikutus, ymp\u00e4rist\u00f6, affordanssi ja biografia.\n\nHahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennettiin monipuolisesti eri kategorioiden avulla.\nSukupuolen kohdalla esille nousivat ulkon\u00e4k\u00f6, puhe, psykologiset ominaisuudet, k\u00e4ytt\u00e4ytyminen\nja affordanssi: hahmojen sukupuolta rakennettiin esimerkiksi feminiinisill\u00e4 vaatteilla ja\nmaskuliinisella k\u00e4ytt\u00e4ytymisell\u00e4. Luokkaa puolestaan rakennettiin melko tasaisesti eri\nkategorioilla, mutta p\u00e4\u00e4llimm\u00e4iseksi nousivat hahmojen kouluttautuneisuus, rationaalisuus, sek\u00e4\ntunteikkuus, joita hy\u00f6dynnettiin esimerkiksi hahmojen puheessa ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4. Lis\u00e4ksi\nhahmot sek\u00e4 toistivat ett\u00e4 rikkoivat viktoriaanisia sukupuoli- ja luokkanormeja; etenkin naiset\ntuntuivat poikkeavan n\u00e4ist\u00e4. Kategorioita k\u00e4ytettiin my\u00f6s rakentamaan hahmojen nousua\nluokkahierarkiassa.\n\nTutkimus tarjoaa uudenlaisen l\u00e4hestymistavan sukupuolen ja luokan tutkimiseen videopeleiss\u00e4.\nJatkotutkimuksissa luokkaa ja sukupuolta olisi hyv\u00e4 tutkia esimerkiksi videopeleiss\u00e4, joiden\ntapahtumapaikka on erilainen, tai jotka edustavat eri genre\u00e4. Lis\u00e4ksi olisi kiinnostavaa tutkia\nmuita sosiaalisia kategorioita, kuten etnisyytt\u00e4 tai seksuaalisuutta, hy\u00f6dynt\u00e4en t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen\nl\u00e4hestymistapaa ja menetelmi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-02-14T06:45:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-14T06:45:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "characterisation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Assassin's creed", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Assassin's creed: syndicate", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Victorian England", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The construction of Assassin\u2019s Creed: Syndicate characters as gendered and classed", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002142074", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naisellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntaluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "game research", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "women", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "history", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "femininity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social classes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67835
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a7124504-5779-4419-b728-c52dcfdd22f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002142074.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turtiainen, Emilia The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed characterisation Assassin's creed Assassin's creed: syndicate Victorian England Englannin kieli English 301 pelitutkimus naiset sukupuoli historia naisellisuus videopelit yhteiskuntaluokat game research women gender history femininity video games social classes
title The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed
title_full The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed
title_fullStr The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed
title_full_unstemmed The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed
title_short The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed
title_sort construction of assassin s creed syndicate characters as gendered and classed
title_txtP The construction of Assassin’s Creed: Syndicate characters as gendered and classed
topic characterisation Assassin's creed Assassin's creed: syndicate Victorian England Englannin kieli English 301 pelitutkimus naiset sukupuoli historia naisellisuus videopelit yhteiskuntaluokat game research women gender history femininity video games social classes
topic_facet 301 Assassin's creed Assassin's creed: syndicate Englannin kieli English Victorian England characterisation femininity game research gender historia history naisellisuus naiset pelitutkimus social classes sukupuoli video games videopelit women yhteiskuntaluokat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67835 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002142074
work_keys_str_mv AT turtiainenemilia constructionofassassinscreedsyndicatecharactersasgenderedandclassed AT turtiainenemilia theconstructionofassassinscreedsyndicatecharactersasgenderedandclassed