Näkymätöntä hallintaa? opinto-ohjaajien ajatuksia pääsykoeuudistuksesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien ajatuksia vuoden 2018 pääsykoeuudistuksesta. Tavoitteena oli kartoittaa miten uudistus oli vaikuttanut opinto-ohjaajien työnkuvaan ja työtehtäviin. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden asemaa uudistuksessa opinto-ohja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vartiainen, Saija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67810
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien ajatuksia vuoden 2018 pääsykoeuudistuksesta. Tavoitteena oli kartoittaa miten uudistus oli vaikuttanut opinto-ohjaajien työnkuvaan ja työtehtäviin. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden asemaa uudistuksessa opinto-ohjaajien näkökulmasta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla keväällä 2019. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi opinto-ohjaajaa, joista neljä työskenteli lukiossa, yksi työskenteli sekä lukiossa että yläkoulussa, ja yksi työskenteli yläkoulussa. Opinto-ohjaajien kokemusten mukaan pääsykoeuudistus ei ollut vaikut-tanut merkittävästi heidän varsinaiseen työnkuvaansa, mutta ohjauksen tarve oli aikaistunut ja lisääntynyt. Opinto-ohjaajat olivat huolissaan opiskelijoiden jaksamisesta ja pelkäsivät uudistuksen lisäävän stressiä, ahdistusta ja eriarvoisuutta opiskelijoiden keskuudessa. Haastateltavat myös kokivat, ettei uudistuksella saavuteta kaikkia haluttuja tavoitteita. Lisäksi tulokset valottivat hieman hallintavallan toiminnasta ja uusliberalistisesta koulutuspolitiikasta Suomessa. Tulosten mukaan opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen prosessi on niin yksilöllinen, ettei sitä koettu pystyvän nopeuttaa ja tehostaa ulkoisten uudistusten avulla. Tulkitsen tässä tutkimuksessa pääsykoeuudistuksen olevan osa isompaa tehostamisen ilmiötä, jossa yksilöistä halutaan tuottaa vastuullisia, yrittäjämäisiä ja aktiivisia yhteiskunnan jäseniä.