Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa

Pro gradu -tutkielma tarkastelee arvon yhteisluontia viidessä B2B- ja kuluttaja-tietojärjestelmässä. Työn viitekehyksenä on kuluttajatietojärjestelmien arvon yhteisluonnin (CIS) malli, joka koostuu järjestelmän arvolupauksista sekä kuluttajaa motivoivista arvoajureista. Työssä hyödynnetään viidestä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Auvinen, Annemari
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67795
_version_ 1826225753190039552
author Auvinen, Annemari
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Auvinen, Annemari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Auvinen, Annemari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Auvinen, Annemari
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielma tarkastelee arvon yhteisluontia viidessä B2B- ja kuluttaja-tietojärjestelmässä. Työn viitekehyksenä on kuluttajatietojärjestelmien arvon yhteisluonnin (CIS) malli, joka koostuu järjestelmän arvolupauksista sekä kuluttajaa motivoivista arvoajureista. Työssä hyödynnetään viidestä erilaisesta järjestelmästä Laddering-haastattelumenetelmällä kerättyä data-aineistoa. Työn tavoitteena on selvittää, miten arvot jakautuvat CIS-mallin arvolupauksiin ja arvoajureihin eli teemoihin sekä löytyykö arvojen jakautumisessa eroja B2B- ja kuluttajatietojärjestelmien välillä. Tulokset osoittavat, että järjestelmien välillä on eroja eikä järjestelmän tyypistä voida suoraan päätellä, millaisia arvo-ja kuluttajat siihen liittävät. Hyötyarvot ovat enemmistönä B2B-järjestelmissä, kun taas kuluttajatietojärjestelmissä on selvästi enemmän hedonistisia arvoja, mutta arvot riippuvat enemmän järjestelmän luonteesta kuin B2B-järjestelmissä. Teemoista merkittävimmät ovat palvelukokemus sekä tavoitteet ja tulokset. Lisäksi B2B-järjestelmien aineistoissa arvoja on paljon käytön sosiaalinen luonne –teemassa, ja kuluttajatietojärjestelmissä merkityksellisten teemojen joukossa ovat osallistuminen palvelun tuotantoon ja käytön konteksti. Hyötyarvoista olennaisimmat arvot liittyvät tehokkuuteen ja hedonistisista arvoista sosiaalisuuteen, identiteettiin ja itsensä kehittämiseen. Tutkimus osoittaa lisäksi, että CIS-malli yhdessä Laddering-menetelmän kanssa löytää erinomaisesti kuluttajan palvelujärjestelmän käyttöön liittävät arvot. This master’s thesis examines value co-creation in five different B2B and con-sumer information systems. The thesis utilizes a framework for value co-creation in consumer information systems (CIS). The CIS framework consists of system value propositions enabling value co-creation and value drivers driv-ing consumers. Data is collected from five different information systems with a Laddering interviewing technique. The object is to find out how values are distributed in value proportions and value drivers of the CIS model and com-pare results in B2B and consumer information systems. The results show that there are differences between the systems but it is impossible to define values based on a type of the system. The most common values in B2B systems are utilitarian values. The consumer information systems include more hedonic values than B2B systems but the values depend more on the characteristics of the system. The most remarkable themes are service process experience and customer goals and outcomes. In addition, social nature of use is a common theme in B2B systems and in consumer information systems customer partici-pation in service production and context of use. The results also show that the most common utilitarian values are related to efficiency and hedonic values to social relationships, identity and developing oneself. The research also con-firms that the CIS model with the Laddering technique reveals the values users associate to the information system.
