Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta

Kiusaaminen koulussa herättää tunteita ja kysymyksiä niin oppilaiden, kodin kuin opettajienkin mielessä. Kiusaamiseen puuttumiseen on kehitetty ohjelmia, joiden avulla kouluissa tapahtuvaa kiusaamista on saatu vähennettyä, mutta ei lopetettua kokonaan. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa oppil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Padatsu, Pirita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67728
_version_ 1826225721808257024
author Padatsu, Pirita
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Padatsu, Pirita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Padatsu, Pirita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Padatsu, Pirita
datasource_str_mv jyx
description Kiusaaminen koulussa herättää tunteita ja kysymyksiä niin oppilaiden, kodin kuin opettajienkin mielessä. Kiusaamiseen puuttumiseen on kehitetty ohjelmia, joiden avulla kouluissa tapahtuvaa kiusaamista on saatu vähennettyä, mutta ei lopetettua kokonaan. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja miten he haluaisivat aikuisten puuttuvan kiusaamiseen. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin kuuttatoista 10─11-vuotiasta oppilasta. Haastattelut toteutettiin oppilaiden luokassa kiusaamiseen liittyneeseen projektin jälkeen. Haastattelujen yhteydessä kerättiin myös oppilaiden tuottamaa kuvallista aineistoa, joka koostui neljästätoista 3E-mallin avulla tuotetusta kuvasta. Haastatteluissa oppilaat kertoivat kiusaamisen muodoista, jotka olivat jaettavissa verbaalisiin, fyysisiin, oppilaiden keskinäisiin suhteisiin, omaisuuteen sekä yksilön kokemukseen liittyviin muotoihin. Kiusaamisen syyksi mainittiin usein kiusaajan motiivit, kuten kateus ja maineen hakeminen. Opettajilta toivottiin kiusaamistilanteiden selvittämistä sensitiivisesti keskustellen kaikkien osapuolien kanssa. 3E-mallin avulla kerätty kuvallinen aineisto osoitti, että kiusaamistilanteisiin puuttuminen aiheuttaa oppilaissa epävarmuutta. Haastattelujen ja kuvallisen aineiston valossa voidaan todeta, että opettajilla on merkitystä kiusaamistilanteiden ratkaisemisessa ja kiusaamisesta kertominen jollekin aikuiselle oli oppilaiden mielestä hyvä tapa puuttua itse kiusaamistilanteisiin. Kiusaamistilanteeseen puuttuminen aiheuttaa monenlaisia epävarmuuden tunteita ja sen vuoksi on tärkeää, että aikuinen on näissä tilanteissa oppilaan tukena. Oppilaat toivoivat, että kiusaamistilanteita osattaisiin ratkaista hienotunteisesti.
first_indexed 2020-02-04T21:14:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvennoinen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Padatsu, Pirita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-02-04T12:03:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-02-04T12:03:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67728", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiusaaminen koulussa her\u00e4tt\u00e4\u00e4 tunteita ja kysymyksi\u00e4 niin oppilaiden, kodin kuin opettajienkin mieless\u00e4. Kiusaamiseen puuttumiseen on kehitetty ohjelmia, joiden avulla kouluissa tapahtuvaa kiusaamista on saatu v\u00e4hennetty\u00e4, mutta ei lopetettua kokonaan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja miten he haluaisivat aikuisten puuttuvan kiusaamiseen.\n\nTutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin kuuttatoista 10\u250011-vuotiasta oppilasta. Haastattelut toteutettiin oppilaiden luokassa kiusaamiseen liittyneeseen projektin j\u00e4lkeen. Haastattelujen yhteydess\u00e4 ker\u00e4ttiin my\u00f6s oppilaiden tuottamaa kuvallista aineistoa, joka koostui nelj\u00e4st\u00e4toista 3E-mallin avulla tuotetusta kuvasta.\n\nHaastatteluissa oppilaat kertoivat kiusaamisen muodoista, jotka olivat jaettavissa verbaalisiin, fyysisiin, oppilaiden keskin\u00e4isiin suhteisiin, omaisuuteen sek\u00e4 yksil\u00f6n kokemukseen liittyviin muotoihin. Kiusaamisen syyksi mainittiin usein kiusaajan motiivit, kuten kateus ja maineen hakeminen. Opettajilta toivottiin kiusaamistilanteiden selvitt\u00e4mist\u00e4 sensitiivisesti keskustellen kaikkien osapuolien kanssa. 3E-mallin avulla ker\u00e4tty kuvallinen aineisto osoitti, ett\u00e4 kiusaamistilanteisiin puuttuminen aiheuttaa oppilaissa ep\u00e4varmuutta.\n\nHaastattelujen ja kuvallisen aineiston valossa voidaan todeta, ett\u00e4 opettajilla on merkityst\u00e4 kiusaamistilanteiden ratkaisemisessa ja kiusaamisesta kertominen jollekin aikuiselle oli oppilaiden mielest\u00e4 hyv\u00e4 tapa puuttua itse kiusaamistilanteisiin. Kiusaamistilanteeseen puuttuminen aiheuttaa monenlaisia ep\u00e4varmuuden tunteita ja sen vuoksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 aikuinen on n\u00e4iss\u00e4 tilanteissa oppilaan tukena. Oppilaat toivoivat, ett\u00e4 kiusaamistilanteita osattaisiin ratkaista hienotunteisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-02-04T12:03:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-02-04T12:03:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "3E-malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202002041981", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67728
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4da49fc9-f289-4e23-8ea6-3ada1fb823b9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202002041981.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Padatsu, Pirita Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta 3E-malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kiusaaminen oppilaat koulukiusaaminen opettajat
title Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
title_full Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
title_fullStr Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
title_full_unstemmed Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
title_short Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
title_sort oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
title_txtP Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
topic 3E-malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kiusaaminen oppilaat koulukiusaaminen opettajat
topic_facet 103 3E-malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education kiusaaminen koulukiusaaminen opettajat oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67728 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002041981
work_keys_str_mv AT padatsupirita oppilaidenajatuksiakiusaamisestajasiihenpuuttumisesta