"Aina ku tuntu et ei onnistu missää" koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, minkälaisia kokemuksia työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevilla nuorilla itsellään on toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä. Kiinnostukseni aiheeseen heräsi oman työni perusteella. Aloin kiinnostua siitä, millaisia kokemuksia motivoitumattomik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tyrväinen, Johanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67675
_version_ 1828193087628771328
author Tyrväinen, Johanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tyrväinen, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tyrväinen, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tyrväinen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, minkälaisia kokemuksia työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevilla nuorilla itsellään on toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä. Kiinnostukseni aiheeseen heräsi oman työni perusteella. Aloin kiinnostua siitä, millaisia kokemuksia motivoitumattomiksi tai sitoutumattomiksi kutsutuilla, moneen kertaan opintonsa keskeyttäneillä nuorilla koulutuksen keskeytymisestä oikein on. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen, koska tässä tutkimuksessa olen ollut kiinnostunut nimenomaan nuorten omista kokemuksista. Tutkimus on aineistolähtöinen, ja aineisto on kerätty haastattelemalla seitsemää, iältään 19–26-vuotiasta nuorta, jotka ovat keskeyttäneet koulutuksen yhden tai useamman kerran ja jotka ovat haastatteluhetkellä työelämän ja koulutuksen ulkopuolella. Haastattelumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on syrjäytymisen ristiriitainen käsite, koska koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten voidaan ajatella olevan syrjäytyneitä yhteiskunnan jäsenen tavanomaisina pidetyistä elementeistä, ammattiin johtavasta koulutuksesta ja työelämästä. Tarkastelen sitä, miten haastateltavien nuorten kokemukset ovat yhteydessä syrjäytymiseen. Jokainen seitsemästä nuoresta kertoi lapsuudessa koetuista vaikeuksista ja suurista menetyksistä. Peruskouluvaiheessa nuoret olivat kohdanneet oppimisvaikeuksia sekä vaikeita ja pitkäaikaisia kiusaamiskokemuksia. Heidän nuoruuteensa kuului kamppailuja mielenterveyden ongelmien tai päihderiippuvuuden kanssa. Tämän tutkimuksen pohjalta näyttääkin siltä, että ainakin osa koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevista koulutukseen heikosti sitoutuneista nuorista tarvitsisi vahvaa henkilökohtaista tukea ja ohjausta opiskelun onnistumiseksi. Vaikeista kokemuksista huolimatta nuorilla oli toiveita ja suunnitelmia tulevaisuuden varalle, ja näihin suunnitelmiin kuului myös ammatin hankkiminen. Haastatellut nuoret eivät itse pitäneet itseään syrjäytyneinä tai ”häviäjinä”, heillä vain polku ammatin ja työelämän syrjään on pidempi ja mutkikkaampi ja paikka paikoin pimeyteen häviävä. Näitä pimeitä jaksoja valaisemaan nuorella tulisi olla saatavilla tukea. Koulu- ja opintotukijärjestelmän tulisi olla myös joustava ja hyväksyä koulunkäynnin katkot ja mutkittelut ilman, että opiskelijan olisi kohtuuttomasti stressattava opintotukikuukausien riittämistä tai kokonaan keskeytettävä koulunkäynti.
