Yhteenveto: | Sukupuoli on yksi keskeisimmistä aiheista videopeleistä puhuttaessa; luokka sen sijaan saa vain
vähän huomiota osakseen. Tämä tutkimus kuitenkin yhdistää nämä kaksi, sillä sen tavoitteena oli
selvittää kuinka videopelihahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennetaan Assassin’s Creed:
Syndicate -pelissä, joka sijoittuu pääasiassa viktoriaaniseen Englantiin.
Pelistä valittiin kuusi hahmoa, joita analysoitiin sukupuolen ja luokan näkökulmasta
karakterisointitaksonomiaa (characterisation taxonomy) käyttäen. Taksonomiaan sisältyi
seuraavat kategoriat: fyysinen ulkonäkö, eleet ja liikkeet, tavanomainen käyttäytyminen,
psykologiset ominaisuudet, puhe, sosiaalinen vuorovaikutus, ympäristö, affordanssi ja biografia.
Hahmojen sukupuolta ja luokkaa rakennettiin monipuolisesti eri kategorioiden avulla.
Sukupuolen kohdalla esille nousivat ulkonäkö, puhe, psykologiset ominaisuudet, käyttäytyminen
ja affordanssi: hahmojen sukupuolta rakennettiin esimerkiksi feminiinisillä vaatteilla ja
maskuliinisella käyttäytymisellä. Luokkaa puolestaan rakennettiin melko tasaisesti eri
kategorioilla, mutta päällimmäiseksi nousivat hahmojen kouluttautuneisuus, rationaalisuus, sekä
tunteikkuus, joita hyödynnettiin esimerkiksi hahmojen puheessa ja käyttäytymisessä. Lisäksi
hahmot sekä toistivat että rikkoivat viktoriaanisia sukupuoli- ja luokkanormeja; etenkin naiset
tuntuivat poikkeavan näistä. Kategorioita käytettiin myös rakentamaan hahmojen nousua
luokkahierarkiassa.
Tutkimus tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan sukupuolen ja luokan tutkimiseen videopeleissä.
Jatkotutkimuksissa luokkaa ja sukupuolta olisi hyvä tutkia esimerkiksi videopeleissä, joiden
tapahtumapaikka on erilainen, tai jotka edustavat eri genreä. Lisäksi olisi kiinnostavaa tutkia
muita sosiaalisia kategorioita, kuten etnisyyttä tai seksuaalisuutta, hyödyntäen tämän tutkimuksen
lähestymistapaa ja menetelmiä.
|