first_indexed 2020-02-11T21:18:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuunanen, Tuure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Auvinen, Annemari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-11T07:17:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-11T07:17:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67795", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielma tarkastelee arvon yhteisluontia viidess\u00e4 B2B- ja kuluttaja-tietoj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4. Ty\u00f6n viitekehyksen\u00e4 on kuluttajatietoj\u00e4rjestelmien arvon yhteisluonnin (CIS) malli, joka koostuu j\u00e4rjestelm\u00e4n arvolupauksista sek\u00e4 kuluttajaa motivoivista arvoajureista. Ty\u00f6ss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n viidest\u00e4 erilaisesta j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 Laddering-haastattelumenetelm\u00e4ll\u00e4 ker\u00e4tty\u00e4 data-aineistoa. Ty\u00f6n tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten arvot jakautuvat CIS-mallin arvolupauksiin ja arvoajureihin eli teemoihin sek\u00e4 l\u00f6ytyyk\u00f6 arvojen jakautumisessa eroja B2B- ja kuluttajatietoj\u00e4rjestelmien v\u00e4lill\u00e4. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 j\u00e4rjestelmien v\u00e4lill\u00e4 on eroja eik\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n tyypist\u00e4 voida suoraan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, millaisia arvo-ja kuluttajat siihen liitt\u00e4v\u00e4t. Hy\u00f6tyarvot ovat enemmist\u00f6n\u00e4 B2B-j\u00e4rjestelmiss\u00e4, kun taas kuluttajatietoj\u00e4rjestelmiss\u00e4 on selv\u00e4sti enemm\u00e4n hedonistisia arvoja, mutta arvot riippuvat enemm\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4n luonteesta kuin B2B-j\u00e4rjestelmiss\u00e4. Teemoista merkitt\u00e4vimm\u00e4t ovat palvelukokemus sek\u00e4 tavoitteet ja tulokset. Lis\u00e4ksi B2B-j\u00e4rjestelmien aineistoissa arvoja on paljon k\u00e4yt\u00f6n sosiaalinen luonne \u2013teemassa, ja kuluttajatietoj\u00e4rjestelmiss\u00e4 merkityksellisten teemojen joukossa ovat osallistuminen palvelun tuotantoon ja k\u00e4yt\u00f6n konteksti. Hy\u00f6tyarvoista olennaisimmat arvot liittyv\u00e4t tehokkuuteen ja hedonistisista arvoista sosiaalisuuteen, identiteettiin ja itsens\u00e4 kehitt\u00e4miseen. Tutkimus osoittaa lis\u00e4ksi, ett\u00e4 CIS-malli yhdess\u00e4 Laddering-menetelm\u00e4n kanssa l\u00f6yt\u00e4\u00e4 erinomaisesti kuluttajan palveluj\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liitt\u00e4v\u00e4t arvot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master\u2019s thesis examines value co-creation in five different B2B and con-sumer information systems. The thesis utilizes a framework for value co-creation in consumer information systems (CIS). The CIS framework consists of system value propositions enabling value co-creation and value drivers driv-ing consumers. Data is collected from five different information systems with a Laddering interviewing technique. The object is to find out how values are distributed in value proportions and value drivers of the CIS model and com-pare results in B2B and consumer information systems. The results show that there are differences between the systems but it is impossible to define values based on a type of the system. The most common values in B2B systems are utilitarian values. The consumer information systems include more hedonic values than B2B systems but the values depend more on the characteristics of the system. The most remarkable themes are service process experience and customer goals and outcomes. In addition, social nature of use is a common theme in B2B systems and in consumer information systems customer partici-pation in service production and context of use. The results also show that the most common utilitarian values are related to efficiency and hedonic values to social relationships, identity and developing oneself. The research also con-firms that the CIS model with the Laddering technique reveals the values users associate to the information system.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-11T07:17:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-11T07:17:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteisluoti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelulogiikka CIS", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajatietoj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2B", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002112043", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67795
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0bd0d5e4-1102-4aca-bf9a-572bfa635ef0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002112043.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Auvinen, Annemari Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa arvon yhteisluoti palvelulogiikka CIS kuluttajatietojärjestelmä B2B Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 arvot arvo asiakkaat palvelut arvonluonti asiakaslähtöisyys liiketoiminta
title Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa
title_full Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa
title_fullStr Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa
title_full_unstemmed Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa
title_short Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa
title_sort arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia it avusteisissa palveluissa
title_txtP Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa
topic arvon yhteisluoti palvelulogiikka CIS kuluttajatietojärjestelmä B2B Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 arvot arvo asiakkaat palvelut arvonluonti asiakaslähtöisyys liiketoiminta
topic_facet 601 B2B Information Systems Science Tietojärjestelmätiede arvo arvon yhteisluoti arvonluonti arvot asiakaslähtöisyys asiakkaat kuluttajatietojärjestelmä liiketoiminta palvelulogiikka CIS palvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67795 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002112043
work_keys_str_mv AT auvinenannemari arvojenjakautuminenteemoihintarkasteltaessaarvojenyhteisluontiaitavusteisissapal