first_indexed 2020-01-31T21:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Turtiainen, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tyrv\u00e4inen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-01-31T13:04:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-01-31T13:04:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67675", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mink\u00e4laisia kokemuksia ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ja koulutuksen ulkopuolella olevilla nuorilla itsell\u00e4\u00e4n on toisen asteen koulutuksen keskeytymisest\u00e4. Kiinnostukseni aiheeseen her\u00e4si oman ty\u00f6ni perusteella. Aloin kiinnostua siit\u00e4, millaisia kokemuksia motivoitumattomiksi tai sitoutumattomiksi kutsutuilla, moneen kertaan opintonsa keskeytt\u00e4neill\u00e4 nuorilla koulutuksen keskeytymisest\u00e4 oikein on. \nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen, koska t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olen ollut kiinnostunut nimenomaan nuorten omista kokemuksista. Tutkimus on aineistol\u00e4ht\u00f6inen, ja aineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4, i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 19\u201326-vuotiasta nuorta, jotka ovat keskeytt\u00e4neet koulutuksen yhden tai useamman kerran ja jotka ovat haastatteluhetkell\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ja koulutuksen ulkopuolella. Haastattelumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin teemahaastattelua. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 on syrj\u00e4ytymisen ristiriitainen k\u00e4site, koska koulutuksen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ulkopuolella olevien nuorten voidaan ajatella olevan syrj\u00e4ytyneit\u00e4 yhteiskunnan j\u00e4senen tavanomaisina pidetyist\u00e4 elementeist\u00e4, ammattiin johtavasta koulutuksesta ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4. Tarkastelen sit\u00e4, miten haastateltavien nuorten kokemukset ovat yhteydess\u00e4 syrj\u00e4ytymiseen. \nJokainen seitsem\u00e4st\u00e4 nuoresta kertoi lapsuudessa koetuista vaikeuksista ja suurista menetyksist\u00e4. Peruskouluvaiheessa nuoret olivat kohdanneet oppimisvaikeuksia sek\u00e4 vaikeita ja pitk\u00e4aikaisia kiusaamiskokemuksia. Heid\u00e4n nuoruuteensa kuului kamppailuja mielenterveyden ongelmien tai p\u00e4ihderiippuvuuden kanssa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen pohjalta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4kin silt\u00e4, ett\u00e4 ainakin osa koulutuksen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ulkopuolella olevista koulutukseen heikosti sitoutuneista nuorista tarvitsisi vahvaa henkil\u00f6kohtaista tukea ja ohjausta opiskelun onnistumiseksi. Vaikeista kokemuksista huolimatta nuorilla oli toiveita ja suunnitelmia tulevaisuuden varalle, ja n\u00e4ihin suunnitelmiin kuului my\u00f6s ammatin hankkiminen. Haastatellut nuoret eiv\u00e4t itse pit\u00e4neet itse\u00e4\u00e4n syrj\u00e4ytynein\u00e4 tai \u201dh\u00e4vi\u00e4jin\u00e4\u201d, heill\u00e4 vain polku ammatin ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n syrj\u00e4\u00e4n on pidempi ja mutkikkaampi ja paikka paikoin pimeyteen h\u00e4vi\u00e4v\u00e4. N\u00e4it\u00e4 pimeit\u00e4 jaksoja valaisemaan nuorella tulisi olla saatavilla tukea. Koulu- ja opintotukij\u00e4rjestelm\u00e4n tulisi olla my\u00f6s joustava ja hyv\u00e4ksy\u00e4 koulunk\u00e4ynnin katkot ja mutkittelut ilman, ett\u00e4 opiskelijan olisi kohtuuttomasti stressattava opintotukikuukausien riitt\u00e4mist\u00e4 tai kokonaan keskeytett\u00e4v\u00e4 koulunk\u00e4ynti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-01-31T13:04:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-01-31T13:04:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemuksen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen asteen ammatillinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Aina ku tuntu et ei onnistu miss\u00e4\u00e4\" : koulutuksen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202001311933", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupudokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_67675
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:43Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/04e58833-4cba-42e9-88f9-9d3251afce64\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202001311933.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tyrväinen, Johanna "Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä kokemuksen tutkimus toisen asteen ammatillinen koulutus Sosiaalityö Social Work 210 koulupudokkaat kokemukset nuoret syrjäytyminen opintojen keskeyttäminen
title "Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä
title_full "Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä
title_fullStr "Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä "Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä
title_full_unstemmed "Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä "Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä
title_short "Aina ku tuntu et ei onnistu missää"
title_sort aina ku tuntu et ei onnistu missää koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä
title_sub koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä
title_txtP "Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä
topic kokemuksen tutkimus toisen asteen ammatillinen koulutus Sosiaalityö Social Work 210 koulupudokkaat kokemukset nuoret syrjäytyminen opintojen keskeyttäminen
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö kokemuksen tutkimus kokemukset koulupudokkaat nuoret opintojen keskeyttäminen syrjäytyminen toisen asteen ammatillinen koulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67675 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001311933
work_keys_str_mv AT tyrväinenjohanna ainakutuntueteionnistumissääkoulutuksenjatyöelämänulkopuolellaoleviennuortenkok