Yritysten tuotesijoittelu ja brändäys YouTubessa

Videopalvelu YouTuben käyttö on arkipäivää tänään lähestulkoon kaikille, ja videopalvelun suosion valtaisa kasvu on herättänyt yritykset huomioimaan YouTuben kasvavan merkityksen markkinointikanavana. Tässä kandidaatin-tutkielmassa on tutkittu sitä, kuinka yritykset hyödyntävät YouTubea brändinraken...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hietala, Waltteri
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67691
Kuvaus
Yhteenveto:Videopalvelu YouTuben käyttö on arkipäivää tänään lähestulkoon kaikille, ja videopalvelun suosion valtaisa kasvu on herättänyt yritykset huomioimaan YouTuben kasvavan merkityksen markkinointikanavana. Tässä kandidaatin-tutkielmassa on tutkittu sitä, kuinka yritykset hyödyntävät YouTubea brändinrakentamisessa tuotesijoittelun avulla. Tutkielmassa esitellään mitkä ovat brändin tehtävät ja mitä brändäys tarkoittaa ja kuinka yritykset hyödyntävät tuotesijoittelun tuomia mahdollisuuksia YouTubessa. Tutkimuskysymyksenä toimii ”Miten yritykset hyödyntävät tuotesijoittelua brändin rakentamisessa YouTube -videopalvelussa?” Tutkielma on suoritettu tieteellisenä kirjallisuuskat- sauksena. Tutkielman tuloksena todettiin, että brändien merkitys sosiaalisessa mediassa on kasvanut huomattavasti ja että YouTubesta on tullut keskeinen tapa monelle yritykselle tavoittaa varsinkin nuorempi asiakaskunta vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Sen lisäksi YouTubea hyödynnetään yhä enemmän markkinoinnissa ja asiakaspalautteen saamisessa. Nowdays YouTube is one the most visited websites on the internet and is well- known website for almost everyone. The enormous growth of YouTube has caused that many companies have realized its huge marketing potential. This bachelor’s thesis discusses how brands (companies) benefit from YouTube when it comes to building company’s brand by using product placement. I ex- plain what is a brand, what brand building means, what product placement is, how it is used and how companies might benefit from using it in YouTube. My aim is to answer this research question ”How companies benefit from using product placement in YouTube as a tool for branding?” The thesis was con- ducted as a scientific literature review. The results were that brands meaning has grown in social media and YouTube has become key factor for many to use as a marketing platform to reach customers, especially younger ones. Especially influencer marketing is on the rise. YouTube is nowdays used more and more in marketing but also for getting feedback from customers.